De onderdelen van een conceptlanceringsplan

Dit blog wilde ik starten met: ‘dan sta je aan de vooravond van de lancering van ons eigen model’. Grappig dat ik zo eenvoudig ‘lanceren’ gebruik. Een woord dat je in de ruimtevaart natuurlijk standaard hoort. Dus ook wel weer extra grappig dat het model dat we gaan lanceren dat een link heeft met de ruimtevaart.

Dus, ja, wij gaan lanceren. Daarom nemen we je graag mee in wat wij doen als wij een product- of dienstlancering voorbereiden. Wie weet herken je de stappen die wij doorlopen zelf ook!

Twinkle, twinkle, little star,
How I wonder what you are,
Up above the world so high,
Like a diamond in the sky.
– Jane Taylor –

Onderdelen van een conceptlanceringsplan

Als je een concept, product of dienst gaat ‘lanceren’ dan is het handig om hier een checklist voor te gebruiken met bijbehorende acties. Wij maken gebruik van de stappen die Philip Kotler beschrijft in het boek ‘Principes van Marketing’.

  1. Beslissen wat je wil bereiken (doelstelling)
  2. Doelgroep vaststellen
  3. Welke boodschap wil je vertellen
  4. Met welke media ga je de boodschap overdragen
  5. Beheren en meten (+feedback verzamelen)

Team Prosos geniet net zoveel van de weg naar het doel als het doel bereiken.

In vijf stappen naar een productlancering.

1. Doelstellingen bepalen

Welke doelstelling heb je vastgelegd voor je lancering. Wat wil je dat je klant doet. Dit kan bijvoorbeeld de aankoop van het product/dienst zijn. Besef dat ‘koopbereidheid’ verschillende fases kent.
-bekendheid
-kennis
-waardering
-overtuiging
-aankoop

2. Doelgroep vaststellen

Het is heel erg belangrijk om vooraf je doelgroep te bepalen. Als je namelijk niet ‘de persoon’ voor wie je het bericht maakt in je achterhoofd houdt, dan ben je straks niet voldoende bezig met voor wie je het bericht schrijft. En sta je niet voldoende stil bij wat hij/zij denkt, zegt, hoe hij/zij in actie komt etc.

3. De boodschap bepalen

Als de gewenste reactie van je doelgroep is bepaald, kan de daadwerkelijke boodschap opgesteld. Bij het opstellen van de boodschap moet er worden beslist wat de inhoud en de structuur van de boodschap is.
Er zijn drie soorten boodschappen: rationele, emotionele en morele.

  • Rationele boodschappen: ‘what’s in it for me’ in dit geval is dit de boodschap voor de doelgroep die je wilt bereiken. Je vertelt ook de voordelen van het product.
  • Emotionele boodschappen: wekken negatieve of positieve emoties op die een motivatie tot kopen vormen.
  • Een morele boodschap triggert het besef van goed en kwaad bij het publiek.

4. Voor de boodschap bepaal je ook een structuur.

Drie beslissingen die je neemt zijn:

  1. Ten eerste: ga je zelf een conclusie trekken in je bericht of laat je dit aan het publiek over.
  2. Ten tweede: wordt er een eenzijdig argument gepresenteerd of wordt ook de andere kant van de zaak belicht.
  3. Ten derde: wordt het sterkste punt als eerste of als laatste gegeven. De vormgeving is ook erg belangrijk voor de boodschap, deze hangt sterk af van het soort medium dat je kiest.

Interesse in onze productlancering

Raak je al nieuwsgierig naar wat wij gaan lanceren? De komende weken gaan wij stap voor stap meer toelichten en wie weet herken jij de stappen van een productlancering in onze aanpak!

Wil je nu al meer weten over productlanceringen? Wij vertellen je graag meer. Maar als je meer wilt weten over onze lancering, dan zal je nog even geduld moeten hebben. Volg ons op de socials om niets te missen of laat je e-mail achter en wij houden je graag op de hoogte.

    Je naam (vereist)

    E-mailadres (vereist)