DNA, het kloppende hart van het Pondres Model

Pondres model bog header

DNA, het kloppende hart van het Pondres Model

Voor het duidelijk in kaart brengen van een social mediastrategie hanteren wij het Pondres Model. Zo kunnen wij gezamenlijk social media effectief inzetten. Wij hebben het model in 5 overzichtelijke onderdelen opgedeeld. Het Pondres Model bestaat uit DNA, Targets & KPI’s, Customer Journey, Doelgroep, Content & Distributie en Data driven. Over het DNA, dat het centrum vormt van het Pondres Model, hebben wij al eerder een blog geschreven: https://prosos.nl/ons-dna/. Hieronder een korte samenvatting. In volgende blogs komen de andere model-onderdelen aan de orde.

2. Vanuit het waarom

Als we het over het DNA hebben, is het belangrijk om eerst antwoord te geven op de vraag waarom je iets doet. Er zijn nog steeds veel mensen en organisaties die niet (goed) kunnen aangeven waarom ze doen wat ze doen. De focus ligt meer op resultaten, maar bij het waarom gaat het bijvoorbeeld niet om geld verdienen. Dat is namelijk het resultaat. Bij waarom gaat het om een doel, reden of geloof. De meeste organisaties en mensen denken, handelen en communiceren vanuit het wat naar het hoe, maar weinig waarom ze doen wat ze doen. Inspirerende leiders en organisaties doen dat wel! Zoals Simon Sinek zegt: “People don’t buy what you do, they buy why you do it. And what you do simply proves what you believe.”

3. Fanbase creëren

Als je als organisatie je waarom onder woorden brengt en anderen geloven dit, dan gaan ze daarin mee en nemen ze het op in hun leven. Je geloof wordt omarmd, vooral omdat je de waarden vertegenwoordigt die belangrijk voor ze zijn. Je geeft anderen het gevoel dat ze onderdeel zijn van de organisatie. Zo creëer je als bedrijf fans en ambassadeurs van je merk.

4. Drie elementen van DNA

Het DNA bestaat uit drie elementen, namelijk de mensen in de organisatie, de producten of diensten en de strategie. Je merkidentiteit en DNA moeten gelijk aan elkaar staan. Wat wil je als merk uitstralen? Het is daarom erg belangrijk om dicht bij het DNA te blijven wanneer je jouw social mediastrategie bepaalt.

Meer weten?

Het DNA van je organisatie is de basis bij het gebruiken van het Pondres Model. Meer weten over het Pondres Model? Download hier onze gratis whitepaper.

Gerelateerde blogs die wij eerder met je deelden:

Inboundmarketing: waarom dit ook voor jouw organisatie werkt

Versterk je merkidentiteit

Logo in relatie met de identiteit van je bedrijf

Geen reactie's

Geef een reactie