Gastblog, F*ck the Customer!

F*ck the Customer!

F*ck the Customer!

Jeroen van der Schenk, Founder Socialbites.com

Graag stel ik aan jullie Jeroen van der Schenk voor. Hij is na zijn horeca-opleiding in diverse manag­ement­funct­ies actief geweest in de hotel­branc­he. In 1995 is Jeroen afges­tudeerd aan de Wijna­cademie voor Vinologie en heeft nog steeds een grote passie voor gastronomie in de breedste zin van het woord. Tot 2006 adviseerde en begeleidde Jeroen vanuit zijn functie als senior Trainer/Co­nsult­ant bij Perfo­rmance Solutions diverse inter­natio­nale hotel­ketens alsmede organ­isaties in de retail- en automotivebranche. In 2005 startte Jeroen Garag­esele­ct.nl en is hij actief betrokken bij de ontwikkeling van het innovatieve ontmoetingsconcept Seats2meet.com. Het Marketingmagazine Emerce heeft Jeroen in 2009 uitgeroepen tot E-commerce Man van het Jaar. In 2011 startte Jeroen met Socialbites.com, een collectief van zelfstandig professionals met een focus op het optimaliseren van de online- en offline klantbeleving.

Jeroen faciliteert organisaties middels advies, training en coaching bij de ontwi­kkeling en uitvoering van hun social (media) strategy. Uitgangspunt hierbij is het tot stand brengen van (virtuele EN fysieke) verbi­ndingen in het waard­enetw­erk van de organ­isatie, alsmede het toepassen van sociale netwerken en tools om invulling te geven aan deze ‘social touchpoints’. Trefwoorden in de uitvoering zijn pragmatisch, down-to-earth, continuiteit en creativiteit. Vanuit zijn eigen ervaring en interesse in trends en sociale media treedt Jeroen met grote regelmaat op als spreker tijdens bijeenkomsten. Jeroen van der Schenk geeft advies en verzorgt incompany trainingen & workshop over aan sociale media gerelateerde onderwerpen. Neem beslist contact met op voor advies of meer informatie!

Gastblog, F*ck the Customer!

Als we het hebben over ‘hospitality’ denken we aan gastvrijheid, vriendelijke medewerkers, een glimlach en bovenal een serviceniveau dat elke verwachting van jou als gast overtreft. Ja ik weet het, er komt nog veel meer bij kijken. En de discussie over of je het kunt leren of in je moet hebben is ook al 1.000 keer gevoerd. Daar gaat het nu dus even niet om.

Een van de meest gebruikte cases rondom hospitality is FISH!. Deze case draait om het zeer succesvolle
Pike Place Fish Market in Seatlle en verkreeg wereldfaam via de FISH! trainingsvideo- en workshops. Mocht je deze nog niet kennen; voor je gemak heb ik de trailer hiervan onderaan dit blogbericht geplaatst. Essentie van FISH! is werken met energie, passie en plezier. Het team hanteert hierbij de volgende pijlers:

  • Spelen
  • Je houding kiezen
  • Ze blij maken, en
  • Erbij zijn

Ik geloof in FISH!, het werkt en dat weet ik uit ervaring. Het gaat om klanten aandacht geven, plezier maken op je werk met collega’s en klanten. Jouw plezier heeft effect op je omgeving. De kracht van dergelijke concepten is dat het feitelijke ‘product’ van ondergeschikt belang wordt, en de prijs ook. Door op een andere manier waarde toe te voegen.

Service? F*ck you!

We hebben er nu echter naast FISH! een nieuwe ultieme ‘Hospitality Experience Case’ bij. Een wat vreemde al zeg ik het zelf, maar toch…Ik heb het over de Wiener Circle in Chicago. Dit fastfood restaurant
haalt succes uit het beledigen van klanten. Ja, je leest het goed. En niet zo’n klein beetje ook. Bekijk de onderstaande video en geniet!

classid=”clsid:d27cdb6e-ae6d-11cf-96b8-444553540000″codebase=”http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=6,0,40,0″>

Waarom laten klanten zich hier zo maar de huid volschelden? Terwijl we tegelijkertijd steen en been klagen als we even niet snel genoeg geholpen worden bij de klantenservice van T-mobile of UPC. Simpel;

leg de pijlers van FISH! er maar eens naast. 1 op 1 – alleen vanuit een wat ander perspectief invulling gegeven. En klanten vinden het maar wat leuk om foto- en videobeelden te maken en te vespreiden op internet. Mond-tot-mond reclame door je klanten uit te schelden. Well done! Meer filmpjes van de Wiener Circle bekijken? Zie <a
href=”http://www.youtube.com/results?search_query=wiener+circle&aq=f”target=”_blank”>hier de hele bups op Youtube…

En zoals beloofd hierbij de trailer van FISH! voor degene die hier nog niet meer bekend zijn.

src=”http://www.youtube.com/v/gNDP9jLuzXU” wmode=”transparent” allowFullScreen=”true” allowscriptaccess=”always” allowfullscreen=”true” />

Bron: href=”http://www.socialbites.nl/2010/07/14/fuck-the-customer/” target=”_blank”>Fuck The Customer! op Socialbites.com door Jeroen van der Schenk

Geen reactie's

Geef een reactie

× Kunnen wij je ergens mee helpen?