Gastvrijheid Tips & Tricks (2-4)

Gastvrijheid Tips & Tricks (2-4)

Gastvrijheid Tips & Tricks (2-4)

 

Vorige week de gastvrijheid tips en tricks over: #BELEID en #BASIS. Deze week staan wij stil bij #veiligheid en #aandacht. De teksten blijven dan redelijk behapbaar om door te lezen.

De bron van de informatie is: ‘Horecasupport’. De informatie die ik las ‘Tips & Tricks over gastvijheid’ vind ik inspirerend en deel ik dan ook graag via mijn website. Aanvullend heb ik informatie toegevoegd specifiek voor de zorg. Ik heb goedkeuring gevraagd bij Horecasupport en ik vind het erg fijn dat ik via de communicatieafdeling een akkoord heb gekregen om de informatie met jullie te delen via AnitaHvL.

Op basis van de acht volgende thema’s maakt ‘Horecasupport’ een indeling om tips en tricks te geven over gastvrijheid:

1. beleid

2. basis

3. veiligheid

4. aandacht
5. respect

6. kennis

7. workshop

8. social media

Binnen de zorg kennen wij de Facilitaire organisatie. Over het algemeen valt de voedingsdienst hier ook onder. Toch zijn er ook zorgorganisaties waar de voedingsdienst (restaurant, bar, koffiefacilitaiteiten, etc.) een zelfstandig onderdeel is binnen de organisatie. In onderstaande aanvullende opmerkingen sta ik hier bewust bij stil.

Tips & Tricks ~ Gastvrijheid

Hoe zorg je voor optimale gastvrijheid in je bedrijf?

 

VEILIGHEID

Tip 01 | randvoorwaarde

Besef dat veiligheid de belangrijkste randvoorwaarde is voor de gezonde exploitatie van
een horecabedrijf.

Tip 02 | vluchthaven

In onze hectische maatschappij zoeken gasten geborgenheid en zekerheid, weg van
agressie en bedreigingen: de horeca als veilige vluchthaven.

Let op: in de zorg is de ‘vluchthaven’ de volledige zorginstantie met de bijbehorende services door de Facilitaire organisatie en voedingsdienst, dus niet alleen de horeca.

Tip 03 | fysieke veiligheid

Garandeer als ondernemer (zorgorganisatie) en als medewerkers de fysieke veiligheid van de gasten.

Tip 04 | bezittingen

Zorg dat de bezittingen van de gasten veilig zijn in het bedrijf (de zorgorganisatie). Geef duidelijk aan als iets niet niet bewaakt/beveiligd wordt.

Tip 05 | bedreiging

Voorkom dat gasten zich bedreigd voelen door andere gasten, passanten (op terras) of medewerkers.

Let op: in de zorg wordt hier vanzelfsprekend ook aandacht voor gevraagd.

Tip 06 | donkere hoeken

Vermijd donkere hoeken in de zaak bedrijf. Veel gasten voelen zich daar niet prettig en ze oefenen aantrekkingskracht uit op verkeerd publiek

Let op: in de zorg nodigen ‘donkere hoeken’ ook niet uit. Voor het totaaloverzicht is dit ook niet handig.

Tip 07 | voelbaar

Zorg dat veiligheid niet alleen zichtbaar (huisregels, portier, garderobe etc.) is, maar ook voelbaar (prettige sfeer).

Tip 08 | agressie

Maak onmiddellijk en discreet een einde aan iedere vorm van agressie in het bedrijf (zorgorganisatie). Smoor ruzies in de kiem.

Let op: in de zorg zitten gasten vaak aan gelijke tafels of leven samen. Dit vraagt om een adequate aanpak daar waar er ruzies zijn.

Tip 09 | discriminatie

Tolereer geen enkele vorm van discriminatie in je bedrijf. Spreek gasten die zich daar schuldig aan maken direct aan.

Tip 10 | oplossen

Laat de hoogst verantwoordelijke problemen oplossen; spreek af dat niet alle medewerkers zich ermee bemoeien.

Tip 11 | politie

Bemoei je als medewerker nooit positief of negatief met eventueel politieoptreden in of bij het bedrijf: dat is een taak van het management.

Let op: in de zorg zal dit niet snel aan de orde zijn!

Tip 12 | afspraken

Spreek duidelijk af wie in het team een bepaald probleem het beste op kan lossen.

Tip 13 | geweld

Beantwoord nooit geweld met geweld. Je verergert een incident zo alleen maar en schrikt andere gasten af.

