Communicatie fake or true?

Iets met communiceren. Het is ons vak, maar wij doen het allemaal dagelijks en de meeste van ons doen het ook veel.

Communiceren kan je op veel verschillende manieren doen. Wat wij allemaal wel zien, is dat wij steeds online actief zijn en ook op steeds meer momenten van de dag. Wat ik altijd tegen mijn relaties zeg: “Als je online actiever wilt worden. Ga eerst LUISTEREN voor je aan de slag gaat met het VERTELLEN van je verhaal. Kijk waar je doelgroep mee bezig is en haak in op de behoeften en bijbehorende interessegebieden”.

  1. Luisteren, zien en erkennen
  2. Fake or true
  3. Datagedreven werken

Luisteren, zien en erkennen

Het is belangrijk om zowel intern als extern te kijken wanneer het op communicatie aankomt. Je collega’s kunnen namelijk goede ideeën hebben voor de social. Neem het op en noteer dit in een planning. Ik ben namelijk van mening dat verschillende afdelingen elkaar kunnen versterken. Denk bijvoorbeeld aan de sales- en marketingafdeling.

Ook kan je extern vragen stellen, denk bijvoorbeeld aan wat voor tips of tricks je doelgroep terug wilt zien op de social kanalen. Neem de antwoorden, die voor jullie bruikbaar zijn, mee in de contentplanning en laat ook echt zien dat je naar ze luistert door er daadwerkelijk iets mee te doen.

Het is erg belangrijk om niet alleen de interactie via een bericht met je doelgroepen op te zoeken, maar ook weer te reageren op hun reactie. Dit kan al heel simpel met een like. Hierdoor geef je ze erkenning en geef je vertrouwen aan de doelgroep.

Communicatie zorgt voor verbinding en verbinding maak je met een groep maar ook zeker met een persoon alleen.

Verbinding

Fake or True

In de online wereld wordt het steeds moeilijker om fake van echt te onderscheiden. Daarom is het belangrijk dat wat jij met de doelgroep communiceert ook echt de waarheid is. Maak je een belofte, zorg dat je je aan je woord houdt.  We kennen allemaal het spreekwoord belofte maakt schuld. Werk aan vertrouwen door oprecht te zijn en je aan je afspraken te houden. Lukt het een keer niet op de afgesproken momenten, laat je doelgroep dit op tijd weten. We blijven mensen!

Datagedreven werken

Het verzamelen en bijhouden van data is ook in 2021 van wezenlijk belang. Het is onder andere  belangrijk voor het bepalen van je content. Met losse flodders schieten op een timeline kan namelijk niet meer. Data laat zien hoe er op de berichten wordt gereageerd en data heeft een grote invloed op het algoritme van jouw doelgroep. Meten is namelijk weten, je begint vanuit je strategie met basis berichten, die weer aansluiten bij je doelen. Met de data die je verzamelt, in combinatie met je contentplanning, krijg je een duidelijk overzicht in wat jouw berichten doen op de kanalen. Hierdoor kan je eventueel je (communicatie)strategie, campagnes en salesaanpak aanscherpen en kan je op een creatieve manier omgaan met het algoritme. Want door jouw creativiteit zorg je er voor dat je de technologie van het algoritme kan verslaan.

Samen jouw bedrijf laten groeien?

Is jouw 2021 goed gestart, maar heb je het hierdoor ook gelijk druk? Kan je daarom wel een partner gebruiken op het gebied van online marketing en communicatie?
Wij helpen je graag als partner bij het realiseren van je doelen. We leren je luisteren. Het nakomen van afspraken en dit voor je beheren zit in ons DNA en om te weten wat de online resultaten zijn van onze gezamenlijke inspanningen assisteren wij je bij het creëren van online bereik en het meten en beheren van je data.