Als partner verder kijken dan ‘pic(ture)s en clicks’

Ons vak verandert dagelijks, maar ook de rol die wij vervullen in opdrachten waar wij bij betrokken zijn. Daar waar we een paar jaar geleden vooral bezig waren met losse uitvoerende acties, gaan we steeds een stap verder en ligt er ook steeds meer een bedrijfskundige en organisatie- en veranderkundige vraag achter de vraag.

Hoe vaak hebben wij niet geleerd om niet direct een antwoord op de vraag te geven, maar om de vraag achter de vraag te horen…

“Above all, success in business requires two things: a winning competitive strategy, and superb organizational execution.”
– Stephen Covey

Frankwatching

Soms komen dingen bij elkaar als je dan zelf met een blog bezig bent waarin wij bedrijfskunde als wezenlijk onderdeel in ons bedrijf inbedden.  In een blog van Frankwatching lazen wij deze week een artikel waarin de vraag werd gesteld: “Voelt de agency zich verantwoordelijk om impact te maken op basisbedrijfsresultaten zoals de omzet, winst en het aantal nieuwe klanten? Of voelt de agency zich enkel verantwoordelijk voor marketingcampagnes?”

Voor ons is een sterke strategische visie het fundament voor doeltreffende marketing.

Iets met ‘compound partner” (Bron: Frankwatching)

Iets met ‘compound partner”

Voor ons is een sterke strategische visie het fundament voor doeltreffende marketing. Als het plan staat, vinden wij het belangrijk om de aanpak in de praktijk te brengen met digitale campagnes. Wij stellen onze kennis beschikbaar om het bedrijf waar wij samen mee werken verder te brengen, te assisteren bij de keuzes, die voorliggen en daar waar nodig kennis over te dragen om zelf als bedrijf de volgende stap bewust en overwogen te nemen. Wij bieden begeleiding en ondersteuning. Dat doen wij met als uitgangspunt dat marketing niet als een aparte functie binnen het bedrijf opereert, maar onafscheidelijk samenhangt met alle businessaspecten.

Marketing als middel voor groei

Eigenlijk is het heel logisch. Marketing is een middel, geen doel op zich! Vergelijk het maar met andere bedrijfskundige vakgebieden zoals procesmanagement, inkoop, logistiek etc. Het zijn allemaal hulpmiddelen die ervoor zorgen dat een bedrijf lekker loopt. En ook deze vakgebieden sluiten aan op de strategie en doelstellingen en gaan van daaruit hun acties bepalen.

Het volledige proces

Deze ontwikkeling zie je trouwens niet alleen aan “onze kant” van de tafel. Ook bij onze klanten zie je steeds meer dat productontwikkeling, planning, strategie, sales & marketing, administratie en uitvoering worden gezien als een volledig proces. In de food zagen wij het al langer, maar ook in andere bedrijfstakken zien wij functie van productmanagers vaker terugkomen. Een functie waar strategie, tactische en operationeel niveau bij elkaar komen.

Hij/Zij is verantwoordelijk voor de levenscyclus van een product. Zo hebben zij het hele proces voor een aantal producten of product

Wij ontwikkelen mee

Deze veranderingen zorgen ervoor dat wij als Prosos ook blijven werken aan het ontwikkelen van ons eigen niveau en kennis. Daarom blijven wij ook leren en zoeken wij steeds meer de samenwerking met enerzijds generalisten op het gebied van bedrijfskunde, marketing &sales, (interne) communicatie en multimedia & design. Uiteraard zijn specialisten aan ons verbonden voor specifieke werkgebieden.

Bijna 8 jaar zijn we inmiddels (houd het in de gaten, 1 mei is het zover 🎉). Wij zijn er trots op dat we gegroeid zijn naar een partner, die verder kijkt dan pic(ture)s & clicks en dat wij onze klant mogen ondersteunen in hun ontwikkeling en groei.