Denk jij aan de feestdagen?

De feestdagen, het klinkt nog zo ver weg. Hoe gaan ze er dit jaar uitzien? Hoe maken wij er in huis met ons gezin of misschien met ludieke oplossingen op afstand toch een prettig tijd van?

De pepernoten en chocoladeletters zijn al een tijdje te vinden in de schappen van de winkels. Je ziet ook dat vele bedrijven hier ook op in springen. Maar om niet achter het net te vissen, is het daarom ook een mooi moment om zelf stil te staan bij je eigen berichten en beelden op social media. Maar waarom eigenlijk? Wat is het wat jij eigenlijk wilt bereiken met de feestmaanden? Het is namelijk belangrijk om een doel te hebben, in plaats van te denken, ik zie iedereen het doen… dus ik doe ook mee!

Stel jezelf de vraag, wat wil ik bereiken? Wil ik meer naamsbekendheid, bereik of conversie (leads en/of verkoop)?

“Tip: sta stil bij je dienstverlening en/of producten. Een kerstman met kerstboom daagt nou niet echt uit! Hoe maak je een beeld dat aansluit bij je dienstverlening?”

Feestdagen is vaak tastbaar en goed om inhakers voor te maken

Als je voor jezelf hebt bedacht wat je doel is, kan je aan de slag met je inhakers. Wij geven je graag een paar tips hoe je dit kan doen.

Tip 1: Inspirerende content
Contentmarketing is geweldig voor organische vindbaarheid, om jouw verhaal te vertellen en op social media te delen. Maak specifieke content voor de feestdagen; bijvoorbeeld een adventskalender of een online verlanglijst. Leuke, niet-commercieel ogende berichten, waarmee je op een speelse manier extra bezoekers naar je website trekt, uiteraard gelinkt aan je dienstverlening.

Tip 2: E-mailmarketing
Zit een deel van jouw klanten niet op social, of heb je het idee dat ze niet heel actief zijn op social media? Stuur ze een mail. Als (potentiele)klanten een e-mailadres hebben achtergelaten op jouw website en aangevinkt hebben dat ze nieuwsbrieven willen ontvangen, stel dan een informatieve nieuwsbrief op (gerelateerd aan je doelstellingen). Zo bereik je direct jouw (potentiële) klanten en zijn ze ook op de hoogte van de ontwikkelingen binnen je bedrijf in relatie met bijvoorbeeld de inhakers rond de feestdagen.

Tip: zet je nieuwsbrief in om bij te dragen aan je online marketingdoelstellingen. Dit kan je doen door separate landingspagina’s te maken, zodat je kunt meten hoeveel bezoekers ook daadwerkelijk door je nieuwsbrief doorgeklikt hebben. Ook een separate actiecode kan hierin bijdragen. Het gaat erom hoe je kunt meten hoeveel interactie er gecreëerd wordt op basis van de nieuwsbrief die je stuurt.

Tip 3: creëer een unieke promotiecode voor je volgers
De feestdagen zijn het perfecte moment om trouwe volgers te belonen voor hun loyaliteit. Deel rond deze dagen eens een promotiecode met je volgens en vraag ze om deze ook te delen met vrienden.

Let op: zorg ervoor dat de promotiecode uniek is. Zo kun je achterhalen uit welke code het meeste resulatat volgt. Ben je er ook bewust van dat een online salesfunnel niet veel anders is dan een traditionele funnel. Het is van belang om je bewust te zijn dat je stap-voor-stap bouwt naar een aankoop. Dat je hier ook de rust en tijd voor moet nemen.

Tip 4: Online zichtbaarheid
Om je doelen te behalen, is het belangrijk dat je extra vindbaar bent. Want zonder vindbaarheid, bereik je ook niet je doelen. Ben je al lang aan het twijfelen om te adverteren? Dan is dit je moment. Maak speciale feestdagen-specials met kortingsacties, thema’s en speciale diensten. Duidelijk en helder beeld is hierbij erg belangrijk. Vind je dit spannend of weet je niet hoe te beginnen met een (feestdagen) campagne? Lees dan ons blog, Hoe bepaal ik mijn campagnebudget?

Ook is het mogelijk om je website extra zichtbaar te maken. Maak speciale daarom speciale landingspagina’s voor de feestdagen.

Sta stil bij je dienstverlening en/of producten.

Hoe maak je een beeld dat aansluit bij je doelen?

Aandachtspunten/randvoorwaarden rond de feestdagen

Duidelijkheid naar je klanten is altijd al erg belangrijk. Tijdens de feestdagen is het een mooi moment om er nog meer alert op te zijn. Want zodra je gevonden wordt, de bestellingen binnen gaan stromen gaan mogelijk de levertijden ook veranderen. Wanneer mensen vaker bij jou bestellen hebben ze vaak een bepaald verwachtingspatroon. Ook vinden nieuwe klanten het vaak prettig om te weten waar ze aan toe zijn. Niemand wil zonder boodschappen of cadeaus zitten tijdens de feestdagen.

Hoe kunnen wij helpen?

Zelf aan de slag?
Loop je vast en heb je even geen idee hoe je nu aan de slag moet met je feestdagencontent? Volg bij ons de training ‘online aan de slag binnen 1 dag.’ Wellicht brengt dit een uitkomst voor jou in deze periode! Samen kijken wij naar je behoeften en vervolgens zorgen we middels een sessie dat je straks zelf online aan de slag kan

Samen aan de slag?
Ben je zelf al gestart maar loop je vast in ideeën of heb je hulp nodig bij het adverteren of misschien wel bij het finetunen van je teksten/beeld? Geen probleem. Graag samen met jou werken wij aan jouw online marketing!

Wij aan de slag?
Slaan je advertenties aan, word je steeds meer gevonden door je doelgroep en komen de bestellingen binnen stromen waardoor je geen tijd meer hebt voor social of het bijhouden van je website? Geen probleem, wij nemen dit graag voor jou uit handen. Hierdoor kan jij je volledig focussen op je bedrijf en wij zorgen dat de online marketing soepel blijft verlopen!

Wij kijken graag samen met jou aan de slag om jouw klanten een ultieme “feestdagenbeleving” te geven! Neem vandaag nog contact met ons op!