Beter vindbaar met cornerstone content

Anita beeld cornerStone content

Beter vindbaar met cornerstone content

In de hedendaagse wereld van online marketing zijn er veel factoren waar je rekening mee moet houden. Een van de belangrijkste factoren is jouw ranking in Google; hoe goed word je gevonden. In dit blog bespreken wij hoe je jouw positie binnen Google kan verbeteren.

Wat is cornerstone content?

Zoals de naam al zegt, is cornerstone content het belangrijkste, meest informatieve en best geschreven content van jouw website; de fundatie en de hoeksteen van je website. Vanaf deze plek link je naar andere websitepagina’s met hetzelfde onderwerp. Met een aantal van deze hoeksteenpagina’s zorg je dat jouw website als een huis staat en bezoekers niet laat verdwalen in jouw huis.

Waarom maak je deze content?

Wanneer je veel concurrentie hebt in jouw branche zullen vele van deze concurrenten hun website hebben geoptimaliseerd op de meest belangrijke zoekwoorden, relevant voor jouw branche. Is er weinig concurrentie, dan heeft het maken van deze content geen hoge prioriteit. Wij raden je aan uiteindelijk toch deze content op te zetten, omdat het helpt jouw positie te verstevigen. Bovendien ben je zo voorbereid op de opkomende concurrenten.

Wat win je ermee?

Met goede cornerstone content doe je zowel jezelf, via Google, als je bezoekers een groot plezier. Naast dit plezier zijn er de volgende voordelen:
• Je backlink-profiel verbetert.
Voor mensen die alles willen weten over een bepaald onderwerp zijn kwalitatieve en informatieve pagina’s belangrijk. Promoot jouw pagina’s zodat deze mensen linken naar jouw pagina’s. Daardoor verbetert je backlink-profiel.
• Je bounce rate gaat omlaag.
De vele links naar andere, dieper gelegen, pagina’s op jouw pagina met cornerstone content zorgen dat jouw bezoeker doorklikt.
• Bezoekers komen terug.
Wanneer jouw websitepagina’s diepte en voorbeelden geeft, zijn bezoekers eerder geneigd terug te komen.
• Verhoogde indirecte conversies.
Door het informatieve karakter zullen bezoekers niet direct converteren. Maar de terugkerende bezoeker zal eerder een product afnemen wanneer jij in het achterhoofd van de bezoeker zit.
• De zegeningen van Google.
Door de cornerstone content geef je de zoekmachine het signaal dat je een autoriteit bent binnen jouw branche. En natuurlijk wordt Google altijd blij als het goede content vindt. Zo vinden bezoekers de informatie die zij zoeken.

Jouw cornerstone content voorbereiden

Met het schrijven van cornerstone content ga je niet over één nacht ijs. Er gaat een proces aan vooraf waarin je nadenkt over voorbereiding, inrichting en promotie. Een goede voorbereiding bestaat uit een aantal onderdelen:
• Keuze van de belangrijkste zoekwoorden
• Ontwerpen van jouw website- en link-structuur
• Keuze van een bruikbaar onderwerp
• Ontwerpen van de beste contentstructuur
• Afsluiten met een conclusie en een call-to-action (CTA)
• Regelmatige promotie
• Up-to-date houden van jouw content

Zoekwoorden

Heb je al langere tijd een website? Dan heb je ongetwijfeld al een zoekwoorden-onderzoek uitgevoerd. De zoekwoorden die je in jouw cornerstone content verwerkt, zijn de woorden waar het meeste op gezocht wordt voor jouw branche en jouw concurrenten hun website op hebben geoptimaliseerd. Kies drie tot vijf woorden en maak een pagina voor elk zoekwoord.

