Clinic online aan de slag als Profit First Expert

“Winst voor welzijn”, “Meer winst zonder cijfers” Een paar van de ‘stippen op de horizon’ (objective in het OGSM) waar de meeting zaterdagochtend om 09:00 uur mee startte. Deze dag kan niet meer stuk.

Al langer dan vandaag weet ik dat de financiële dienstverlening echt niet alleen maar uit het verwerken van cijfers bestaat. Er wordt vaak ook als businesscoach of businessstrateeg meegedacht. Hoe kan je geld verdienen door een online programma aan te bieden, wat is er dan nodig om dit neer te zetten?

Geef mij een hap-klaar-plan

Het liefst wil iedereen direct een antwoord krijgen: ‘Wat moet ik plaatsen? Waar moet ik het plaatsen? Hoe vaak plaats ik iets en zeg alsjeblieft ook even wat dit oplevert. Helaas… zo werkt het niet… je bent als (online) marketing nog steeds geen tovenaar.

Vernieuwde doelgroepen
De gewenste aanpassingen om van een traditioneel administratie, accountant of boekhoudkantoor naar een meer advies & coachende werkwijze te gaan vraagt een aanvullende doelgroep, maar waar begin je dan? De gewenste klanten wil je vinden en bereiken, maar waar start je dan.

Starten met (online) marketing en sales
Deze groep ondernemers is onwijs goed in hun vak en willen graag de mogelijkheden ontdekken om online aan de slag te gaan. Het is een uitdaging omdat sales en marketing niet of nauwelijks nodig is voor de huidige inrichting van de bedrijven. De opdrachten komen naar de ondernemers toe en soms zo veel dat er oprecht geen nut-en-noodzaak is om planvorming te maken voor marketing en sales.

(Online) marketing is nog steeds geen tovenarij.

Wat is jouw stip aan de horizon (objective - OGSM)

(Online)marketing & communicatie

Aan mij de uitdaging om deze groep ambitieuze ondernemers een stapje verder te brengen in de wereld van (marketing) en communicatie. Een groep ondernemers die oprecht aan de slag kan met planvorming, maar die het ook wel lastig vinden om keuzes te maken in de hoeveelheid mogelijkheden en (online) aanbod dat er is.

Planvorming

In de ochtend zijn wij gestart om te te kijken naar de huidige (online) marketing en communicatie inzet. Van daaruit hebben wij met elkaar bewust stilgestaan bij de ‘stip op de horizon’ (objective; OGSM) en de gewenste doelstellingen voor iedere ondernemer. Als je namelijk deze stappen goed doorloopt, dan kan je ook bepalen wat je kunt gaan doen op het gebied van marketing en communicatie. Belangrijk is wel dat de doelstellingen SMART-geformuleerd worden. Als je weet wat je wilt bereiken dan bepaal je ook voor jezelf wie je wilt bereiken = doelgroep(en).

Doelgroep = Persona

Het is belangrijk dat je goed in gaat op deze doelgroep = ‘persona’. Samen zijn wij de vragen rondom een persona gaan invullen (belangrijk zijn bv: pijnpunten en uitdagingen van de doelgroep – zo kan je op basis van feiten bepalen waarom jouw doelgroep jouw producten en diensten nodig heeft en niet op basis van dat jij denkt dat ze nodig hebben. Je kunt dan gebruik maken van de woordkeuze en vragen vanuit hen, ipv te communiceren vanuit jezelf.

Contentplanning

Een belangrijke tip: als je aan de slag wilt gaan op social media kanalen; start dan met luisteren. Wie zegt wat? Waar is je ‘perfecte doelgroep’ aanwezig. Start met het volgen van je warme netwerk (je klanten en bestaande relaties). Na het luisteren kan je ‘likes’ gaan geven en/of gewenst een reactie typen.

Planning

Heb je volgers opgebouwd, start dan stap-voor-stap met het delen van berichten. Hier is het verstandig om een contentplanning op te bouwen. Pas op: vergeet je planvorming hier niet uit het oog, anders weet je straks niet waarom je iets doet en wat je wilt bereiken.

Content

Blogs, beeld en berichten zijn leuk om op de kanalen te plaatsen, maar vraagt tijd en ja: je moet dan zelf ook regelmatig aanwezig zijn om op de juiste momenten te reageren. Ik vergelijk het vaak met de telefoon. Als de telefoon gaat, laat je die ook niet gaan, maar neem je op of vraag je of je terug mag bellen. Dat doe je online ook!

Adverteren

Ga je aan de slag met content, dan is het verstandig om ook te bepalen hoe je gevonden wordt in Google, hier kan je eventueel voor gaan adverteren. Dat geldt uiteraard ook op social media. Dit alles moet je goed voorbereiden en op basis van je gewenste resultaat bepalen wat je wenst uit te geven aan (online)adverteren.

Stap-voor-stap aan het werk

Er is een heleboel informatie uitgewisseld en er zijn met mij terugkom-momenten ingepland zodat er ook daadwerkelijk gewerkt gaat worden aan de vervolgacties! Ik ben heel benieuwd en kijk uit naar de eerste resultaten.

Wil jij ook aan de slag met je planvorming voor 2021? Ik, Anita, heb voor de maand december nog tijd om je te assisteren en te ondersteunen!