Gastvrije zorg met vrijwilligers!

Gastvrije zorg met vrijwilligers!

Gastvrije zorg met vrijwilligers!

vrijwilligerswerk-loesje (1)

Heeft u altijd gedacht dat de zorg voor bewoners, patiënten en gasten in zorginstellingen gedaan werd door de verzorgende? Niets is minder waar want tegenwoordig, maar ook vroeger, was de vrijwilliger aan bed of tafel een graag geziene gast. Iemand die met de bewoner gaat wandelen, een praatje maakt, helpt bij de maaltijd of een activiteit. Deze vrijwilligers zijn onmisbaar en niet meer weg te denken uit onze samenleving. Denkt u ook maar eens aan de vele verenigingen, de sportclub, de zangvereniging allemaal vrijwilligers die met elkaar ontspanning hebben en zich inzetten voor anderen.

Maar hoe verhoudt zich de vrijwilliger dan in de Zorg!

Nu heb ik begin dit jaar een mooie opdracht ontvangen om bij een Zorggroep alle vijf hun Zorginstellingen te mogen onderzoeken, dit in de breedste zin qua onderzoek.
Niet alleen hoe gastvrij zijn de verzorgenden tegenover hun bewoners maar ook hoe staan vrijwilligers in dit verhaal. We hebben hierbij gekeken naar de bereikbaarheid, de klantvriendelijkheid, zijn er mogelijkheden tot a la carte maaltijden, welke mogelijkheden bieden vrijwilligers als extra ondersteuning. Uiteraard hebben we nog veel meer onderzocht maar ik wil nu de vrijwilligers er uit lichten. Dat is een zeer belangrijke groep mensen die bijdragen aan de gastvrije zorg.

Wat daarbij opviel waren de grote groep mensen die dagelijks zich inzetten om bewoners en/of patiënten een zo leuk mogelijk verblijf te geven. Deze groepen vrijwilligers variëren van 80 tot 120 mensen. Enorm vind ik dit!

Vrijwilligers

Vrijwilligers die heel enthousiast hun taak oppakten en ook mij zeer gastvrij ontvingen.
Onze bezoeken kwamen op een aantal punten erg overeen, waarbij wel aangetekend moet worden dat van de vijf zorginstellingen er drie op het punt stonden nog dit jaar te verhuizen naar nieuwbouw.
Neemt niet weg dat ondanks de wat chaotisch uitziende ruimten er driftig geknutseld en gebreid werd.

De vrijwilligers waren georganiseerd in een overkoepelend orgaan. Dus wilde je vrijwilliger worden, dan liep je aanmelding via één centraal persoon. Beetje lastig zult u denken en dat bleek ook compleet zo te zijn. Uiteraard waren er leidinggevenden in elke zorginstelling maar ook die waren vrijwilliger. Een behoorlijke taak mijns inziens , als je die zo maar even in je vrije tijd doet!

Daarnaast bleek dat de verstandhouding met het overkoepelend bestuur er niet een was die positief te noemen is. Helaas verliep dit niet op rolletjes. Hulde aan die leidinggevende vrijwilliger die ondanks enige wrijving en tegenwerking toch fantastische dingen organiseert.

Wat natuurlijk ook erg opvalt, is het niet functioneren van eigen keukens! Jammer want waar is de kok gebleven die kwam vragen aan de bewoners wat zij wilden eten als zij jarig zijn.
Ook zijn er met eten zoveel gastvrije mogelijkheden te ondernemen. Niet alleen voor bewoners en/of patiënten, maar ook voor de bezoekers, de vrijwilligers en het eigen personeel is het een welkome aanvulling. Gezellig met elkaar in de brasserie een lunch nemen, heerlijk ´s avonds dineren met een zalig glas wijn. Het is geweldig als dit kan. Het geeft je het gevoel van “gast” vrijheid!

loesje-samen

‘De van buiten af’ zorg

Wat opkomt en wat ik tegen kwam is ‘de van buiten af’ zorg. Bedrijfjes die uw wensen als bewoner invullen. Uiteraard is dit vaak tegen betaling. Een leuk uitstapje, een kok aan “huiskamer”, de organisatie van uw feestje of verjaardag. Vele mogelijkheden die zijn weg gaan vinden richting de Gastvrije Zorg, zorg en gastvrijheid die een ieder verdient en verdiend heeft!

Met gastvrije groet,

Jinx Hospitality
Gastvrijheid, zoals u het wilt!

www.jinx-hospitality.nl I [email protected]

Gastblogger:

Allard Tuitel
Jinx Hospitality is opgericht door Allard Tuitel. Vanuit een jarenlange Horeca- en organisatie ervaring waarbij diverse onderdelen, zowel op de werkvloer als op managementniveau, aan de orde kwamen. Na een gedegen opleiding op een zeer breed terrein als koken, serveren, gastvrijheid, brood, banket, wijnen en zorginstelling is een goede basis ontstaan voor gedegen advies. Jinx Hospitality is gebaseerd op het feit dat de behoeften van de klant van het grootste belang is!

Bron afbeelding:
Afbeelding 1: Nijmegendirect.nl
Afbeelding 2: Personeelstekort in de zorg

Geen reactie's

Geef een reactie

× Kunnen wij je ergens mee helpen?