De 3 meest gemaakte fouten op een webshop

Als eigenaar van een (web)winkel moet je aan veel verschillende dingen denken en je moet ook een brede kennis hebben van verschillende onderwerpen.

Neem nu alleen al de kennis voor een goede webshop! Naast de wettelijke eisen moet je bezoekers trekken, zorgen dat zij klant worden en ervoor zorgen dat ze nog een (of liever vaker) terugkomen voor een herhalingsaankoop.

Wij verzamelden de drie meest gemaakte fouten op een webshop zodat je kritisch naar je eigen webshop kan kijken. Wist je dat het je bij de juiste aanpassingen omzet kan schelen?

De drie fouten

  1. Geen rekening houden met SEO
  2. Onvolledige productinformatie
  3. Bestelknop en bestelprocedure

“Maak je klant de koning(in) van je webshop!

Geen rekening houden met SEO

Een webshop leeft van bezoekers die de weg naar de webshop weten te vinden. Voor het gemak gaan we er even vanuit dat je geen eigenaar bent van een groot merk waarvan iedereen de naam weet is het belangrijk te focussen op SEO. Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden om met je webshop succesvol te worden?

Waar begin je?

Zorg dat je pagina’s geoptimaliseerd zijn, werk met landingspagina’s, schrijfblogs en zorg dat je actief bent op social media. Allemaal punten die bijdragen aan je online vindbaarheid. Wij kunnen hier uiteraard bij ondersteunen.

Onvolledige productinformatie

Uit onze ervaring en tevens uit meerdere onderzoeken is gebleken dat mensen snel afhaken als de productinformatie niet goed op orde is. Begin een producttekst altijd met een samenvatting van een paar regels gevolgd door een uitgebreide omschrijving. Hieronder kan je een lijstje met opsommingstekens plaatsen met alle detailkenmerken. Dit kan ook onder een nieuw tabblad. Zorg dat voor elk product een unieke productomschrijving wordt gebruikt, verwerk daarin de belangrijkste zoektermen voor een product en kopieer niet de teksten van de leverancier. Zo voorkom je dubbele content!

Een webshop leeft van bezoekers die de weg naar de webshop weten te vinden.

Op welke zoekwoorden wil je gevonden worden om met je webshop succesvol te worden?

Bestelknop en bestelprocedure

Je (toekomstige) klant heeft iets gezien wat hij/zij graag zou willen bestellen. Hij of zij komt nu in een belangrijke fase in je webshop aan: het bestelproces! Veel mensen haken af in het bestelproces en dit kan verschillende redenen hebben.

  1. Je bestelknop wordt niet goed gevonden;
  2. Mensen moeten te veel informatie invullen;
  3. De betaalmethodes sluiten niet aan bij de wensen van de klant.

De bestelknop

Het komt (helaas) nog regelmatig voor dat klanten de bestelknop niet kunnen vinden. Wanneer jij denkt dat de bestelknop heel duidelijk is hoeft dit niet altijd zo te zijn. Heb je bijvoorbeeld als eens op andere apparaten gekeken en verdiept welke kleur er in jouw webshop het beste uitspringt? Een idee om je bestel knop te testen is het uitvoeren van een a/b-test. Gewenst kunnen wij hierin assisteren.

Mensen moeten te veel informatie invullen

Niemand zit er meer op te wachten om enorm veel informatie te moeten vullen. Beperk de invulvelden alleen tot het hoog noodzakelijke en verwijder de rest. Wil je toch graag meer informatie van de klant ontvangen voor je eigen klantenbestand? Zorg er dan voor dat de klant net nut ervan begrijpt bij het invullen.

Betaalmethodes

Aan wie wil je verkopen? Is dat alleen in Nederland of ook in België en Duitsland of misschien nog wel verder? In België kennen ze geen IDEAL dus het is belangrijk om hier goed over na te denken. De meest voorkomende betaalmethodes zijn:

  1. IDEAL
  2. Creditcard
  3. PayPal
  4. Bankcontact (België)
  5. Afterpay/Klarna

Zeker belangrijk om over na te denken, hier worden bedragen voor in rekening gebracht dus uiteindelijk kost de ene optie meer geld dan de andere optie. Willen ze de producten eerst zien en achteraf betalen/ Het is belangrijk om inzicht te krijgen in wat voor soort klanten jij hebt zodat je hier goed op kan inspelen.