Ontwerp de website- en linkstructuur

De hoekstenen van jouw website zijn makkelijk bereikbaar. Vanaf de homepagina moet deze binnen één klik aan te roepen zijn. Daarmee weet Google ook het belang van deze pagina. Vanaf deze pagina link je weer door naar de subpagina’s die verder de diepte ingaan over het onderwerp.
Heb je al veel content, dan kun je deze vernieuwd elan geven door vanaf die pagina’s te linken naar de cornerstone content. Welke pagina’s al goed scoren op Google voor jouw website kun je checken door de query ‘site:jouwdomeinnaam zoekwoord’ in te vullen op Google.

Kies een onderwerp

Wanneer je het goed doet, is jouw cornerstone content ook evergreen content. Dit is content dat jarenlang relevant blijft voor het publiek. Om inspiratie op te doen voor goede long tail zoekwoorden is er bijvoorbeeld de tool AnswerThePublic.com.

De items voor een goede structuur

Om content vindbaar én leesbaar te maken is het niet alleen verstandig, maar ook nodig een goede structuur aan te brengen. Dat kun je aanbrengen met de volgende onderdelen.
• Pakkende titel
De titel bevat het belangrijkste zoekwoord en staat het liefst vooraan. Daarnaast moet de titel ook aantrekkelijk zijn en bezoekers lokken.
• Inleiding
Als de bezoeker is verleid met jouw titel, kun je deze verder in het artikel intrekken met een pakkende inleiding. Dit doe je met korte zinnen, zonder de titel te herhalen. Laat in maximaal twee regels het belang van jouw artikel inzien.
• Klikbare inhoudsopgave
Maak de inhoudsopgave klikbaar. De links binnen de pagina maken de pagina gebruiksvriendelijker om eenvoudig en snel naar een specifieke alinea of hoofdstuk te gaan.
• Bullets
Bulletpoints maken content beter leesbaar en geven overzicht bij opsommingen. Dat is de reden dat wij ze ook gebruiken in dit blog.
• Links
De belangrijkste onderdelen van jouw cornerstone content zijn links! Hiermee zorg je dat bezoekers de dieperliggende pagina’s ook gaan bezoeken om nog meer informatie te vinden. Bijkomend voordeel is een verlaging van jouw bounce rate, als je het goed doet.
• Visuals
Google houdt van tekst. Jouw bezoekers aan de andere kant worden minder blij van aaneengesloten teksten. Vergeet dan ook geen beeld toe te voegen in de vorm van afbeeldingen, video of andere media.

Maak het deelbaar

Je bent trots op de pagina met cornerstone content die je hebt geproduceerd. Dat wil je natuurlijk delen met iedereen die het weten wil. Nadat jij het hebt gedeeld, wil je dat anderen het ook eenvoudig kunnen delen. Laat een balk meescrollen met social media deelknoppen. Zo kunnen bezoekers jouw content eenvoudig delen.

Kers op de taart

Sluit jouw cornerstone content af met een goede conclusie. De laatste alinea is een prima plaats om een artikel af te ronden en te vertellen wat je te bieden hebt. Als laatste deel van de conclusie kun je prima een CTA toevoegen. Verwerk deze in jouw conclusie.

Promotie

Omdat het jouw belangrijkste pagina’s zijn, promoot je deze op regelmatige basis via social media, nieuwsbrieven of fora. Dit houdt de aandacht levendig en zorgt voor verkeer naar de pagina.

Onderhoud

Jouw cornerstone content bevat veel links, zorg ervoor dat deze verwijzingen blijven werken. Maar ook de inhoud van de content moet je up-to-date houden. Het is jouw belangrijkste content en essentieel dat de inhoud relevant blijft. Scan het daarom regelmatig op dode links en inhoud.

Als een huis

Met cornerstone content staat jouw website als een huis en kun je jouw website verder uitbouwen tot een platform waarbij je gezien wordt als een autoriteit in jouw vakgebied.

Tijd om aan de slag te gaan met de kennis van dit artikel! Vind je dat lastig of weet je niet waar je moet beginnen? Wij geven je graag advies. Kom langs voor een kop koffie of neem contact met ons op.

Bron: Frankwatching

Geen reactie's

Geef een reactie