Big data? Waarom?

Big data? Waarom?

Business is steeds meer datagedreven. Met behulp van big data verkrijgen wij meer inzicht dat leidt tot efficiëntere bedrijfsprocessen en nieuwe intelligentere producten & diensten. Er liggen dus enorme marktkansen als we deze data effectief kunnen inzetten.

Iedereen beschikt over data in zijn bedrijf. Denk aan gegevens over klanten, technische specificaties van producten, in- en verkoopcijfers, kassa-informatie, financiële administratie en personeelsdossiers.

Verzamelen en geven van Big Data

Vanaf het moment dat wij ‘s ochtends wakker worden, zijn wij bezig met het ontvangen, geven en zoeken van ‘big data’. Wij kijken als wij wakker worden op onze telefoon wat het weer is vandaag. Wij hebben een thermostaat in huis hangen, die er voor zorgt dat, als je je eerste teen buiten bed steekt, het lekker behaaglijk is. Als wij aan het ontbijten zijn, lezen wij via een app de krant en kijken direct even naar de verkeersinformatie.

Als wij nog even 10 minuten extra hebben, lezen wij direct de laatste mailings die binnen zijn gekomen met leuke actie of aanbiedingen van aanbieders waar wij de nieuwsbrieven van willen ontvangen.

In een tijdsbestek van circa 2 uur hebben wij veel informatie gevraagd en zijn wij op onze wenken bediend. Vaak nog eerder dan dat wij het wensten! Want als je in die 10 minuten nog even op Facebook hebt gekeken, dan werd je direct ‘belaagd’ met advertenties omdat je de avond ervoor nog bezig was met het uitzoeken van een vakantie en uiteraard ontvang je deze advertentie direct weer op je scherm.

Aanbod op basis van onze (online) profielen

Zonder het vergelijken van enorme hoeveelheden (klant)gegevens kunnen aanbieders geen goede aanbiedingen doen op basis van uw profiel en kunnen medicijnen minder snel, betrouwbaar en betaalbaar worden ontwikkeld en aangeboden. Big datatoepassingen zijn dus overal om ons heen. Maar wat is big data eigenlijk? Wat kunnen wij als ondernemers met big data doen?

Slimmer data verzamelen en inzetten

Veel bedrijven zijn afgelopen jaar massaal verschillende social mediakanalen gaan inzetten. Het delen van informatie, maar ook wedstrijden waarbij zo de gegevens van de geïnteresseerden konden worden gevraagd.

Veel bedrijven weten alleen nog niet het belang van het op de juiste manier verzamelen van data en wat de waarde van deze data kan zijn als je het gestructureerd en gedegen gaat verwerken. Met data is namelijk zoveel mogelijk en data zijn cruciaal in uw online marketingstrategie. Waarom?

Denk bijvoorbeeld maar eens aan jouw social mediakanalen. Als wij bedrijven mogen helpen met Social Uitvoer, dan komen er na een paar weken al vragen zoals: “Hebben wij al veel volgers? Kan je ons helpen om veel volgers te krijgen? Wat als de Facebookpagina verwijderd wordt? Daarom luidt ons advies: zorg ervoor dat u persoonlijke gegevens van uw doelgroep op uw eigen site verzamelt, in uw eigen databases. Denk hierbij aan e-mailadressen of telefoonnummers of cookie-drops. Deze gegevens zijn goud waard want u kunt er zo ontzettend veel mee doen.

Big datatoepassingen die snel toepasbaar zijn:

• bekijk hoe uw website presteert met Google Analytics;

• houd in de gaten wat men op social media over uw bedrijf en product zegt;

• laat u informeren door de leverancier van uw webshop- of kassasysteem over de mogelijkheden van dynamic pricing.

Checklistje

voor het bijhouden en structureren van data

Om Data de structureren, is het belangrijk om de volgende vragen te beantwoorden: wie-wat-waar-wanneer-en-hoe-vraag. Als je een digitale afbeelding bij de fotowebsite Flickr uploadt, worden automatisch allerlei data over deze foto meegestuurd:

Advies

Zorg ervoor dat u bekijkt hoe u slim data kunt ontvangen van uw doelgroep. Denk aan websitebezoekers of deelnemers aan uw social mediacampagnes. Zorg ervoor dat mensen hun e-mailadres of telefoonnummer moeten achterlaten wanneer ze deelnemen aan een wedstrijd.

Geen reactie's

Geef een reactie