Cocktail Mint Juleb: Langere online verhalen (Podcast)

Cocktail Mint Juleb: Langere online verhalen (Podcast)

Wat is een podcast?

Een podcast is een audio uitzending op internet, die middels de inzet van een webfeed online wordt aangeboden. Dat kan een muziekprogramma zijn, maar ook nieuws, een lezing of een hoorspel. Het is daarmee waarschijnlijk het best te vergelijken met een radioprogramma, maar dan bestaande uit een geluidsbestand dat wordt opgeslagen in een MP3-formaat.

U kunt dit bestand downloaden vanaf internet op uw computer, maar de mogelijkheden liggen vooral in het feit dat u het kunt downloaden op uw smartphone, tablet etc en het bestand op een ander moment (onderweg) kan beluisteren, ook als u niet online bent. De meeste podcast worden via een abonnement aangeboden. Deze abonnementen zijn vaak gratis.

Samenvoeging

Het aanbieden van deze online (audio)bestanden is niet nieuw, maar het werd pas populair bij de komst van mp3-spelers die voldoende opslagcapaciteit hadden. De iPod is daar het beste voorbeeld van, het woord podcast is niet voor niets een samenvoeging van het Engelse woord broadcast en iPod.

On demand

Grootste voordeel voor de luisteraar is dat hij naar de podcast kan luisteren op het moment dat het hem of haar uitkomt. Waarbij hij zelf de keuze maakt uit het onderwerp of de uitzending.

Het sluit volledig aan bij de bredere trend waarbij mediagebruikers steeds meer zelf willen bepalen waar, wanneer en hoe zij naar uitzendingen willen kijken: kijken en luisteren on demand. In Amerika zijn podcasts al enige tijd enorm populair. Nederland leek enige tijd hierin achter te blijven, maar inmiddels groeit de populariteit van podcast hier gestaag.

Content marketing

We maakten hierboven al een vergelijking met een radio-uitzending, maar waar u voor het maken van een radioprogramma dure apparatuur en uitzendrechten nodig hebt, kan in feite iedereen een podcast maken én delen. Daarnaast is een podcast niet gebonden aan één medium: in een web-feed kunnen namelijk verschillende bestanden worden geplaatst, dus niet alleen audio, maar ook tekstbestanden of zelfs videobestanden.

Dit biedt kansen voor bedrijven en marketeers. Door de opkomst van content marketing is men voortdurend bezig te zoeken naar kanalen om relevante informatie met (potentiële) klanten te delen. Door zinvolle informatie aan te bieden aan uw doelgroep, ook als die niet direct gekoppeld is aan uw dienst of product, biedt u als bedrijf meerwaarde en creëert u binding met de organisatie. Voor de maker is een podcast een heel goede manier om een breed publiek te bereiken.

Hoe maakt u een podcast?

Het maken van een podcast is in feite net zo makkelijk als het maken van een online video voor bijvoorbeeld YouTube. U heeft een computer nodig, een internetverbinding, een goede externe microfoon en een softwarepakket om de audio te bewerken (enkele voorbeelden: Audacity, Garage-Band).

Een goede voorbereiding is het halve werk, daarin verschilt het maken van een podcast niet met het schrijven van blogs of white papers of het maken van een social video:

  • Bepaal vooraf wat u wilt bereiken met uw podcast.
  • Wie is uw doelgroep? Aan welke informatie hebben zij behoefte?
  • Besteed aandacht aan de opbouw, maak een plan of schema om bij te houden wat u wilt bespreken.
  • Schrijf een script.
  • Maak de audio-opname

Opname

De audio zelf opnemen is misschien het meest ingewikkeld, zeker als u net begint. Neem de audio bijvoorbeeld in korte stukjes op, die u later bij elkaar kunt voegen. Het voordeel is dat u bij een eventuele fout, niet het hele stuk opnieuw hoeft op te nemen. Praat in een rustig tempo en lees tussendoor het script (deze heeft u niet voor niets gemaakt). Gun uzelf de tijd om u hierin te ontwikkelen.

Samenvattend

Podcast zullen de komende tijd aan populariteit blijven winnen. Door de komst van smartphones en brede beschikbaarheid van internet is de podcast bezig met een terugkomst. Het biedt de gelegenheid om langer en dieper op een (inhoudelijke) onderwerp in te gaan.

Geen reactie's

Geef een reactie