Ben je fit of heb je een fit?

Als wij praten over fit, dan is het vaak: “Hoe voel je je? Voel je je wel fit, je ziet een beetje pips’. The Fit gebruiken wij in onze marketingtaal. Wij hebben het over een fit als klanten enthousiast raken over je waardepropositie.

Waardepropositie?

Dat gebeurt als je helpt bij het aanpakken van belangrijke taken, extreme pijnpunten verlicht en essentiële voordelen voor je klant weet te realiseren. Klanten verwachten en wensen veel van producten en diensten.

  • Richt je op die voordelen die jouw klanten het belangrijkst vinden en die het verschil maken.
  • Richt je op de ‘problemen/uitdagingen’ die het belangrijkst zijn en die nog onvoldoende worden aangepakt.

Je klanten zijn de rechter, jury en beul van je waardepropositie.
Zij zullen meedogenloos zijn als je de fit niet weet te vinden.
-Waardepropositiemodel-

The Fit = hart van je organisatie

In het waardepropositiemodel heb je het klantensegment (de linkerkant) en de waarde die jij levert (de rechterkant). Het samenbrengen van het klantsegment en de waarde die je levert is het moeilijkste wat er is. Een groot deel van de business die je doet draait hierom, het is het hart van de onderneming. Niet voor niets staat de waardepropositie midden in het businessmodel. Het leveren van de perfecte waarde voor dat ene klantsegment is de zoektocht waar feitelijk nooit een einde aan komt. Je blijft onderzoeken, optimaliseren, uitvoeren en fact-checken. En dan begint het weer van voren af aan.

‘Wij zien vaak dat teamleden niet dezelfde taal spreken en ook niet hetzelfde denken over het creëren van waarde. Ze gaan aan de slag zonder duidelijke processen en tools. Ze richten zich vooral op wat, maar zijn minder bezig met voor wie. Hoe zorg je er voor dat verkoop, marketing, maar ook productontwikkeling en/of inkoop op elkaar zijn afgestemd als het gaat om het ontwikkelen van nieuwe waardeproposities”. ~ Anita

Het Value Proposition Canvas bestaat uit twee elementen.

Enerzijds bevat deze de Value Map en anderzijds de Customer Profile (het klantprofiel).

Aanpak Waardepropositie Canvas 

Begin als eerste met het klantprofiel. Dit bestaat uit de volgende drie stappen:

  1. Stel de klanttaken vast en stel jezelf de vraag welke taken jouw klant wil uitvoeren. Breng hierbij alle klanttaken in kaart.
  2. Stel de klantpijnpunten vast. Welke pijnpunten ondervinden jouw klanten?
  3. Stel de klantvoordelen vast. Stel jezelf de vraag: welke resultaten en voordelen wil jouw klant realiseren?
  4. Orden en plaats de meest essentiële taken, pijnpunten en voordelen, en elk in een kolom.

Nadat de rechterkant is ingevuld, kun je aan de slag met de linkerkant. Het betreft de Value Map. Ook dit gedeelte van het Canvas bestaat uit drie stappen:

Linkerkant

  1. Maak een lijst van alle producten en diensten die je huidige waardepropositie vormen.
  2. Beschrijf hoe jouw producten en diensten op dit moment klanten helpen bij het verzachten van hun pijnpunten.
  3. Beschrijf hoe jouw producten en diensten op dit moment de verwachte en gewenste resultaten en voordelen voor jouw klanten realiseren.
  4. Plaats alle producten en diensten, pijnverzachters en voordeelverschaffers in volgorde van belangrijkheid voor jouw klanten.

 

‘Het bedenken van de “voordeelverschaffers” is vaak moeilijk. Hoe voldoe je met jouw product of dienst aan de verwachtingen van jouw klant. Een goede manier om hierop antwoord te geven is jezelf de vraag stellen “welk persoonlijk verhaal, visie of kennis heb ik die mij anders maakt dan mijn concurrent?” Dan blijkt er vaak iets heel persoonlijks te zijn wat er voor zorgt dat juist jij de aansluiting, de fit, met jouw klant hebt.” Ik moet hierbij altijd denken aan het verhaal van een pijntherapeut die “vergat” te vertellen dat zij zelf jaren lang chronische pijn had gehad, terwijl haar klant juist voor haar koos omdat ze precies wist hoe het voelde. ~ Marion

Juiste fit vinden

Het moeilijkste, maar ook het belangrijkste, is het bereiken van een fit. Bij het bereiken van een fit worden klanten enthousiast over je waardepropositie. Dat zal alleen kunnen gebeuren, indien je voor een klant de belangrijkste taken aanpakt, extreme pijnpunten verlicht en essentiële voordelen weet te realiseren.

Op dit moment wordt er bij ons gewerkt aan algemene vragenlijsten die je kunnen ondersteunen bij het formuleren van jouw FIT. Heb je interesse in deze vragenlijst? Laat het ons even weten.

Het Waarde Propositie Canvas van Alexander Osterwalder, ook wel bekend als Value Proposition Canvas, helpt je waarde te creëren voor je klanten. Je beschrijft in het Waarde Propositie Canvas kortgezegd de voordelen die klanten van jouw aanbod kunnen verwachten. Zo ben je beter in staat om producten en diensten te ontwikkelen die jouw klanten écht willen