5 tips bij het starten van een webshop

Heb jij plannen voor het starten van een webshop? Goed bezig! Wij helpen je graag op weg, daarom hebben wij 5 tips voor je om te starten met een goede webshop waarmee jij je product goed verkoopt. Lees snel verder.

Onze tips in het kort:

  1. Tekst en techniek kosten tijd
  2. Bepaal je doelstellingen
  3. Denk na over het platform
  4. Weet hoe je gaat verzenden
  5. Maak fouten!

“Met onze tips start je vandaag nog met je webshop!

Tekst en techniek kosten tijd

De teksten en de techniek van je webshop kosten tijd om goed in te richten. Je hebt er immers weinig aan als je webshop maar half werkt of qua tekst maar voor de helft is gevuld. Je wilt het vertrouwen van je online bezoekers ontvangen en daarom is het belangrijk om hier niet op te besparen.

Het starten van een webshop is een investering en met het juiste plan kun je deze investering terugverdienen. Goedkoop is in veel gevallen duurkoop en neem dit dan ook zeker mee in je overweging. Wat een webshop dan moet gaan kosten is volledig afhankelijk van wat je exacte wensen zijn.

Het platform waarin je webshop werkt is enorm belangrijk.

Denk daarom na over het platform.

Bepaal je doelstellingen

Wat wil je bereiken, je hebt een bepaalde investering en wellicht heb je ons stappenplan gedownload om tot heldere doelstellingen en tevens probleemstellingen te komen. Maar hoe zorg je er met je webshop voor dat je deze doelstellingen kunt gaan behalen? Het antwoord is meten!

We zeggen het wel vaker maar meten is weten. Zorg dat je alles goed kunt zien. Waar haken bezoekers af, welke pagina’s lezen ze wel en welke juist niet. Ga aan de slag vanaf dag 1 om je webshop verder te optimaliseren.

Denk na over het platform

Het platform waarin je webshop werkt is enorm belangrijk. Er zijn verschillende platformen en ze bieden allemaal iets anders wat voor jou wellicht goed werkt. Wanneer wij met een webshop aan de slag gaan voor onze klanten doen we dan ook een inventarisatie waarin we kijken naar het aantal producten, aantal categorieën en onderdelen uit het bovengenoemde stappenplan.

Op basis hiervan bepalen we welk platform het meest geschikt is. Denk hierbij ook aan bijvoorbeeld verzenden naar het buitenland, niet elk platform is geschikt voor het ontvangen van bezoekers die een andere taal spreken. Ook zijn er platformen waar men minder is gefocust op SEO (het via Google goed vindbaar zijn).

Weet hoe je gaat verzenden

Ga je producten als pakket of via briefpost bezorgen, denk dan na hoe je dit gaat doen. Je verpakkingsmateriaal bijvoorbeeld maar ook hoe je dit logistiek gaat aanpakken. Stel je krijgt 20 bestellingen op een dag, ga je dit dan allemaal de zelfde dag de deur nog uitkrijgen? Wat zijn je leveringsvoorwaarde en via welk bedrijf ga je dit aanpakken?

Kijk bij het bepalen van je verzendmethode en voorwaarde goed naar wat haalbaar is en wat de kosten zijn. Zo kun je ook je verzendkosten richting de klant goed gaan bepalen.

Maak fouten

Het maken van fouten is helemaal niet erg, sterker nog je kunt er alleen maar van leren. De meest succesvolle webshops hebben grote fouten gemaakt welke ze uiteindelijk alleen maar sterker hebben gemaakt. Natuurlijk ben je het liefst alle fouten voor maar zonder fouten kun je nooit succesvol worden. Door je fouten achteraf in te zien ben je in staat het te verhelpen en te verbeteren.