Gastblog: Witte zwanen en zwarte zwanen in de zorg

Witte zwanen en zwarte zwanen in de zorg

Witte zwanen en zwarte zwanen in de zorg


Al enige tijd heb ik contact met John Hokkeling. Wij volgen elkaar via de verschillende Social Media kanalen. Al verschillende blogs heb ik van hem gepubliceerd op deze site. Ik nodig jullie graag uit om onderstaand blog mee te lezen.

Witte zwanen en zwarte zwanen in de zorg

Een paar maanden geleden deed John, op deze plek, een oproep aan de voedingsassistenten om uit de slachtofferrol te komen. Hij had niet kunnen vermoeden dat de oproep zo snel actueel zou worden. Er broedt blijkbaar iets in de zorg.

Jaren lang, echt tientallen jaren lang, heeft het beroep van voedingsassistent in de schaduw gestaan. De verpleegkundigen werden geconfronteerd met taakherschikkingen en ook binnen de voedingsdiensten waren volop ontwikkelingen gaande. Maar de voedingsassistenten bleven vrijwel buiten schot, terwijl de MBO-opleiding voor deze beroepsgroep werd afgeschaft en ondergebracht in de opleiding facilitair medewerker, zonder al te veel protest. En nu opeens komen voedingsassistenten in ‘opstand’. Op 30 maart was er een congres, georganiseerd door de VHVG, en waren duizend aanmeldingen. Duizend!

Er is duidelijk wat aan de hand. Er is onvrede, dat heeft John vorig jaar ook beschreven. Hij ziet een aantal ontwikkelingen. Traditioneel gezien was er al een enorm niveauverschil in kwaliteit waarneembaar. In sommige ziekenhuizen werkt men met ‘ongeschoold’ personeel. In andere ziekenhuizen zijn de voedingsassistenten opgeleid op Mbo-niveau 4. Er zijn daardoor ook forse verschillen in inschaling en beloning.

Een tweede ontwikkeling is dat de functie steeds vaker gecombineerd wordt met andere facilitaire functies, zoals schoonmaak, zorgondersteuning en logistiek. Ook hierbij zien we dat de samenvoeging van functies in sommige situaties gebruikt wordt als een ordinaire bezuiniging: hoe kunnen we meer werk door goedkopere krachten laten doen?

Maar we zien ook organisaties die het juist vanuit kwaliteitsverhoging bekijken. Kunnen we de patiënt beter van dienst zijn door ons werk anders te organiseren? Kunnen we gastvrijer worden? Een derde ontwikkeling die hij aan wil stippen is het ontbreken van een goede passende opleiding. Dat begint de sector op te breken en ROC’s bieden niet de juiste oplossingen.

Als opleider gebruikt Guest zelf horecaopleidingen om voedingsassistenten te scholen. Het lijkt wellicht een vreemde insteek, maar dat is het niet. Zie het als de fusie van de koksvereniging en die van de vereniging van voedingsassistenten. Het is net als in de horeca. Je hebt de witte brigade (koks) en de zwarte brigade (bediening). Samen runnen ze een restaurant. De kwaliteit van de bediening is sterk afhankelijk van de bedrijfsformule. In het eetcafé gebruiken ze welwillende studenten en in het twee sterren restaurant uiterst goed opgeleide professionals. Beide om een goede reden. Omdat de gast het verwacht en vanwege het bedrijfseconomisch rendement. Die kant gaan we ook op in de zorg en dat is een logische ontwikkeling.

Elke zorgorganisatie bepaalt zijn eigen bedrijfsformule en maakt daarbij zelf de keuze met welk personeel men dat gaat bemannen. Daarbij heb ik dan meteen wel een grote zorg te pakken: de patiënt, een kwetsbare doelgroep. Het is absoluut noodzakelijk dat elke ‘serveerster’ (de voedingsassistent) in de zorg beschikt over de vakkennis die nodig is om de patiënt de juiste zorg te bieden. En dan hebben we het over vakkennis van hygiëne, diëten en warenkennis, maar ook over houding, gedrag en gastvrijheid. En zo komen we weer uit bij het oorspronkelijke probleem: het gebrek aan een goede opleiding. John gaat zich hier in ieder geval hard voor maken dat de opleiding er komt.

Laura de la Mar en John Hokkeling van Guest– Mood Maker geven regelmatig hun visie en commentaar op actuele gastvrijheidsthema’s. In hun dagelijks leven zijn Laura en John als trainer en adviseur betrokken bij diverse organisaties in de zorg. Ze helpen bij het ontwikkelen van gastvrijheid binnen organisaties en bij mensen.

Dit blog is ook geplaatst op: Gastvrije Zorg

Bron:

Afbeelding 1: http://www.digidagboek.blogspot.com

1Reactie
  • AnitaHvL
    Geplaatst op 08:49h, 01 mei Beantwoorden

    Ik heb het artikel van John gelezen op je site en kan me hier erg goed in vinden. Het is goed om vast te stellen dat er inspanningen geleverd worden om deze vakgroep de juiste aandacht te geven. Bij Witte Zwanen denk ik echter direct aan de luchtvaartvloot van onze eigen KLM. Bij de Zwarte Zwanen maak ik graag de metafoor naar Garuda Indonesia bijvoorbeeld.

    Ik bedoel dit dan niet discriminerend maar zuiver in de beleving van Gastvrijheid en de kennis en kunde om het gasten naar de zin te maken.
    Er zit nl in het verschil in beleving een enorme kloof tussen de Witte Zwaan (KLM) en de Zwarte Zwaan (Garuda). Gastvrijheid is blijkbaar niet met een “schaartje”te knippen.

    Op service niveau en empatisch vermogen is de Zwarte Zwaan (Garuda> bediening) naar mijn mening veel warmer, gastvrijer en intenser! Dit betekent voor mij overduidelijk dat de Witte Zwaan (KLM > verpleging en witte brigade) zich veel meer zou moeten verdiepen in gastvrijheid binnen de Zorg en respectvol om zou moeten gaan met de dagelijkse inspanningen van de voedingsassistente. Je zult dan zien dat de functie van voedingsassistente, roomservicemedewerker ineens op een hele andere manier belangrijk zal worden. Op dit moment wordt deze vakgroep veel teveel belast met “bijzaken” en zijn zij ook nog vaak eens ondergeschikt aan de Witte Zwanen ( verpleegkundigen). Aan de kostenkant is de Witte Zwaan (KLM) geneigd om fors te bezuinigen op beleving, terwijl de Zwarte Zwaan (Garuda) juist net iets meer doet dan dat de klant zou verwachten!

    Mijn moraal, Er zou veel meer wederzijds begrip en respect moeten komen voor het vak wat men dagelijks met passie uitvoert. Helaas zijn in de Zorg nu eenmaal meer Witte Zwanen dan Zwarte Zwanen. Wat mij betreft moeten we dan ook erg zuinig zijn op de Zwarte Zwanen en deze koesteren!
    Als we dat doen en met elkaar de schouders eronder zetten, dan zal de zorg straks een nieuw ras ontwikkeld hebben! Hoe die heten?? Dat zijn allemaal grijze Zwanen, hele mooie zilvergrijze Zwanen met Gouden handjes! En al deze Zwanen steken dan hun nek uit en zorgen voor een “warm” nest.

    Met Gastvrije groet aan alle Zwanen!
    Stan Mertens
    http://www.foodquest.nl/

Geef een reactie

× Kunnen wij je ergens mee helpen?