Gastvrijheid is de kern van marketing

Gastvrijheid is de kern van marketing

 

Het gaat slecht in de horeca en ik snap dat wel. Als verdwaalde wandelaar kom ik nogal eens op een terras. Op menig terras is de gastvrijheid en kwaliteit van bediening ver te zoeken. Als persoon alleen word je overgeslagen, want aan een groep valt meer te verdienen. Personeel is meer bezig met het vlechten van het eigen haar, dan met de wensen van de gasten. Is het een mooie dag, wordt er geklaagd over het feit dat het straks vast gaat regenen. Wil je een glas kraanwater bij je koffie, is er alleen betaald bubbel water beschikbaar. Voordat je de bestelling voor je hebt, word je geacht om af te rekenen. Vertrouwen in mij als klant is ver te zoeken. Terwijl het toch niet zo moeilijk is om gastvrij te zijn voor de medemens?

Er valt nog genoeg extra omzet te halen in de horeca als er meer aandacht zou zijn voor gastvrijheid. Aandacht voor de gast als gast. Eigenlijk de kern van marketing: elke gast (of klant) is bijzonder. Geef ze het gevoel dat ze bijzonder zijn en ze komen bij je terug. Als je de klant het gevoel een nummer te zijn (op sommige terrassen ben je dat dus letterlijk!), dan komt een klant niet meer terug.

mysteryguest

Toch is het blijkbaar niet makkelijk om gastvrij te zijn. Om écht aandacht te besteden aan de klant die speciaal voor jou en jouw product is komen binnen wandelen. Daar ligt dan wel weer een kans voor mij als coach en adviseur. De kern (of truc) is om in het moment te zijn. Niet denken aan wat voor je ligt en of over de schouder van een klant naar een nieuwe bezoeker kijken. Juist niet! Geef je klant de volle aandacht. Dat heeft de mens (die achter die klant zit) nodig en verdient ze ook. Gewoon aandacht schenken aan wat je doet. Of je nu voor de duizendste keer dat kopje koffie op tafel zet of voor de eerste keer. Maak van elke handeling een bijzonder moment. Voor je klant is het immers vaak wel de eerste keer dat zij contact met je heeft.

Iedereen weet hoe het voelt om bijzonder te zijn. Iedereen, elke klant, voelt het verschil in aandacht die je krijgt. Of dat nu in een winkel, een terras of als potentiële opdrachtgever is. Niemand wil een nummer zijn. En als je al een nummer wordt dan wil je, als je eenmaal aan de beurt bent, als mens worden behandeld.

Doe wat je doet met aandacht. Deze tip van Benedictus is al 1500 jaar oud en geldt vandaag de dag nog steeds als een bijzondere waarde. Een waarde die steeds belangrijker wordt, omdat de mens gezien en behandeld wil worden als mens en niet als een nummer. Een waarde die iedereen met een beetje verstand van marketing kan inzetten. Benedictus heeft nog veel meer geschreven over gastvrijheid. Misschien kan zijn Regel voor Beginners een handboek worden voor horecaondernemers en marketinggoeroes.

Terrassen blijven voor mij, als verdwaalde wandelaar, een grote aantrekkingskracht uitoefenen. Al was het alleen maar omdat observeren van mensen zo boeiend is. Daarom heb ik mij aangemeld als ‘mystery guest’ in de horeca. Natuurlijk zal ik het niet laten weten als ik hiervoor wordt aangenomen.

Met gastvrije groet,
Tineke Hoogendijk
Ik nodig je uit voor mijn blog: Tinekehoogendijk.nl

Gastblogger:
tinekeAls zelfstandig adviseur, coach en inspirator brengt Tineke Hoogendijk mensen en ideeën met elkaar in verbinding. Zo verbind zij bijvoorbeeld het domein welzijn (sociale veiligheid) aan de brandweer (fysieke veiligheid) en legt daarbij een verbinding die er nog niet ligt, maar eigenlijk zo logisch is. Zij denkt in kansen en mogelijkheden. Haar motto: ‘Bezie en beleef het leven in alle ernst met een knipoog’. In haar blog schrijft zij over de wereld zoals zij die ervaart. Zij schrijft over de waardes die voor haar in het leven en in haar werk van belang zijn. Zij vertaalt dikke boeken en soms logge theorieën over het leven of over bijvoorbeeld marketing en klantgerichtheid naar haar ervaringen van alle dag. Op die manier heeft zij haar eigen methode van werken ontwikkeld om zo het beste uit de mens en de organisatie te halen.

Bron afbeelding:
Afbeelding 1: Sejarah.blogspot.nl

Geen reactie's

Geef een reactie