Een droom die werkelijkheid wordt

De mensen die mij al langer kennen weten het, een van de vinkjes op mijn bucketlist is het schrijven van een boek. In mijn hoofd was dit al die jaren een businessroman in de stijl van een van mijn favorieten, “Het rieten dak”. Maar wat bleek, het werd een management-doe-boek gebaseerd op ons eigen model Proba.

Samen stappen zetten

“De brug tussen denken en doen: als je leert hoe je daar overheen loopt, is geen doel onhaalbaar.”
Anita Holthuis-van Leeuwenkamp

Inspiratie

Het is wel bijzonder hoe zoiets loopt. Aan het aan het begin van dit jaar werd ik, Anita geïnspireerd door een tekening van Angelique de Roos. Zij deelde op Linked-in een visual van de 7 Habits van Covey. Nu is Stephen Covey een van mijn andere favorieten dus ik was meteen verkocht. Ik wilde al een tijdje onze werkwijze met anderen delen en dit leek mij een hele mooie manier om dat te doen.

Na gesprekken met het team en Ingrid Klinkert, met wie we samen de 9e stap in ons model helder kregen, gingen Marion en ik op Koningsdag aan de slag om Proba helemaal in kaart te brengen. Tompoezen en heel veel zon gaven de energie om alle stappen uit te werken en te ordenen.

In de wereld zetten

Nadat Angelique van Proba echt een plaatje maakte was het tijd om ons mooie nieuwe model ook echt in de wereld te zetten. Wij wilden perse niet dat het model een doel op zich zou worden. Het moest uitgelegd worden en het liefst in Jip-en-Janneke taal. Wij, Rik en ik, kunnen het verhaal heel goed toelichten en het geeft veel relaties altijd een ‘Ahhhh‘ momentje. Dat willen wij gewoon ook breder uitdragen! Een boek is dan toch een geweldig antwoord op deze wens?

Wat is haalbaar in de periode tussen april 2021 en de feestdagen van dit jaar? Laten wij een ‘Nijntje boek‘ maken. Aan de ene kant een beeld en aan de nadere kant een alinea tekst. Na even gespeeld te hebben met dit idee besloten we dat we wel een ‘grotere stap konden zetten, namelijk een praktisch en handzaam boek waarmee de lezer ook echt aan de slag kan. En zo werd het boek ‘Proba – Van denken naar doen’ geboren.

Stap voor stap op weg

In het team schreven we samen de teksten. Ieder zijn specialiteit en inhoud, net zoals dat in het dagelijkse werk gaat. En daarna konden Marion en ik daarmee verder om het verhaal en de opdrachten vorm te geven. De tekstuele finishing touch verzorgde Yvette in ’t Veld met de eindredactie.

Last but not least, heeft Freddy het boek opgemaakt en helemaal de look en feel gegeven die wij voor ogen hadden.

Stappen zetten is dromen waarmaken 

Gisteren zag ik de gedrukte pagina’s over de persen van de machines bij Grafisch bedrijf Bokhorst lopen en kan niet wachten tot ik hem in gebonden versie in handen heb.

Ja, we hebben samen heel veel stappen gezet. Ik ben heel trots op onze club, ons boek, mezelf én het vinkje op mijn bucketlist. Voor de mensen die zich het afvragen, ja de businessroman staat 1000% nog op mijn lijst. Proba Van denken naar doen inspireert me alleen nog maar meer om ook hier werk van te gaan maken.

Proba
Van denken naar doen

Voor veel bedrijven is het lastig om de theoretische kennis over marketingstrategie en productlancering om te zetten in praktisch handelen. Met behulp van het Proba model kan je hier gericht mee aan de slag

Proba helpt je stapsgewijs op gestructureerde wijze je (online)marketing- en communicatiestrategie tot een succes te maken. Bij elke stap wordt duidelijke uitleg gegeven, waarbij steeds de link wordt gelegd tussen het plannen maken en de uitvoering daarvan. Met behulp van QR-codes krijg je daarnaast toegang tot een online-toolbox met oefenmateriaal en inspiratiebronnen.

Per-order

Wil jij zeker zijn van jouw exemplaar? Pre-order het boek dan hier.