De werkelijkheid van Instagram (Infographic)

De werkelijkheid van Instagram (Infographic)

De laatste jaren nemen de marketinguitgaven op het gebied van Instagram flink toe. Steeds meer grote merken en influencers betalen ervoor om ‘mensen’ te laten reageren op berichten, ook voor het verkrijgen van volgers wordt deze strategie steeds vaker ingezet. Door deze ontwikkeling wordt het steeds moeilijker om te bepalen welke reacties en volgers nog ‘echt’ zijn. Geïnspireerd door het NPO-programma ‘Wat is echt?’ door Nicolaas Veul gaan we dieper in op dit interessante onderwerp met speciale aandacht voor het algoritme van Instagram en de influencers die steeds vaker actief zijn voor bedrijven en merken.

Algoritme

Sinds 2016 heeft Instagram haar algoritme veranderd. Door deze verandering ziet men de berichten niet meer chronologisch, maar op basis van interesses per persoon. Hierdoor komt het dus vaker voor dat persoonlijke berichten eerder worden gezien dan berichten die bedrijven of influencers plaatsen. Dit zorgt ervoor dat iedere gebruiker een unieke tijdlijn heeft. Maar wat betekent dit voor bedrijven? Dit houdt in dat bedrijven rekening moeten houden met dit algoritme. Dit kan door een aantal factoren in de gaten te houden, zoals: betrokkenheid bij posts, relatie met de Instagram gebruiker, publicatietijd en profielzoekopdrachten. Voor bedrijven is het de uitdaging om het Instagram algoritme te ‘kraken’. Het gebruik van goede en relevante hashtags kan een enorm verschil maken in de relevantie van je bericht. Dit zijn organische manieren om je bericht beter zichtbaar te maken op de tijdlijn van jouw volgers.
Verder in dit blog gaan we in op de manier waarop merken met influencers dit algoritme willen ‘bewerken’.

Hashtags

Instagram is de plek waar het gebruik van hashtags tot ongekende hoogte is gestuwd. Voordat het social platform bekend was, kende alleen Twitter het gebruik van de hashtag, maar met mate. Bij Instagram is de hashtag een belangrijk onderdeel om gevonden worden en jouw volgeraantal te laten toenemen. Dat het volgeraantal ook op andere manieren kunnen toenemen, komen we op een later moment op terug.
Het mooie van de hashtag in Instagram is de mogelijkheid om hashtags te volgen. Zo is het eenvoudiger gebruikers te vinden die deze specifieke hashtag gebruiken in hun post.

Influencers

Waar het platform begon als een plaats voor personen om hun leven te delen in mooie foto’s, heeft het een ontwikkeling gemaakt tot marketingplatform en etalage voor merken. De posts zijn billboards geworden en de likes op posts is de nieuwe valuta. Het nieuwe verkopen heet ‘social selling’. Dit houdt in dat het merk niet zelf de producten en diensten aanbiedt. Hiervoor schakelen zij personen in die niet in dienst zijn van het merk, maar wel enthousiast gebruiker zijn van het merk; de influencer. Evident voor het slagen als influencer is enerzijds een groot aantal volgers en aan de andere kant zijn of haar geloofwaardigheid. Welke omvang deze influencer ‘industrie’ heeft aangenomen blijkt uit de bureaus die merken aan relevante influencers kan koppelen.

Kwaliteit en kwantiteit

Het naïeve beeld van het platform met de mooie beelden gaat genadeloos onderuit als we zien en horen dat er op de 1 miljard Instagram accounts ook 100 miljoen nepaccounts zijn. Deze kunnen ingezet worden om als Instagram-gebruiker extra volgers te kopen, want volgers zijn big business en bepaalt je waarde als influencer. Maar ook niet professionele gebruikers lopen mee in de wedloop het aantal volgers te vergroten, tot aan basisscholieren toe. Zo blijkt er een levendige handel te bestaan van mensen die volgers verkopen en zij die volgers kopen. Klonen, bots en nepaccounts zijn gemeengoed geworden binnen de Instagram community.
Maar er is ook een tegengeluid. Kleine bedrijfjes zijn gestart om de nepvolgers op te sporen en zo de ‘echte’ waarde van een influencer te meten. Wie zal zeggen dat de nabije toekomst het algoritme van Instagram de nepaccounts gaat herkennen en Instagram-gebruikers met veel nepvolgers niet meer toont op jouw tijdlijn. Wij zijn positief gestemd, misschien iets te naïef?

Meer info

Heb je naar aanleiding van dit blog vragen over dit onderwerp? Neem gerust contact met ons op.

Geen reactie's

Geef een reactie