Brug bouwen tussen strategische doelen en contentplanning

Een belangrijke vraag van onze klanten is vaak: ‘help: wij hebben content bedacht, maar het lijkt niet aan te sluiten op onze doelen. Wij hebben een hele duidelijke marketingstrategie’, maar er is er nog geen koppeling, kunnen jullie ons daarbij assisteren?

Eigenlijk is het de vraag van de week: “Wij hebben een marketingstrategie, maar hoe vertalen wij dit naar content die hier aan gaat bijdragen?”. En aan de andere kant: “Wij hebben prachtige teksten en beelden, maar wij willen wel graag dat dit aansluit bij de vastgestelde doelstellingen.”

Wat doet de contentmarketeer?

De opmerking die wij vaak vanuit de contentmarketeer krijgen: ik ben druk om de ‘agenda/kalender’ te vullen, maar ik vergeet ‘door het harde werken’ wel eens welke resultaten behaald moeten worden op strategisch niveau (naamsbekendheid, bereik, klantgerichtheid). In de hitte van de strijd vergeet ik ook ook wel de waarden van het bedrijf mee te nemen in het verhaal. Ik zit soms gewoon echt te veel op de sterke tekst en het mooie beeld. – HELP!

Strateeg met einddoel

Als strateeg maak je de doelen en geef je de richting. Maar vergeet de weg er naar toe niet! “Hoe kom ik tot een juiste aanpak om de resultaten, die wij hebben bepaald te behalen? Hoe sluit ik de contentmarketeers, de SEO specialisten en adverteerders aan om als team te werken aan het resultaat?”

Kies voor inzicht en een vraaggedreven online marketingplan.

Relevantie op elk gebied. - De juiste boodschap op elke plek.

Klantwaardemodel

Kijk niet alleen naar het einddoel, maar kijk vooral voor wie je het bedenkt en voor wie je het schrijft. Zorg ervoor dat je je klant goed kan beschrijven. Tip: lees ons eerdere blog: ‘De waarde van modellen: het klantwaardemodel’. De klantbehoefte(n) vertaal je dan naar content i.p.v. dat je de content alleen met los zand gaat koppelen aan het resultaat.

Verbinden vanuit het verhaal i.p.v. los-zand

Wat ook kan helpen is een productlancering en/of het uitlichten van een dienst. Je bent dan met alle facetten van je bedrijf bezig en je draagt er zorg voor dat je concreet doelstellingen koppelt aan je content. Zo weet je wat je nodig hebt om de doelstelling te bereiken en welke beelden en teksten hiervoor nodig zijn.

De stappen om de verbinding te maken tussen denken en doen

Of zoals wij het wel zeggen, kijk wat je nu doet (0-meeting), kijk wat je interne- en externe uitdagingen zijn, kijk wat je wilt bereiken (doelstelling(en)) en welke doelgroepen daarbij gewenst zijn en vandaar uit ga je berichten maken en delen.

Tijdens het meten blijf je kijken naar hoe het gaat. Onze tip is om een keer per kwartaal te verbeteren, te optimaliseren en te innoveren. Dan blijf je scherp en blijf je ook creatief in het meedenken van werkzaamheden. Wil je een vervolgstap maken? Neem alsjeblieft contact met ons op!