E-mailmarketing: 4 praktische tips

Emailmarketing 2019 blog header

E-mailmarketing: 4 praktische tips

Je verzamelt e-mailadressen, stuurt elke week een leuke mail eruit en: er gebeurt niks. Verspilde moeite? Heb je te weinig e-mailadressen? Of is jouw nieuwsbrief niet leuk genoeg? Eén ding is zeker: geef niet op! E-mailmarketing is en blijft namelijk één van de meest effectieve manieren om de doelgroep te bereiken én omzet te creëren. Daarom geven we je graag 4 concrete tips om jouw e-mailmarketing effectiever in te zetten.

1. Divide and conquer

Uiteraard blijft het belangrijk om e-mailadressen te verzamelen, maar het is daarnaast nét zo belangrijk om deze in meerdere, kleine en persoonlijke campagnegroepen onder te brengen. Dat blijkt uit De Nationale E-mail Benchmark 2018 van de DDMA. Wanneer je in je achterhoofd houdt dat we letterlijk overspoeld worden door reclame, is het goed te begrijpen dat persoonlijke reclame de sleutel is. Bijvoorbeeld: een algemene e-mail met aanbiedingen van de bakker zou je wellicht niet meteen aanspreken, maar wanneer je in je inbox jouw favoriete taartjes met 30% korting ziet voorbijkomen spring je misschien wel in de auto naar de bakker!

2. Less is more

Je wilt zelf niet overspoeld worden met e-mails en dit blijkt ook uit onderzoek. Organisaties die jaarlijks maximaal 10 campagnes verstuurden, ervaren betere e-mailresultaten. Daarnaast (verbazingwekkend genoeg) blijkt het nog steeds dat de meeste e-mail worden verstuurd op werkdagen tussen 08:00 en 18:00 uur. Bij B2B is dit enigszins logisch, maar bij B2C-bedrijven uiteraard niet. Het overgrote deel bij de klanten van dit soort bedrijven zijn op dit tijdstip aan het werk en zullen niet uitgebreid de tijd nemen om persoonlijke e-mails te openen en lezen. Tip: denk dus bij e-mailmarketing vanuit je ontvanger!

3. Gluren bij de buren

Onderzoek doen in je eigen branche, je inschrijven voor nieuwsbrieven bij concurrenten of brancheorganisaties, is altijd een goed idee. Je blijft op deze manier niet alleen goed op de hoogte van wat er speelt bij je concurrenten en in de markt, je kunt zo ook bepalen wat jij als bedrijf anders wilt doen. Daarnaast: beter goed gejat, dan slecht bedacht!

Tip: schrijf je ook eens in voor nieuwsbrieven uit een totaal andere branche! Wie weet brengt het je nieuwe ideeën en inspiratie.

4. De gepersonaliseerde onderwerpregel & wisselende content

Een interessant feitje: vijf keer zoveel mensen lezen de onderwerpregel van de e-mail dan de daadwerkelijk e-mail zelf. De onderwerpregel mag dus geen ondergeschoven kindje meer zijn! Een onderwerpregel is vrij gemakkelijk te personaliseren door het toevoegen van databasevelden. Een ander (onderschat) aspect is het belang van dynamische content. Dynamische content is wisselende content zoals blogs. Wanneer je grote campagnes verstuurt, kan je door inzet van dynamische content toch het resultaat van tip één behalen, doordat je voor de verschillende ontvangers in kunt stellen wie welke content te zien krijgt. Heb je hier hulp bij nodig? Het team van Prosos staat voor je klaar!

Starten of verbeteren van E-mailmarketing?

Neem contact met ons op.

Geen reactie's

Geef een reactie