Let op: in de zorg zal dit niet snel aan de orde zijn! Al is het in zorgorganisaties ook vaker mogelijk dat er gasten van buitenaf mee kunnen eten. Het is dan niet altijd duidelijk wie je in je zorgorganisatie in huis hebt!

Tip 14 | elkaar aanspreken

Maak de afspraak dat medewerkers elkaar aanspreken op uitdagend of agressief gedrag.

Tip 15 | huisregels

Als je huisregels opstelt, maak ze dan kenbaar aan de gasten (bij ingang, op intranet, in nieuwsbrief, etc.). Kies voor positieve insteek; maak er geen eindeloze lijst met `verboden’ van.

Tip 16 | veiligheidschecks

Hou regelmatig veiligheidschecks: brandveiligheid, nooduitgangen, vloeren (glas, oneffenheden), drugsgebruik.

Tip 17 | nooduitgangen

Zorg dat verlichte bordjes bij nooduitgangen goed zichtbaar zijn en dat die uitgangen nooit geblokkeerd worden.

Tip 18 | kinderen

De veiligheid en geborgenheid van kinderen, vrouwelijke en oudere gasten hebben de hoogste prioriteit in je bedrijf.

Tip 19 | waarschuwen

Maak de gast alert op mogelijk onveilige situaties (afstapjes, scherpe voorwerpen, passerend verkeer).

Tip 20 | vrouwvriendelijk

Een vrouwvriendelijk bedrijf is een veilig bedrijf en een veilig bedrijf is vrouwvriendelijk.

 

AANDACHT

Tip 01 | huiskamer

Hou altijd in gedachte dat de mens een sociaal dier is en de horeca gebruikt als `huiskamer’ en als ontmoetingsplaats bij uitstek.

Tip 02 | intieme sfeer

Besef dat gasten naar je bedrijf komen om te lachen en te praten. Om onderdeel te zijn van een intieme omgeving waar vrolijkheid en gezelligheid overheerst.

Tip 03 | acceptatie

Hanteer als basisregel: gastvrijheid begint bij de deur (of bij de ingang van je terras), sociale acceptatie dus ook.

Tip 04 | begroeten

Begroet gasten – indien mogelijk – bij naam. De meeste mensen stellen herkenning op prijs.

Tip 05 | beetje welkom

De gast wordt volledig geaccepteerd of niet geaccepteerd. Een `beetje welkom’ bestaat niet.

Tip 06 | gedrag

Hij of zij die binnen is, heeft de status van gast. Echter: `Be nice or get out!’ Je mag van gasten eisen dat zich als gast gedragen.

Tip 07 | voorkeur

Geef mannen nooit een voorkeursbehandeling. Vrouwen juist wel! Dat komt de sfeer en het gevoel van veiligheid ten goede.

Tip 08 | alleengaanden

Geef alleengaanden extra aandacht. Ze voelen zich vaak wat alleen of genegeerd. Met extra aandacht houd je ze langer vast.

Tip 09 | singles

Breng singles in contact met andere singles. Stel ze aan elkaar voor en maak `groepstafels’.

Let op: in de zorg waarschijnlijk minder relevant ! hahaha!

Tip 10 | koppelen

Probeer groepjes gelijkgestemden aan elkaar te koppelen: muziekliefhebbers met muziekliefhebbers, sporters met sporters, darters met darters etc.

Tip 11 | minderheden

Ga begripvol, maar in ieder geval normaal, om met minderheidsgroeperingen.

Tip 12 | relaties

Probeer onderlinge relaties tussen collega’s buiten de belevingswereld van de gast te houden.

Tip 13 | intiem

Voorkom dat medewerkers te intiem gedrag vertonen met elkaar of met vrienden cq. vriendinnen die als gast aanwezig zijn.

Tip 14 | kids

Ga flexibel om met de kinderen van de gasten, maar sta niet toe dat ze je interieur slopen.

Tip 15 | familiegevoel

Creëer het alternatieve familiegevoel: mensen horen graag bij een horecabedrijf, dat zorgt
voor prettige sentimenten.

Bron:

Horecasupport

http://www.horecasupport.nl/admin_assets/tipsandtricks/tipsandtricks_pdf/20-tips_and_tricks.pdf

URL bezocht op: 1 maart 2012

Afbeeldingen:

Afbeelding 1: http://www.st-anna.nl/Veilig-is-voor-ons-heilig.html

Afbeelding 2:http://dutchhandmade.com/?p=1277

Geen reactie's

Geef een reactie

× Kunnen wij je ergens mee helpen?