[Gastblog] 'Voedingsassistenten, kom uit de slachtofferrol!’

Gastblog: ‘Voedingsassistenten, kom uit de slachtofferrol!’

Gastblog: ‘Voedingsassistenten, kom uit de slachtofferrol!’

 

Volgende week een vervolg op mijn blog ‘Duurzaam ondernemen binnen de facilitaire organisatie ~ deel 1’. Deze week een tweede gastblog van John Hokkeling op mijn site. Ook langs deze weg wil ik John bedanken dat ik zijn blog mag plaatsen! Het onderstaande blog geeft ook mij de bevestiging dat wij er goed aan doen om trainingen, opleidingen voor voedingsassistenten te gaan ontwikkelen met elkaar!

Het was verrassend nieuws dat de Vereniging van Voedingsassistenten gaat fuseren met het Kokskwartet. Verrassend, maar wel begrijpelijk. Beide verenigingen worden geconfronteerd met grote veranderingen in het vak en groeien in de praktijk steeds meer naar elkaar toe.

Het is als de zwarte en witte brigade in de horeca. De voedingsassistent pur sang staat onder druk. Steeds vaker wordt deze functie gemixt met andere taken als een service medewerker, RoomAssistant of gastvrouw.

www.internetbode.nl

Wat ook opvallend is aan het persbericht, was de melding dat het hoog nodig is dat er een landelijk erkende opleiding voor voedingsassistenten moet komen en dat men zich daar hard voor gaat maken. Dat lijkt me nu net minder logisch. En wel om twee redenen.

De functie van voedingsassistent is zo aan verandering onderhevig dat ik voorspel dat de functie over een aantal jaren een zeldzaamheid wordt. Er is behoefte aan goed opgeleide en gastvrije medewerkers die in staat zijn vanuit hun vakmanschap de gast optimaal van dienst te zijn. Dat gaat veel verder dan alleen eten en drinken. Er is behoefte aan vakmensen, aan gastheren en gastvrouwen.

De bestaande opleidingen bieden voldoende mogelijkheden om dit type medewerkers op te leiden. Nog meer opleidingen leidt alleen maar tot versnippering. Zorg en horeca zijn naar elkaar toe aan het groeien. Met bestaande Mbo-opleidingen, bijvoorbeeld gastheer/ gastvrouw niveau-2 of facilitair dienstverlener, zijn we prima in staat om die breed geschoolde, gastvrije service medewerker op te leiden die ook de taken van een voedingsassistent op zich neemt.

Er is een heel ander probleem aan de orde dat veel meer aandacht vraagt. Wie wil er nog als service medewerker in de zorg gaan werken? In de te verwachten personeelskrapte moet de zorg opboksen tegen andere sectoren om voldoende gekwalificeerd personeel te krijgen. De functie van voedingsassistent kan op dit moment slecht concurreren met de horeca of andere meer ‘sexy branches’. Dat is de echte uitdaging.

Mijn tip aan de twee brancheverenigingen: Ga werken aan het imago van de branche en het beroep. Want straks heb je een mooie opleiding, maar geen deelnemers. Door creatief om te gaan met bestaande opleidingen creëer je voor de zorg een veel grotere bron waaruit je kunt putten.

Even een hele andere vraag: wie assisteert de voedingsassistent eigenlijk? Ik heb van horen zeggen dat dit de diëtist is. Maar in de praktijk is de voedingsassistent vaak het sloofje van de zorg. En voelt men zich zo klein als Calimero. In het woord ‘voedingsassistent’ zit al een soort tweederangs positie ingebakken. Weg met die naam. Leve de gastheer, gastvrouw of voor mijn part ‘gastkundige’.

In de recente ontwikkelingen binnen de zorg wordt de rol van de gastheer of gastvrouw steeds belangrijker. Zo belangrijk zelfs dat de functie in de ogen van de gast nog weleens van meer waarde kan zijn dan die van een zorgmedewerker. Dus kom uit die slachtofferrol, wees trots op je vak, stop met het beschermen van het beroep van voedingsassistent, omarm de veranderingen en blijf genieten van de waardering van gasten.

Laura de la Mar en John Hokkeling van Guest– Mood Maker geven regelmatig hun visie en commentaar op actuele gastvrijheidsthema’s. In hun dagelijks leven zijn Laura en John als trainer en adviseur betrokken bij diverse organisaties in de zorg. Ze helpen bij het ontwikkelen van gastvrijheid binnen organisaties en bij mensen.

Dit blog is ook geplaatst op:Gastvrije Zorg

5 Reactie's
  • ReneS
    Geplaatst op 02:40h, 31 oktober Beantwoorden

    Ik denk dat de horeca juist een leverancier kan zijn van voedingsassistenten. Vaste werktijden die redelijk overdag zijn (lijkt me), goede arbeidsvoorwaarden (slechter dan de horeca CAO kan gewoon niet) en geen agressieve gasten etc.

    Het lijkt me best wel wat, alleen ben ik bang dat ik tussen relatief oudere collega’s terecht kom die een andere belevingswereld hebben dan ik.

