De 10 ultieme website tips: deel 2!

Prosos blog over de ultieme website tips

De 10 ultieme website tips: deel 2!

Haal het maximale uit je website met deze tips! 

In ons vorige blog gaven we je al vijf tips waarmee je jouw website kunt optimaliseren. Je lees het blog hier. In dit blog gaan we verder en bespreken we vijf andere tips waarmee je jouw website verder kunt optimaliseren:

  1. Kritisch naar teksten kijken
  2. Interne links
  3. Social media-integratie
  4. Conversiegericht
  5. Afbeeldingen verkleinen

1. Kijk kritisch naar alle teksten

Eén van de onderdelen binnen Google Analytics is de gemiddelde sessieduur. Dit onderdeel meet de gemiddelde tijd dat een bezoeker op je website zit. Als een pagina veel informatie bevat maar wel een lage sessieduur heeft kun je concluderen dat de pagina onvoldoende antwoord geeft op de vraag van de bezoeker. Het is dan noodzakelijk dat er wordt gekeken naar de inhoud van de desbetreffende pagina. Deze geeft blijkbaar geen antwoord op de vraag waar de bezoeker naar opzoek is. Maar ook in het algemeen is het belangrijk regelmatig kritisch naar teksten op de website te kijken. Stel daarbij altijd de vraag: zijn de teksten nog relevant voor jouw doelgroep?

2. Interne links

We zien het enorm vaak en het is natuurlijk gewoon zonde: een website vol met leuke informatie en regelmatig leuke blogs. Echter missen hierbij de interne links. Interne links? Juist! Met interne links verwijs je op één van je pagina’s naar een andere pagina of een blog/nieuwsbericht. Zo kun je ervoor zorgen dat mensen meerdere pagina’s op je website bezoeken en dit verhoogt de waarde van je website in de zoekresultaten. Maar het belangrijkste: je bezoeker vindt wat hij zoekt en komt waarschijnlijk terug!

3. Social media-integratie

Ben je actief op social media met je bedrijf? Zorg dan dat de social mediaprofielen op de website te vinden zijn. Dit kan je gemakkelijk realiseren door bijvoorbeeld bovenin de site de icoontjes van de verschillende social mediakanalen te plaatsen met een link naar het desbetreffende profiel. Laat de link openen in een nieuw tabblad zodat mensen de website niet hoeven te verlaten. Het doel? Maak van je websitebezoekers volgers en social media fans! Door op social media nieuws en artikelen te blijven delen is de kans groot dat deze websitebezoeker nog eens terugkomt!

4. Conversiegericht

Verkoop je iets via de website, of wil je met mensen in gesprek komen via je website?  Zorg er dan voor dat de mogelijkheid om iets te kopen of om in gesprek te komen (afhankelijk van doelstelling) op elke pagina mogelijk is. Dit kan bijvoorbeeld door middel van mooie call-to-actions onderaan de pagina. Een bedrijf dat dit goed doet is Ecorys. Zij plaatsen op elke pagina een blauwe balk met een link naar de contactpagina.

5. Afbeeldingen verkleinen

Wist je dat afbeeldingen op een website elke keer weer moeten worden geladen, bij elke nieuwe bezoeker? Vaak wordt dit vergeten, inmiddels heeft iedereen wel redelijk snel internet, maar toch beïnvloed dit de laadtijd wel degelijk! Bedenk je namelijk maar eens dat een website alle afbeeldingen op het moment dat er 10 bezoekers op de site komen 10 keer moet gaan versturen. Dit gaat dan uiteraard al snel vertraging opleveren. De oplossing? Maak jouw afbeeldingen zo klein mogelijk! De grootte is per website verschillend en hangt  tevens af van waar de afbeelding moet worden geplaatst. Upload ook nooit een PNG bestand maar maak gebruik van JPG bestanden. Door afbeeldingen te verkleinen voordat ze op de website geplaatst worden laat je een website zo optimaal mogelijk presteren.

Conclusie 

Er zijn zeker onderdelen die je als bedrijf zelf kunt oppakken als het om de website gaat. Wel duiken we al snel de techniek in en is het niet onverstandig een website technisch te laten beheren door een partij die hier verstand van heeft. Prosos heeft specialisten op het gebied van website-onderhoud in dienst en kan jullie hier zeker bij helpen! Neem contact met ons op om de mogelijkheden voor het onderhouden van jullie website te bespreken.

Geen reactie's

Geef een reactie