Even adem halen ~ Event Social Media en Leiderschap

Even adem halen ~ Event Social Media en Leiderschap

Even adem halen ~ Event Social Media en Leiderschap

 

In dit blog speciaal aandacht voor het seminar, oktober 2010: ‘Social Media en Leiderschap’ van @mvbokhoven en @NijssenSAI. Een leider moet niet te bang te zijn om zich via Social Media te profileren. Het kan ondersteuning bieden bij het ontvangen van (meer): Respect, Waardering, Betere performance van je departement / organisatie, Transparantie, openheid en betere bedrijfscultuur draagt bij tot meer winst

Social Media en Leiderschap, 20 oktober 2011

Wat leuk dat ik door Maurice van Bokhoven en Hugo Nijssen werd uitgenodigd voor dit event. Een programma wat ons gratis werd aangeboden om met elkaar van gedachten te wissen hoe Social Media en Leiderschap elkaar kunnen versterken. Allereerst nam Maurice ons mee in de wereld van Social Media. Hoe bepaal je je social media strategie. Deze informatie was voor mij niet nieuw, maar ik denk nooit verkeerd om informatie nog eens te horen. De mooiste zin:

‘Wees Journalist van je eigen leven’; Authentiek = Uniek,
Stel je kwetsbaar op, durf je ambitie uit te spreken. Hulp vragen is goed!

Aantal onderwerpen uit de presentatie:

– Bepaal je doelstelling

– Waarom Social Media?

– Definieer je doelgroep

– Onderzoek hoe je doelgroep Social Media gebruikt

– Je imago…dus dit weten zij al over mij!

– Wat is je waardepropositie, wat ben ik waard?

– Zet een volgsysteem op

– Maak je aanwezigheid compleet (profiel 100%)

– Zet een publicatiesysteem op

– Ga delen, Deel, Doen, Durf, Die, Deze #Durftedoen

– Meet je resultaten

– Bepaal je ROI (heeft het mij iets opgeleverd)

Mooie tips:

Actiepunten = Actie is altijd reactie….

Twitter: ga actief anderen volgen die je interessant vindt en/of die bij je doelgroep behoren. Zorg voor een mix van kennis’leveranciers’ en kennis’consumenten’. Ze mogen nu naar je profiel kijken omdat je hier genoeg relevante informatie hebt verzameld dat ze je terug gaan volgen. Zo bouw je je social kapitaal op Twitter op;

Twitter: Zorg voor een goede afhandeling van RT’s, DM’s, mentions en ook listvermeldingen. Gebruik eventueel een workflow management systeem zoals CoTweet om binnenkomende verzoeken af te (laten) handelen;

Facebook, Hyves, LinkedIn, social networking: kijk actief in discussielijsten, groepen en fora of hier ‘mogelijkheden’ zijn om je stem te laten horen. Reageer, of beter nog, initieer zelf een onderwerp en volg de reacties;

LinkedIn: kijk in je 2e graads network naar interessante personen aan wie je door iemand in je 1e graads netwerk geïntroduceerd kan worden. Zoek deze personen ook op Twitter op;

YouTube, slideshare, content sharing: zorg ervoor dat je tijdig reageert op reacties en comments van anderen, zowel positieve als negatieve;
Weblogs: draag bij aan discussies, blijf je eigen weblog vullen met een bepaalde regelmaat en vraag of je ergens gastauteur mag zijn;

Als het gaat om Leiderschap dan is de essentie: GUNNEN.
Goede leiders verhogen voorspelbaarheid in hun organisatie, predictability, Creëren begrip, leggen uit, understanding

Geven zoveel mogelijk control over wat en hoe iets gebeurt; je bent ingehuurd om iets te doen: Tonen compassie.

Social Media en Leiderschap kunnen elkaar versterken. Een leider moet niet te bang te zijn om zich via Social Media te profileren. Het kan ondersteuning bieden bij het ontvangen van (meer):

– Respect

– Waardering

– Betere performance van je departement / organisatie

– Transparantie, openheid

– Betere bedrijfscultuur draagt bij tot meer winst

Door dit seminar ben ik goed na gaan denken hoe ik in contact zou kunnen komen met de medewerkers, geinteresseerden, leveranciers etc. die zich bezighouden met ‘Services in de zorg’. Op Facebook pagina, Services in de Zorg ben ik begonnen met een eigen pagina. Op deze pagina wil ik graag geinteresseerden met elkaar in contact brengen en informatie met elkaar uitwisselen. Wil je ook op de hoogte blijven? Klik op de Facebook pagina, Services in de Zorg op ‘like’ en je krijgt de dagelijkse nieuwe informatie aangereikt. Uiteraard ben ik ook op zoek naar ‘medebeheerders’ die het leuk vinden om samen een kennisbank op te starten. Ook ‘Polls’ etc. behoren tot de mogelijkheden!

De kracht van Passie

Op aanraden van een collega heb ik het boek ‘De kracht van passie, Paul Moers‘ met veel plezier gelezen. In dit boek staat het inspireren van mensen centraal. Als het gaat om passie zijn er bedrijven die daar een speciaal zintuig voor hebben ontwikkeld. Zij zijn veel succesvoller dan bedrijven die deze bezieling niet op hun medewerkers en het publiek weten over te dragen. Dit soort bedrijven kent over het algemeen een sterke merkpositionering. De auteur Paul Moers behandelt diverse voorbeeldbedrijven waarbij ‘passie’, het meenemen van het personeel in de bedrijfsvoering, tot zichtbare successen leidt. In ‘De kracht van passie’ wordt een analyse gegeven van de manier waarop deze bedrijven hun werknemers in hun ambitieuze plannen hebben meegenomen. Ook worden er handvatten aangereikt om met de uitkomsten van die analyse aan de slag te gaan. Bedrijven met passie maken het verschil. Dit boek is echt een aanrader. Ik zie passie ook wel terugkomen als het gaat om Leiderschap en Social Media! Het kan de eerder genoemde ondersteuning bieden bij het ontvangen van (meer): Respect, Waardering, Betere performance van je departement / organisatie, Transparantie, openheid en betere bedrijfscultuur draagt bij tot meer winst.

Bronnen:

Gegevens van Hugo Nijssen

Website: http://www.nijssensai.com/Nieuws.html

Twitter: @NijssenSAI

Gegevens Maurice van Bokhoven

Linkedin: http://www.linkedin.com/in/mauricevanbokhoven

Twitter: @mvbokhoven

www.Managementboek.nl: De kracht van passie, Paul Moors

1Reactie
  • Hugo Nijssen
    Geplaatst op 22:17h, 12 december Beantwoorden

    Antia, wat een super blog.

    Ook goed ingedekt je IP op deze manier. Geweldig.

    Hugo

Geef een reactie

× Kunnen wij je ergens mee helpen?