Social beleving

De stappen richting effectieve influencer marketing

De stappen richting effectieve influencer marketing

Vorige week hebben wij aandacht besteed aan de term ‘influencer marketing’  en de verschillende typen influencers die daarbij een rol spelen. Vandaag vertellen we je welke stappen je doorloopt om influencer marketing effectief in te zetten om de gestelde doelstellingen voor jouw bedrijf te behalen.

Stap 1: breng de doelgroep in beeld aan de hand van buyer persona’s

Voor het in kaart brengen van je doelgroep, maak je gebruik van de beste database die je tot je beschikking hebt: het sociale web. Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn, Google+, Pinterest, nieuwssites en blogs: vind je doelgroep en ontdek waar de doelgroep over praat. Deze informatie helpt je om te kaderen wat de doelgroep zegt, maar vooral waar zij dit doen en wie zij zijn. Gebruik deze informatie vervolgens als input voor buyer persona’s. De buyer persona geeft jouw ideale klant weer en geven je de mogelijkheid om je marketing zo gericht mogelijk in te zetten.  Houd de persona’s up to date dankzij de grote kwantiteit aan data op sociale media.

Stap 2: bepaal het doel

Influencers worden ingezet voor het vergroten van merkbekendheid, een grotere zichtbaarheid via social media, meer engagement, de ondersteuning van sales of bijvoorbeeld het genereren van meer leads. Voordat er contact wordt gezocht met een social influencer is het belangrijk dat het doel van deze actie duidelijk is. Kijk daarbij naar communicatiekenmerken van de potentiële influencers. Hoe gaat de social influencer om met taal en hoe brengt hij of zij de boodschap over? Je moet waarborgen dat de acties en het taalgebruik van de influencer overeenkomen met de tone-of-voice en identiteit van jouw bedrijf.

Stap 3: formuleer de boodschap

Nu je het doel duidelijk hebt opgesteld, is het tijd voor het middel: de influencer. Om te zorgen dat de influencer geloofwaardig is voor de doelgroep. Dit vraagt om veel tijd en energie in de vorm van een briefing. Voorkom wel dat de influencer geen ruimte krijgt voor eigen inbreng. De influencers kent zijn of haar volgers en weet daarom heel goed wat wel en niet werkt.

Stap 4: ga op zoek en vind je influencer

Je weet nu op wie je je wilt richting met influencer marketing, welk doel je nastreeft en welke boodschap je over wilt brengen. Nu is het tijd om via social media jouw meest geschikte influencer op te sporen. Zoek op termen die je wil verwerken in je boodschap en ontdek wie over deze onderwerpen communiceert via bijvoorbeeld Instagram. Kijk vervolgens naar de grootte van de achterban (het aantal volgers) de frequentie van zijn of haar posts en de mate van interactie met de volgers. Houd bij het zoeken een geschikte influencer altijd de interesses van je doelgroep in gedachten. Ook moet je je niet richten op slechts één influencers, want niet iedere influencer heeft interesse in commerciële samenwerkingen.

Stap 5: benader de potentiële influencer

Je hebt een aantal potentiële influencers in beeld gebracht en wilt ze nu benaderen voor een samenwerking, maar hoe pak je dit aan? Zorg dat je goed kan vertalen waarom deze influencer op jouw lijst staat en wat jouw bedrijf de influencer kan bieden als tegenprestatie. Tegenprestaties kunnen zijn een financiële vergoeding, gratis gebruik van producten en/of diensten of bijvoorbeeld het bieden van newerkmogelijkheden.

Na het benaderen van potentiële influencers ga je de samenwerking aan met een of meerdere van hen. Bouw online en offline een band om met jouw social influencers en meet en evalueer de resultaten van de kanalen waar je influencer marketing inzet.

Influencer marketing opnemen in jouw marketingstrategie?

Veel succes bij het doorlopen van het influencer marketing stappenplan! Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Het Prosos-team staat voor je klaar. Onze contactgegevens vind je hier.

Bronnen: Coosto, Bloeise en Marketingfacts

Geen reactie's

Geef een reactie

× Kunnen wij je ergens mee helpen?