6 marketingtrends voor 2019 volgens topmarketeers

6 marketingtrends voor 2019 volgens topmarketeers

De marketingsector verandert in een razend tempo en staat nooit stil. Marketeers zijn voortdurend op zoek naar innovaties en de laatste trends. Op LinkedIn’s recente Make Mine a Manhattan event waren toonaangevende marketeers van meer dan 50 organisaties aanwezig. Zij zijn gevraagd hun gedachten te delen over de krachten die de – marketing -industrie in 2019 en daarna zullen beïnvloeden.
Hieruit kunnen zes belangrijke (B2B) trends worden geïdentificeerd en zijn in dit blog belicht.

1. Contentmarketing moet een center of excellence worden

Andrew Goldman zei: “Organisaties, met name in B2B, gaan zich echt inzetten voor contentmarketing als een centrum van excellentie. Deze ‘thought leadership’, zoals het ook wordt genoemd, laat een organisatie autoriteit worden op een bepaald kennisgebied”.

2. Leadgeneratie is niet genoeg: marketeers moeten hun merk opbouwen

Verschillende marketeers benadrukken de noodzaak om vertrouwen op te bouwen en authenticiteit aan te tonen als belangrijke problemen waarmee marketeers worden geconfronteerd. In een keynote speech benadrukte de LinkedIn-strateeg Peter Weinberg het belang van ‘brand building’, waarbij hij suggereerde dat de toenemende focus op leadgeneratie marketing moet worden uitgedaagd.
Dat brand building veel van de organisatie gaat vragen leidt geen twijfel, maar is grotendeels afhankelijk van de cultuur en omvang.

3. Begin met wie

Ook de toenemende vraag naar echte klantgerichtheid is een trend voor 2019. Aan de hand van het voorbeeld van Netflix als het ultieme, radicaal individualistische, datagestuurde model, suggereerde Weinberg dat de traditionele B2B-benadering op basis van gegevens van derden en statische persona’s zich begint te ontwikkelen. “Je zult het komende jaar enorme investeringen zien om je te helpen begrijpen wat mensen daadwerkelijk consumeren op een platform, zodat er meer relevante reclame kan worden geleverd,” zei hij.

4. Context is koning

Bryan Harmon sprak over de toenemende verwachting van klanten om gedurende hun hele reis op het platform te blijven: “Als ik deelneem aan een bepaald platform, verwacht ik mijn transactie te kunnen afronden en direct in dat platform te kunnen ervaren”.
Goede context marketing bestaat niet uit flarden. Door nauwkeurig en uitvoerig statistieken op je website na te trekken, social media reacties te lezen en reviews ter harte te nemen, kan je klanten écht leren kennen. Ook voor B2B is het belangrijk dat in alles te laten zien.

5. Big data heeft een menselijke bril nodig

LinkedIn Insights lead Jennifer Brett herinnerde marketeers aan het cruciale belang van focus op het menselijke element bij het gebruik van big data. Zoals Jennifer al aangaf, creëren we bijna onvoorstelbare hoeveelheden data wereldwijd elke dag. “Het zijn dit soort gegevens die marketeers in staat stellen om echt te begrijpen wie hun doelgroep is. Maar het is onze echte taak om die gegevens te gebruiken, ze in een context te plaatsen en ze samen te brengen in een overtuigend verhaal”, aldus Brett.

6. Targeting zal geavanceerder worden

Marketeers zullen steeds meer gegevens moeten gebruiken om de klantervaring effectief te personaliseren, dat is de mening van Aniko DeLaney. “We proberen echt de juiste boodschap op het juiste moment, voor de juiste persoon, op het juiste moment te laten zien”, zei ze. Deze verdieping en versterking van personalisatiemogelijkheden is alleen mogelijk door big data te combineren met een effectieve analyse en inzicht.

People to People

Uit de trends voor 2019 is op te maken dat contentmarketing steeds meer een beweging maakt naar het personaliseren. Waar vroeger de markt was opgedeeld in B2C (business to consumer) en B2B (business to business) kunnen we stellen dat de markt overgaat naar P2P. People to People marketing laat de grenzen verdwijnen en maakt dat wij als mens tot mens communiceren.

Spelen deze trends in op jouw marketingbehoefte en heb je vragen hoe je deze kan toepassen? Wij komen graag met je in contact om jouw vragen te beantwoorden.

Geen reactie's

Geef een reactie