  • Annie Dijkstra
    Geplaatst op 14:09h, 07 november Beantwoorden

    Ben zelf werkzaam als voedingsassistent binnen de gezondheidszorg.
    Heb ervaring met Quest van John Hokkeling, bovenstaand artikel spreekt mij aan, er is zeker een verandering gaande. Je kunt een naam veranderen van voedingsassistent naar gastvrouw, prima. Maar krijg je dan ook de waardering als gastvrouw of sneeuw je onder in de zorgassistent.
    Heel belangijk om hier gericht aandacht aan te besteden! Ben blij dat het kokskwartet zich hiervoor wil inzetten, misschien wel in samenwerking met quest

  • p dielessen
    Geplaatst op 21:08h, 04 februari Beantwoorden

    Ik werk al bijna 12 jaar als voedingsassistente in een ziekenhuis. We zijn al bijna 4 jaar bezig om te schakelen naar assist. Vreselijk. je bent nu sloofje van de afdeling en wordt vooral voor vervelende klusjes gevraagd.De voeding en de opleiding hiertoe schiet er helemaal bij in. Volgens on s nieuwe hoofd faccilitair moeten we niet meer terug kijken .Voedingsassistentes bestaan niet meer. Alle neuzen één kant op en er voor gaan.Jammer heb een jaar lang cursus van het CIN gehad en die telt ook nergens meer voor. Patienten wassen en houdelijke taken zoals kamers schoonmaken zijn nu de eerste vereiste.we krijgen een spoedcursus wassen patient en een cursus :hoe gebruik ik het poetsdoekje efficient.
    Zowel patienten als verpleging gebruien je daar dus voor.Denk er hard over om mijn baan waar ik vroeger fluitend heen ging nu op te geven . Want als ik ergens poetsvrouw had willen worden had ik daar wel voor gekozen.Nu hebben we geen keus want er is funtie verandering. Staat het je niet aan dan kun je gaan.
    Een teleurgestelde voedingsassistente.

  • John Hokkeling
    Geplaatst op 14:49h, 05 februari Beantwoorden

    @p Dielessen
    Wat vervelend om te lezen dat je je plezier in je werk verloren hebt.
    Ik zie dat vaker in de praktijk. Er zijn eigenlijk twee stromingen binnen de service medewerker. Die van downgrading, je werk wordt uitgekleed. Dat zie je vaak als er schoonmaakbedrijven bij betrokken worden. Dan kom ik veel teleurgestelde voedingsassistenten tegen.
    Er is ook een stroming van upgrading. Het gaat niet zozeer over de inhoud van het werk maar om aandacht geven aan de patiënt. Ziekenhuizen die hier voor kiezen voeren geen bezuiniging door maar willen meer beleving bieden zonder dat de kosten uit de hand lopen.
    Ik heb het idee dat jij terecht gekomen bent in het eerste scenario. Wat in iedergeval niet helpt is ‘in de weerstand gaan’. Ik raad je aan met je collega’s ingesprek te gaan over wat jullie nodig hebben om er wel een succes van te maken. Ik schat in dat it gaat over zaken als respect, openheid, gelijkwaardigheid etc.
    Maak dat eens bespreekbaar bij je hoofd facilitair.
    Ik hoop voor je dat er wat gaat veranderen en dat je over een tijdje ondertekent met ‘trotse service medewerker (ex teleurgestelde voedingsassistent’!

  • p dielessen
    Geplaatst op 20:25h, 05 februari Beantwoorden

    Beste meneer Hokkeling,

    Ik heb me voorgenomen om me er niet meer druk over te maken.
    Ben van nature zelf altijd positief hoor.
    Maar het ziekte verzuim is enorm onder de voedingsassistentes en ook onder de dames van de huishouding.
    We hebben allemaal jaren geleden voor bepaalde locatie en afdeling bewust gekozen. Daar met hart en ziel aan het werk. door reorganisatie valt dat allemaal weg. moeten we multifuncioneel zijn. En flexibel inzetbaar. Dus het kan zijn dat je de ene dag op locatie A staat en twee dagen later op B of C. Is soms ook nog een plaats verderop.De werktijden wisselen enorm.Van dagdiensten van 7 tot 15.00 u .tot korte diensten van 15.30 tot 18.30 En van 17.00 tot 20.00 uur.
    Verplicht moet iedereen alle diensten gaan draaien. Maar als je nooit avonden gewerkt hebt en je moet dat nu wel gaan doen is dat best wennen. Maar ook als je een contract hebt van bijv 22 uur. Dan ben je door die korte dienstjes bijna dagelijks op je werkplek.
    En als je dan uren wilt inleveren en erbij zegt dat je dan graag van die korte diensten af wil dan kan dat niet. Het kan dan zomaar zijn dat als je een contract heb van 15 uur je vijf avonden of middagen ingezet kan worden.
    De teamleiding bij ons in de organisatie staat niet achter ons maar achter de organisatie.(Zijn denkelijk ook bang hun baan te verliezen in deze voor vele moeilijke tijd) Ik werk er nu meer dan 12 jaar En heb zeker wel 12 verschillende TL gehad.
    Heb het zelf altijd als prettig ervaren dat er continuiteit is op een afdeling.Vaste mensen op vaste plaatsen die moeiteloos voor elkaar willen inspringen in geval van nood. Met hart voor de werkplek en voor elkaar.
    Dat gevoel is door alle veranderingen helaas weg.
    Maar we blijven voor de patient wel ons best doen hoor. Want als onze tijd ooit eens komt dat we hulp nodig hebben willen we ook een vriendelijk gezicht aan het bed.

Geef een reactie

× Kunnen wij je ergens mee helpen?