Hoe zien jouw communicatieplannen er voor 2020 uit?

Groep mensen met traditioneel werk

Hoe zien jouw communicatieplannen er voor 2020 uit?

Nog maar 2,5 maand en dan is het 1 januari 2020. De hoogste tijd dus om vanuit je afdeling Marketing & Communicatie de gewenste strategie om te zetten in concrete communicatieplannen. Zodra de plannen zijn ingediend, breekt een spannende tijd aan. Hoeveel budget wordt daarvoor beschikbaar gesteld om zo goed en zoveel mogelijk de plannen uit te voeren?

Ontwikkeling van taak naar afdeling
Uit eigen ervaring vertelt Janine van Milligen, contentcreator, over de ontwikkeling van het marketingcommunicatievak: “sinds 1990 ben ik werkzaam in functies met marketing- en communicatietaken. Zowel in het mkb als bij kleine organisaties waren er destijds niet of nauwelijks aparte afdelingen voor marketing en communicatie. Dat was ook in de organisatie waar ik toen werkte het geval. Als directiesecretaresse voerde ik taken uit als het organiseren van een beurs, het schrijven van folderteksten en het versturen van uitnodigingsbrieven per post (want e-mailings bestonden toen nog niet). Na een paar jaar kwam er een heuse marketingafdeling met 4 personen, waarbij de nadruk lag op het maken van een productcatalogus en het organiseren en bijwonen van vakbeurzen in binnen- en buitenland. Het succes van beursdeelname werd toen vooral gemeten aan het aantal ingevulde papieren contactformulieren en het aantal afgegeven en ontvangen visitekaartjes.” 

Kosten versus opbrengsten
Zoals gezegd, er was een tijd dat deelname belangrijker was dan rendement. Maar toen braken er andere tijden aan. We kregen te maken met verschillende economische crisissen, waardoor de budgetten voor marketing en communicatie kritischer onder de loep van directies (en eventuele aandeelhouders) werden genomen. Het bleek dat veel managers en medewerkers van de marketing- en communicatie- afdelingen het aan benodigde kennis ontbrak. Daardoor waren ze niet in staat om hun uitgaven goed te verantwoorden en zakelijk te onderbouwen. Omdat er geen aantoonbaar rendement was, werd er flink gekort op de marketing- en communicatiebudgetten. Soms werden budgetten zelfs volledig geschrapt. Dat heeft een behoorlijke tijd een negatief effect gehad op het marketing- en communicatievak.

Aantoonbaar rendement
De afgelopen jaren is dit vakgebied echter flink veranderd, vooral door de digitalisering en daarmee de komst van online communicatiekanalen, digitale tools en klantsoftwarepakketten (CRM-systemen). Daardoor kon wėl het rendement worden gemeten en was het budget wėl te verantwoorden. Meten is weten is zo belangrijk en zeker voor marketeers. Daardoor konden ze ook meer voor elkaar krijgen op directieniveau. De communicatiediscipline sneeuwde in dat proces echter wel onder.

Gebrek aan vakkennis en samenwerking
In de praktijk blijkt dat er over het algemeen bij marketingcommunicatie-afdelingen gebrek is aan specifieke marketingkennis. En ook al is die kennis er wel, dan kan de samenwerking en afstemming tussen marketing- en communicatiespecialisten veel beter en efficiënter. Het waren namelijk vooral de marketingprofessionals die met de directie een marketingstrategie bepaalden. Vervolgens moesten de communicatieprofessionals een concrete vertaalslag maken naar communicatie-activiteiten. En dat meestal onder grote tijdsdruk.

Omslagpunt in 2019
We zien in 2019 dat bij veel organisaties het besef is ontstaan dat klanten, bestaande en potentiële, intern en extern, steeds vaker hun keuzes laten afhangen van wat hun ervaringen daadwerkelijk waren met de producten of diensten. Ook al lezen we al decennia in marketingliteratuur dat je moet luisteren naar je klant, het lijkt er nu op dat dit ook bij directies en aandeelhouders doordringt. Daarom willen heel veel bedrijven weten hoe de klantreis eruitziet en is inventarisatie van klantervaringen een van de prioriteiten. Wordt 2020 het jaar van het echte luisteren naar de klant?

Focus op communicatie
Om dit te realiseren, heb je een marketingstrategie en een marketingplan nodig. Daarin worden keuzes gemaakt, prioriteiten gesteld en de bedrijfspropositie vastgesteld. Als we naar 2020 kijken, is het belangrijk dat voor de realisatie van de marketing- en communicatiedoelstellingen gefocust wordt op communicatie. Wil je de klantverwachtingen waarmaken of zelfs gaan overtreffen, is goede communicatie, dat van twee kanten komt, essentieel.

Integrale aanpak
Je zult zien dat je door professionele communicatie tevreden klanten en medewerkers krijgt. Als zij hun tevredenheid en positieve ervaringen delen met anderen, treden ze op als belangrijke ambassadeurs en spelen zij zo een cruciale rol om je organisatie/merk succesvoller te maken. Betrek daarom communicatieprofessionals erbij vanaf de strategiebepaling en het opstellen van je plan. Bovendien geloven wij bij Prosos in een integrale, organisatiebrede aanpak, dus is samenwerking en afstemming met andere organisatiedisciplines essentieel. De HR-afdeling is bijvoorbeeld belangrijk voor ervaringen van medewerkers, toekomstige potentiële medewerkers en sollicitanten.

Advies of hulp gewenst bij de bepaling van je marketing- en communicatiestrategie en bijbehorende plan voor 2020 met een integrale, persoonlijke aanpak? Het Prosos-team met marketing- én communicatieprofessionals staat voor je klaar, denkt graag mee en voert het met veel passie en plezier voor je uit.

Geen reactie's

Geef een reactie