fbpx

Als contentmarketeer kan ik mij als generalist uitleven

Als contentmarketeer kan ik mij als generalist uitleven

Waarom word ik zo blij van de rol als contentmarketeer. In de jaren dat ik kennismaakte met het vak online marketing tot nu is voor mij altijd het creatieve aspect van het vakgebied iets waar ik heel gelukkig van wordt. Ja, het kost tijd, maar het werk wat je hierin verzorgt is zo tastbaar. Het is in feite een (deel)product wat je oplevert.

Contentmarketeer

Als je denkt dat een contentmarketeer alleen maar bezig is met het schrijven van teksten, dan heb je het niet goed. Het is een totaalpakket van tekst en beeld. Waarbij je het beeld ook nog eens kan opsplitsen in fotografie, het vinden van passend beeld en uiteraard video. Let wel, als contentmarketeer ben je naast online ook bezig met offline marketingmiddelen. Denk hierbij aan brochures, flyers, posters en overige uitingen. Natuurlijk gaat het niet alleen om het produceren, maar ik vind het ook juist zo belangrijk dat je nadenkt over de aanpak, de planning en hoe je het vervolgens kan gaan promoten. Het is natuurlijk niet zo dat je content plaatst en dat je vervolgens het loslaat. Voor het laatste vind ik het zelf heel prettig dat ik met mensen samenwerk die mij hierin kunnen assisteren.

Een definitie van Contentmarketing is: Een vorm van marketing (branding) waarbij het bieden van relevante informatie (content) voor de doelgroep centraal staat.

Klanten binden doe je vooral door het bieden van relevante content. Content die de klant echt helpt. In het juiste formaat, via het juiste kanaal, op het juiste moment. Content die zorgt voor communicatie en interactie. Tussen klanten en tussen klant en organisatie. Dat is Content Marketing. (Joery Bruijntjes)

Efficiënt werken en plannen

Wat ik in de jaren wel heb geleerd dat je als contentmarketeer altijd werk hebt en je ook heel veel uren kan maken. Lastige is vaak wel dat een klant de correcte vraag stelt: “Wat levert mij deze inzet op?”. Dus je moet hel goed nadenken over de inzet van je tijd, het budget passend bij het hoofddoel.

Voorbeeld:

  • Is je hoofddoel naamsbekendheid/zichtbaarheid van je merk/bedrijf: dan verzorg je in de praktijk content (tekst/beeld en video) welke geplaatst wordt op de website en social media kanalen. Het resultaat draagt dan bij aan ‘beleving/gevoel’.
  • Is je hoofddoel sales, dan wil je als resultaat terugzien: downloads van whitepapers, inschrijvingen voor je e-mailmarketing, zelfs leads die opgevolgd kunnen worden door het verkoopteam.

Hoe kan mijn dag er uit zien als ik werk als contentmarketeer?

Generalist

Iedereen die mij kent, weet dat ik van afwisseling houd en dat ik ook een generalist ben. Zo heb ik het geluk dat ik mij goed kan uitdrukken in tekst en beeld en ik hier mijn creativiteit volledig in kwijt kan. Zo start ik bij een klant eerst om te kijken wat is de doelstelling wat wij met (online) marketing en communicatie willen bereiken.

Als dat helder is en uiteraard goed afgestemd is met de klant. Dan kan het Plan van Aanpak en de contentplanning opgesteld worden, waarbij ik zelf graag gebruik maak van het gedachtengoed van het Pondres model. Hierbij kijk je naar doelstelling, uitdaging, doelgroepen en middelen die je wilt gaan inzetten. Dit alles afgestemd op de marketing- en salesdoelstellingen en bijbehorende mensen en middelen. Je kunt een bizar plan opstellen, maar als de mensen, die het mogen gaan uitvoeren, niet beschikbaar zijn in het bedrijf, dan heeft deze aanpak geen toegevoegde waarde.

Als de content geschreven en gemaakt is, dan is het vervolgens een kwestie van het blog plaatsen in de website (met het juiste beeld) en het posten van de berichten op de juiste kanalen, let wel met de passende teksten per kanaal. Want wij weten allemaal dat een doelgroep op LinkedIn anders aangesproken wenst te worden dan een doelgroep op Instagram. Als het geplaatst is, dan nemen vaak de collega’s van social adverteren en/of SEA het over al betekent het niet dat ik als contentmarketeer hier niet op aangesloten blijf. Ik wil weten wat mijn berichten doen.

Bereik en interactie

Voor het creëren van bereik, is er een spanningsveld tussen interactie en adverteren. Interactie in de vorm van reacties, deelacties en likes, zorgen voor een groter bereik. Niet alleen omdat de volgers van je volgers dat kunnen zien, maar ook omdat de social media kanalen via een algoritme bepalen welke berichten relevant zijn. Daarvoor kijken ze naar relevantie – interactie: een bericht met veel reacties en likes zal interessanter zijn voor andere mensen. Het creëren van die interactie is ook iets wat ik oppak door de dag heen, let wel dit is wel meer een salesaangelegenheid. We kijken hoe wij kunnen reageren op reacties, hoe wij reacties kunnen uitlokken etc. Voor het efficiënt kunnen inzetten van bijbehorende social-advertenties en of Google advertenties (SEA)  is het ook belangrijk dat hier een collega met deze kennis zich mee bezighoudt. Hij assisteert mij door het beheren, monitoren en bijstellen van de advertenties en bijbehorende budgetten.

Hoe werken wij als Prosos

In ons bedrijf werken wij als collega’s in teams waarbij wij de specialismen van contentmarketeer opgesplist hebben in tekst, beeld/video en adverteren. Let wel onderschat hierin ook de technische en praktische toepassing van de website niet. Als er goed samengewerkt wordt, worden alle aspecten van content marketing geoptimaliseerd en wordt hier door mensen aan gewerkt met kennis en kunde welke up-to-date is.




Geen reactie's

Geef een reactie

×