Even adem halen ~ Event Nieuwe Media in de zorg

Even adem halen ~ Event Nieuwe Media in de zorg

Even adem halen ~ Event Nieuwe Media in de zorg

<BR

In onderstaand blog het laatste event waar ik begin november ben geweest en waarvan ik het leuk vind om een samenvatting met je te delen. Volgende week nog een terugblik op ´Social Media en Leiderschap.

Nieuwe media in de zorg, 10 november 2011

Vooraf had ik een vraag ingebracht en gelukkig kwam deze vraag zowel rond de lunch als in het seminar goed naar voren. De vraag die ik ingebracht had ging over ‘Hoe kan je de facilitaire organisaties meer op de kaart zetten binnen de Social Media activiteiten in de zorgwereld?’. Wat mij opvalt is dat veel zorgorganisaties met hun corebusiness echt goed bezig zijn en veel acitivteiten ontplooien. Toch is de corebusiness hierbij het belangrijkste: ‘de zorg’. Terwijl ik denk dat als het gaat om ‘services’ het helemaal niet verkeerd is om hier ook informatie over te delen met behulp van je social media activiteiten. De drie belangrijkste onderwerpen waar aan gerefereerd wordt na een bezoek aan een zorginstelling/ziekenhuis zijn: ‘de parkeerfaciliteiten, de eerste indruk bij binnenkomst en de voeding’.

Wat ik bedoel met het delen van informatie is, ben je als zorgorganisatie bezig met ontwikkelingen als het gaat om services: van het moment dat je in aanraking komt met de zorgorganisatie t/m het moment van ‘evalueren’? Wat speelt er? Waar ben je goed in? Waarom naast ‘de baby van de maand’ ook niet een (aparte)serviceactiviteit van de maand? Gelukkig ontstaan er steeds meer initatieven. Al zijn die dan weer gericht op alleen services. Ik zou heel graag de combinatie terug willen zien, want je kan deze activiteiten niet van elkaar scheiden is mijn mening!

Sinds een paar weken heb ik op Facebook een pagina geopend: Facebook pagina, Services in de Zorg. Hier nodig ik medewerkers die betrokken zijn bij ‘Services in de Zorg’ uit om informatie te delen. Als je op ‘the like’ button drukt op deze site blijf je op de hoogte van nieuwe berichten.

De onderstaande content heb ik gebruikt van de website: van ‘Nieuwe media in de zorg’, http://nieuwemediaindezorg.nl/

Kick-off

Samen met een dertigtal deelnemers startten wij de dag met een lunchsessie verzorgd door Carmen Vriesema, Karen Donders of Jan Iedema. Hier werd in een kleine setting gediscussieerd over community management en Social Media onder het genot van een broodje. Vol enthousiasme sloten zij vervolgens aan bij het hoofdprogramma onder leiding van Kars Sterenborg en Robert de Snoo met een kick-off door Tony Bosma. Tony wist de zaal te boeien met zijn presentatie over de periode waarin wij leven, waar we naar toe gaan en welke impact dat heeft op de gezondheidszorg. Zijn boodschap: herstel is doodzonde nummer 1! “Never miss a good crisis”: pak deze periode van transitie aan om dingen anders te doen. Het jaar 2012 staat wat Tony betreft in het teken van herdefinitie.

“Gewoon doen”

Waar Tony Bosma een toekomstbeeld liet zien dat voor sommigen nog ver van het bed lijkt, lieten de andere sprekers zien waar we op dit moment staan. En dat de toekomst in sommige gevallen al hier is. Ralph van Disseldorp, manager communicatie, marketing en klantrelaties van het Máxima Medisch Centrum, liet vervolgens het belang van Google (Maps) en profilering van medisch specialisten zien. Het ziekenhuis gaat in haar communicatie uitingen altijd uit van ‘Truus op de hoek’. Tikt Truus op Google orthopeed of kniespecialist in? Hij waarschuwt communicatie professionals voor aanbod gerichte sites en accounts op Social Media. Jezelf op de borst kloppen is zinloos. Zijn belangrijkste tip: “Gewoon doen”! Dat geldt niet alleen voor je reguliere communicatie, maar juist ook voor crisiscommunicatie. Je moet helder en open zijn. De pers is communicatie via Social Media inmiddels ook gewend.

Dat kan Ruud Koolen, hoofdredacteur van Skipr, beamen. Hij realiseert synergie met verschillende mediavormen. Online en offline uitingen versterken elkaar. De uitdaging voor de uitgeverij is dat elke burger tegenwoordig eigen verslaggever en eigen uitgever is. Vertaald naar de zorg betekent dat dat iedereen tegenwoordig ook arts is. Hoe ga je daar mee om? Zie het niet als probleem, maar zie het als kans. Faciliteer mensen, zegt Ruud. Denk dan aan het aanbieden van een platform voor discussie. Een community levend houden gaat echter niet vanzelf, daar moet je flink aan werken. Het draait om content en context. Daaruit ontstaat engagement: de mate waarin een consument creëert en deel uitmaakt van een merk.

Pitch

Het concept van Octave, ContactDays, werd onder luid applaus ontvangen. ContactDays probeert (chronisch) zieken uit een potentieel sociaal isolement te halen door via een site contact te onderhouden. Met verschillende mogelijkheden (van bemoedigende berichten tot statusupdates en roosters voor klusjes) kunnen zieken eenvoudig in contact blijven met hun dierbaren. De hashtag #NMIDZ werd dankzij Octave overspoeld met woorden als ‘hulde’, ‘compliment’ en ‘respect’.

Business Cases: noodzakelijk kwaad?

Ook Benno Smit, manager online van Agis Zorgverzekeringen, riep het publiek op vooral dingen uit te proberen. Als iets niet lukt, stop je er gewoon weer mee. “Social Media is niet weten waar je uitkomt want de gebruikers wijzen je de weg.” Houd daarbij echter wel een doel en een doelgroep in gedachten. De mensen van 40 tot 50 jaar durft Benno als verloren generatie te bestempelen, op online gebied dan. Maar doordachte strategieën en business cases garanderen geen succes, meent Benno en hij vindt veel bijval uit de zaal en andere sprekers.

Dina Boonstra, directeur dienst bedrijfsondersteuning bij Lentis, maakt hierbij wel een kanttekening. Ja, vindt ze, we moeten gewoon starten. Maar denk niet alleen na over je partners en doelgroepen, maar kijk verder vooruit. Ga in gesprek met de technische mensen: wat betekenen losse initiatieven voor je infrastructuur? Daarmee probeert Dina niet al het enthousiasme te reguleren, maar wel toekomstige chaos te voorkomen. En, geeft ze net als Ralph van Disseldorp mee, schakel in je communicatie vooral ook je professionals in.

De conclusie van de dag was: faciliteer. Faciliteer je medewerkers en je klanten. Wees oprecht en authentiek en kijk verder dan geld alleen. Alleen dan ben je toekomst-proof.

info@anitahvl.nl of via

Bronnen:

Nieuwe media in de zorg

Geen reactie's

Geef een reactie

× Kunnen wij je ergens mee helpen?