3 belangrijke uitdagingen en oplossingen voor webshops

3 belangrijke uitdagingen en oplossingen voor webshops

Tijdens het starten of optimaliseren van een webshop loop je altijd wel tegen één of meerdere uitdagingen aan.

Door middel van dit blog nemen wij je mee in een aantal uitdagingen en de daarbij behorende oplossingen die wij vaak tegen komen.

  1. Online winkelbelevenis
  2. Producten en structuur
  3. Loyaliteit

Online winkelbelevenis

Hoe je het ook bekijkt online heb je al snel meer afstand tot de klant dan wanneer je de klant vriendelijk en beleefd kunt verwelkomen in je winkel in de binnenstad. Toch is het mogelijk om klanten ook dit gevoel te geven wanneer ze op je webshop komen. Zorg bijvoorbeeld voor een duidelijke menustructuur zodat de bezoekers van je webshop niet te lang hoeven te zoeken naar iets waarnaar ze op zoek zijn.

Producten en structuur

Heb je een webshop met veel producten en categorieën dan ken je deze uitdaging. Hoe ga je er immers voor zorgen dat het overzichtelijk blijft en men de weg naar de juiste producten weet te vinden. Ook een webshop met maar heel weinig producten kan tegen dit probleem aanlopen. Wat is nu de beste methode? Een goede structuur is essentieel en draagt bij aan de online belevenis voor de klant.

Loyaliteit

De laatste uitdaging zit bij veel webshops in het kunnen vasthouden van de klanten. We leven in een wereld waar een groot gedeelte van de ‘online shoppers’ niet zo heel veel waarde meer hecht aan het bedrijf waar het product is gekocht. Hoe zorg je er nu voor dat je klanten terugkomen? Een goede methode kan zijn om adressen te verzamelen om vervolgens via gepersonaliseerde e-mails de klanten te benaderen en zo er voor zorgen dat ze in de toekomst weer bij je terug komen.