Dit moet je weten: de 8 belangrijkste onthullingen uit het Google Marketing Live 2019!

De 8 belangrijkste onthullingen uit het Google Marketing Live evenement

Dit moet je weten: de 8 belangrijkste onthullingen uit het Google Marketing Live 2019!

Gisteren was het weer zover; Google Marketing Live. Dit jaarlijkse evenement dat Google organiseert is hét evenement voor marketeers en ondernemers. Hierdoor komen zij erachter welke nieuwe, spannende functies en ontwikkelingen eraan komen in de komende periode. Vorig jaar werd op dit evenement bijvoorbeeld de ontwikkeling van YouTube leadadvertenties en responsive zoekadvertenties bekend gemaakt.

Dit jaar werd er, net zoals vorig jaar, veel gesproken over transparantie en vertrouwen. Net als in de wereld van search engine optimization (SEO) is het volgende onder adverteren tevens een terugkomende trend: lever relevante informatie aan de juiste persoon, op de juiste tijd én respecteer de privacyvoorkeuren van diegene. Naast deze terugkerende trends deed Google wederom veel aankondigingen van nieuwe ontwikkelingen die dit jaar zullen verschijnen. Uiteraard zijn dit allemaal onderdelen die wij voor jouw organisatie kunnen verzorgen. Wij hebben de meest belangrijke trends voor jou op een rijtje gezet!

1. YouTube bumper advertenties

Wist je dat de 6 seconden video’s op YouTube (ook al zijn het er 3 achter elkaar) die spelen vóórdat je een video kijkt veel beter worden onthouden dan de advertentievideo’s die 30 seconden duren? Een video van 6 seconden noemen we ook wel een bumper advertentie. Alleen hoe maak je een goede video van 6 seconden? Google introduceert de ‘Bumper machine’ Deze machine is een interface van Google Ads waardoor elke video korter dan 90 seconden kan worden omgezet in geschikte bumper advertentie. Go Google!

2. Discovery Ads

Misschien tegen je verwachting in, gelooft Google nog enorm in de Google feed advertenties. De advertenties die en zelfs weer in opkomst kan gaan komen krijgt nieuw leven ingeblazen. Dit willen ze gaan realiseren met Google Discover, wat bij iedereen afgelopen periode is geïntroduceerd. Deze ken je wellicht als je gebruik maakt van een Android telefoon. Ze introduceren nu een nieuwe manier om hierop te kunnen adverteren. Discovery Ads biedt adverteerders een open canvas waardoor zij klanten benaderen met swipable carrousel van beelden. Discovery Ads kunnen onder andere worden weergegeven in de YouTube-startfeed, het tabblad Gmail-aanbiedingen en de feed in Google Discover. Wij zijn benieuwd!

3. Gallery Ads

Een foto zegt meer dan 1000 woorden zal Google waarschijnlijk gedacht hebben. Door middel van Gallery Ads wil Google de intentie van het zoeken combineren met een meer interactieve en visuele zoekfunctie. Met Gallery Ads kunnen adverteerders afbeeldingen, passend bij hun doelgroep, bewerken en inzetten in de SEO strategie.

4. Smart bidding

‘Machine learning’ is een (gevreesd) woord dat je vaak terug hoort komen. Het verwijst naar de kracht van computers, om patronen in gegevens te vinden en op basis daarvan weloverwogen beslissingen te nemen. ‘Smart bidding’ staat voor ‘veiling- tijd bieden’ en verwijst naar het gebruik van Machine learning door Google Ads. Dit om jouw eigen advertenties voor conversies of de conversiewaarde te optimaliseren. Google gaat met slimme methodes zorgen voor meer conversie tegen lagere kosten. Zo kan Google de informatie die het heeft over bijna iedereen goed gebruiken om je als organisatie te helpen.

5. Google advertenties versus Facebook advertenties

Facebook advertenties worden, nog steeds, gezien als het belangrijkste advertentieplatform. Natuurlijk is Google het daar niet mee eens en wel hierom: zij voegen aangepaste affiniteitsdoelgroepen en doelgerichte doelgroepen samen om simpelweg aangepaste doelgroepen te maken. Even voor de duidelijkheid: een aangepaste affiniteitsdoelgroep is een groep mensen die je kunt targeten die een specifiek, gedeeld belang aantonen (bijvoorbeeld iedereen die een bepaalde pagina leuk vind). Terwijl je met een doelgroep op maat een groep mensen benoemt die commerciële interesse in een specifiek product of een bepaalde service aantonen (bijvoorbeeld schoenen van Nike). Door Google valt dit weg en kun je dus veel specifieker targeten! Hierdoor kun je als adverteerder in één keer de consument benaderen op basis van een zeer specifieke doelgroep. Een belangrijk verschil tussen dit en een aangepast Google-publiek is natuurlijk de directe toegang van Google tot zoekgegevens.

6. Nieuwe tool voor je nieuwe doelgroep

Werkt je huidige doelgroep als een speer? Dan heeft Google hier (uiteraard) ook een spiksplinternieuwe tool voor. Deze tool is praktisch hetzelfde als de tool die Facebook de ‘lookalike’  publiek tool noemt. Voor degene die deze tool niet kennen: deze tool stelt je in staat om het aantal consumenten dat je advertentie bekijkt, te laten groeien door ervoor te zorgen dat deze aanbiedingen relevant en nuttig voor hen zijn. Zijn de interesses van iemand nagenoeg gelijk als iemand die al tot je doelgroep behoort? Dan kan Google, als je dat wenst, besluiten de advertentie ook aan die ander te laten zien. De informatie die Google afgelopen jaren over bijna iedereen heeft verzameld zorgt ervoor dat ze hier enorm goed in zijn.

7. Lokale campagnes

Over het algemeen zoekt de consument eerst op hun smartphone en gaan dan naar de fysieke winkel. Daardoor heb je de mogelijkheid om aankoopbeslissingen van je consument te beïnvloeden alvorens ze naar de winkel gaan. Daarom introduceert Google lokale campagnes – een semi-geautomatiseerd campagnetype dat je fysieke winkel promoot via Zoeken, Display, Kaarten en YouTube – voor alle adverteerders. Het proces lijkt enigszins op dat van responsieve advertenties. Nadat je jouw winkellocaties, een aantal advertentieteksten, een paar afbeeldingen, een budget en een bod instelt, optimaliseert Google de advertentieweergave voor alle locaties om het bezoekersaantal naar je winkels te maximaliseren. Om dit meetbaar te maken is het ook voor Google een uitdaging. Echter, met locatiebepaling en de Android telefoons komt Google al een heel eind!

8. Google Shopping, direct kopen via Google

Hoe ze dit realiseren? Shoppable zoekresultaten met gebruik van beeld. De rode draad die deze twee functies samenbindt, is het elimineren van wrijving. Met andere woorden, adverteerders willen het minder pijnlijk maken voor prospects om klant te worden. Waarschijnlijk stelt Google daarom online shoppers in staat aankopen direct in de Shopping-interface te doen. Ze hebben nog steeds de mogelijkheid om door te klikken naar je website als ze hiertoe geneigd zijn. Google garandeert dat alle kopers kunnen genieten van een eenvoudig retourproces en een uitstekende klantenservice.

Wat zit er veel gaafs aan te komen hé! Wij zijn razend enthousiast na het zien en lezen over dit evenement en gaan je de aankomende weken nog meer meenemen in deze ontwikkelingen. Ben jij benieuwd wat wij voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag!

Geen reactie's

Geef een reactie