Google AdWords of Facebook adverteren?

Google AdWords of Facebook adverteren?

Hoe reageren mensen bij het zien van een Google Adwords advertentie en hoe zit het dan met Facebookadvertenties? Hoe bereik je als adverteerder je klanten het snelst en efficiëntst? We worden dagelijks omringt door honderden advertenties, zowel onderweg als online. De groei van  online advertising beïnvloedt de mediakeuzes van adverteerders.

Kiezen van het platform

Adwords- en Facebookcampagnes maken zeker in 2017 steeds vaker een onderdeel uit van het advertentiebudget binnen bedrijven. Deze campagnes blijken succesvol en de budgetten nemen hierdoor enorm toe. Maar welk van de twee platformen werkt het best en moeten we überhaupt een keuze maken?

Bron: geldgorilla

Allereerst kijken we goed naar het verschil tussen beide platformen. Daar waar Facebook adverteren een advertentie is die automatisch getoond wordt aan de facebookgebruiker op basis van doelgroep instellingen (interesses en demografische gegevens) krijg je in Adwords alleen een advertentie te zien als je zelf doelbewust op zoek bent naar informatie en bepaalde zoekwoorden invoert.

Facebook adverteren

Facebook verkrijgt via je profiel allemaal informatie over je, niet alleen door de informatie die je zelf invult, zoals leeftijd, geboortedatum en interesses, maar ook je online gedrag wordt hier door Facebook geanalyseerd. Like jij regelmatig een bericht over auto’s? Dan kom je al snel in het hokje ‘autoliefhebber’ en kunnen adverteerders je benaderen met advertenties over auto’s.

Google Adwords

Google doet dit ook en personaliseert de advertenties ook steeds vaker. Het grote verschil is en blijft dat bij Facebook de advertenties min of meer in je schoot worden geworpen. Bij deze zogenaamde pushchannels is er sprake van eenzijdige communicatie. Je vraagt er immers niet om. Consumenten vinden deze advertenties doorgaans irritant en opdringerig en scrollen daardoor wellicht liever snel verder.

De vergelijking

We zijn van mening dat je de vergelijking best kunt maken, je kunt immers heel goed aangeven welk kanaal op korte termijn meer omzet oplevert. Maar om daadwerkelijk de twee kanalen met elkaar te vergelijken moeten we verder kijken dan omzet en/of conversie op de korte termijn.

De aanpak bij Facebook is anders en ook de doelstellingen zouden anders moeten zijn voor adverteerders. Waar je bij Google vooral gevonden wilt worden als mensen op een bepaald onderwerp zoeken, kun je bij Facebook adverteren mensen triggeren kennis te maken met je bedrijf zonder dat ze nadrukkelijk ergens naar op zoek zijn. Mensen ‘verleiden’ en ‘amuseren’ is iets wat je steeds meer in de Facebookadvertenties terug ziet komen. Deze advertenties hebben in eerste instantie ook niet het doel om meer omzet te behalen, maar richten zich meer op naamsbekendheid en het creëren van herkenbaarheid in de markt. Facebook adverteren werkt op de langere termijn als conversiekanaal. De mensen die je keer op keer kennis laat maken met je bedrijf, bevinden zich uiteindelijk onderin de marketingfunnel.

Conclusie

Wij zijn van mening dat ieder bedrijf het beste kan functioneren met een op maat gemaakte advertentiestrategie, die aansluit op de (specifieke) doelstellingen van het bedrijf. Benieuwd hoe wij je kunnen helpen met het opstellen van een advertentiestrategie op maat? Neem dan vandaag nog contact met ons op!

Bron: Marketing online – Google adwords versus Facebook – wie wint?

Danny van der Ven, Website en IT

``Great things in business are never done by one person. They're done by a team of people``.
Geen reactie's

Geef een reactie