Doelstellingen bepalen voor je website

Doelstellingen bepalen voor je website

Wanneer je de wens hebt voor het ontwikkelen van een website als middel voor je onderneming, dan is het van groot belang dat je vooraf bepaalt welke doelstellingen je hieraan koppelt. Het vooraf bepalen van doelstellingen heeft veel voordelen, zoals het behalen van betere resultaten. Ook is het voor de websitebouwer prettig om vooraf te weten met welke websitedoelstellingen hij rekening moet houden. Maar hoe bepaal je vooraf het doel voor je website?

Online visitekaartje

Je website is het online visitekaartje, het uithangbord van je bedrijf. Het vertaalt direct het bedrijfsimago en bepaalt of de bezoeker je serieus neemt. Om deze redenen is het belangrijk dat je als ondernemer stil staat bij het bepalen van de websitedoelstellingen. Voorbeelden hiervan zijn het werven van klanten, het informeren van bestaande klanten, het verkopen van producten of diensten of het verduidelijken van het bedrijfsimago.

Wat heb je nodig om je doelstellingen te bepalen?

Naast de basis, zoals je domeinnaam en webhosting, is het belangrijk dat je nadenkt over zoekwoorden, visuele afstemming tussen website en doel en een contentstrategie.

Doelstellingen koppelen aan KPI’s

Iedere onderneming bepaalt online doelstellingen op de korte en lange termijn. KPI’s (Kritieke Prestatie Indicatoren) fungeren als hulpmiddel voor het monitoren van deze doelstellingen. Liggen de prestaties van de onderneming in één lijn met de gestelde (operationele) doelstellingen? Klinkt allemaal best ingewikkeld, maar hoe werkt dat dan?

Meer grip op online processen

KPI’s zijn dus variabelen of maatstaven om de (online) prestaties van je organisatie te analyseren. Ze hebben een interne en externe werking waarmee een organisatie de positie ten opzichte van de concurrent kan verbeteren. Het opstellen van realistische doelstellingen vraagt om een monitoring van de voortang. Dit maakt het voor organisaties mogelijk om meer grip te krijgen op de processen. Dit heeft als resultaat dat medewerkers tijdig kunnen bijsturen indien de analyse aangeeft dat dit nodig is. De toegevoegde waarde van KPI’s wordt pas echt zichtbaar zodra een organisatie in staat is om de gegevens te analyseren en te verwerken in vervolgstappen. Goed om gelijk te noteren, is dat een KPI altijd SMART is geformuleerd.

Niet alleen de KPI, maar ook de doelstelling waar deze op is gebaseerd vraagt om de toepassing van de SMART-methode. Daarnaast is een KPI periodiek meetbaar, niet gebaseerd op financiële doelstellingen, toekomstgericht en beïnvloedt het direct het resultaat van de onderneming.

Advies of hulp nodig?

Goed geformuleerde KPI’s dragen bij aan het verhogen van de succescijfers van je website. Veel succes met het opstellen van jouw online doelstellingen en KPI’s! Kun je daar wel wat advies of hulp bij gebruiken? Het Prosos-team staat voor je klaar. Onze contactgegevens vind je hier.

Bronnen: sdim.nl, imoodcompany.nl en managementsite.nl

Geen reactie's

Geef een reactie