Cocktail: Old Fashioned ~ ‘White Papers’ - Prosos

Cocktail: Old Fashioned ~ ‘White Papers’

Cocktail: Old Fashioned ~ ‘White Papers’

Wat is een White Paper

Een white paper is een document, meestal bestaande uit ongeveer 10 pagina’s, waarin gratis kennis wordt gedeeld of een probleemoplossing wordt beschreven. Het is een document waarmee een bedrijf laat zien welke kennis u in huis heeft. Binnen marketing en sales worden white papers vooral gebruikt als marketinginstrument of salestool.

Maar vergis u niet, een white paper is géén commercieel document, dus geen brochure of folder, maar een document waarin u laat zien welke kennis en expertise u in huis heeft. Het is dus inhoudelijk en praktisch, met als doel dat potentiële klanten het gaan downloaden en gebruiken.

Wat zijn de kenmerken van een white paper

  • Het document heeft een objectief en neutraal karakter;
  • er wordt een probleem en een mogelijke oplossing in beschreven;
  • het is vaak een technisch stuk (productspecificaties, handleiding, stappenplan etc);
  • het richt zich op een specifieke doelgroep;
  • bestaat uit ongeveer zo’n 10 pagina’s;
  • White paper is over het algemeen openbaar of gratis te downloaden;
  • Vaak hangt er een actie of aanbieding aan.

Wat is het doel van een white paper

Binnen (online)marketing en sales worden white papers regelmatig ingezet als marketinginstrument of salestool, met als doel potentiële klanten in een vroeg stadium bewust te maken van het product of dienst die het bedrijf aanbiedt. White papers worden daarom vooral ingezet in de zakelijke markt, bij de overheid, in het hoger onderwijs, bij universiteiten en onderzoeksinstituten.

Een goede white paper draagt bij aan uw status als expert. U creëert een betrouwbaar imago en werkt zo aan thought leadership. Dit houdt in dat u als autoriteit wordt beschouwd op een bepaald kennisgebied.

Uiteraard geeft u niet alles weg, maar voldoende om de anderen te prikkelen en te stimuleren naar u toe te komen. Men download white papers meestal in ruil voor contactgegevens, die weer waardevol zijn voor het generen van leads. Deze gegevens kunnen uiteraard worden gebruikt voor gerichte marketingacties.

Hoe schrijft u een White paper?

De kracht van een white paper is vooral te halen uit de objectieve en neutrale omschrijving van het onderwerp. Commerciële omschrijvingen laat u dus achterwege. Op deze manier wekt u vertrouwen.

  • Bepaal vooraf goed wie uw doelgroep is. Wat speelt er en welke behoeftes zijn er? Maak voor uzelf duidelijke welke vraag of probleemstelling u wilt gaan beantwoorden.
  • Besteed aandacht aan de opbouw van uw document. Maak bijvoorbeeld vooraf een schrijfplan en zorg voor een prikkelende indeling. Stel per onderdeel deelvragen, die u vervolgens beantwoordt. Op deze manier bouwt u uw document en argumentatie zorgvuldig op en positioneert u zichzelf als expert en deskundige.
  • Let erop dat de teksten duidelijk, kort en bondig moeten zijn. Het is zeker aan te raden om gebruik te maken van afbeeldingen, grafieken.
  • Laat alle vormen van commerciële uitingen uit de inleiding van uw stuk. Elders in de tekst kan u uw eigen kennis en expertise introduceren. In de afsluiting van het document kunt u tot slot aangeven hoe uw bedrijf de lezer kan helpen. Hier benoemt u natuurlijk ook uw contactgegevens, zodat geïnteresseerden u kunnen benaderen voor meer informatie.

Promotieplan

Wanneer u de white paper heeft geschreven, wilt u hem natuurlijk bij de juiste doelgroep onder de aandacht brengen. Stel daarom allereerst een promotieplan (contentplan) op. U kunt dit allereerst doen door aandacht aan de white paper te besteden op uw eigen media kanalen, bijvoorbeeld door het schrijven van meerdere blogs over diverse deelonderwerpen, en vergeet uiteraard uw social media niet.

Daarnaast kunt u ook gebruik maken van verdiende media, die ontstaat door veel online aanwezig te zijn en anderen online te helpen, bijvoorbeeld door het schrijven van gastblogs of het delen van artikelen van anderen op uw website. Tot slot kunt u ook gebruik maken van betaalde mediakanalen, bijvoorbeeld Google AdWords of facebook promoties.

Vergeet niet aandacht te besteden aan een goede landingspagina op uw website. De landingspagina heeft het doel te zorgen dat de bezoeker ook daadwerkelijk de actie voltooit, oftewel het downloaden van het document door het invullen van zijn gegevens. Een landingspagina is tevens een goed middel om door middel van het aantal bezoekers te meten hoeveel verkeer u trekt naar uw content.

Samenvatting

Een white paper is een uitstekend instrument om te werken aan uw rol als expert en thought leader. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om leads te generen, hoewel u waarschijnlijk de white paper gratis weggeeft, vraagt u de bezoeker naar zijn of haar contactgegevens. Op die manier bent u in staat om contact te zoeken met potentiele klanten.

Whitepaper marketing levert pas echt iets op als de desbetreffende white paper ook echt de aandacht trekt en resultaten boekt. Het is dus belangrijk dat u zich ervan bewust bent welke doelgroep u wilt bereiken en aan welke informatie uw potentiële klanten behoefte hebben.

‘”White papers” is een onderdeel van Inbound Marketing. Omdat Prosos 3 jaar bestaat “serveren” wij de komende weken zeven cocktails waarin wij uitleg geven aan de verschillende onderdelen van Inbound Marketing. Wilt u hier niets van missen? Schrijf u dan hier in voor onze nieuwsbrief.

.

Geen reactie's

Geef een reactie

× Kunnen wij je ergens mee helpen?