Gastblog: “Het horeca-gevoel in de zorg”

“Het horeca-gevoel in de zorg”

“Het horeca-gevoel in de zorg”

 

Op mijn uitnodiging via Twitter om een gastblog te schrijven antwoordde Jolanda Vonhout van Horeca-Impuls met onderstaand blog.

Jolanda heeft een passie voor de horeca in al zijn facetten. Gastvrijheid, perfectionisme, doorzettingsvermogen, hard werken en lekker eten & drinken, dát past bij haar. Dit heeft geresulteerd in de oprichting van Horeca-Impuls. Jolanda specialiseert zich bewust in het uitbrengen van advies voor de horeca, omdat zij de horeca een warm hart toedraagt en zij er veel voldoening uithaalt om met de ondernemer mee te denken en hem te ondersteunen bij zijn (marketing)werkzaamheden.(bron: Horeca-Impuls).

In onderstaand blog verwoord Jolanda het horeca-gevoel in de zorg uit. Wij, Jolanda en ik, zijn heel benieuwd naar jouw mening op onderstaand blog!

Het Horeca-gevoel in de zorg

Iedereen heeft wel een moeder, vader, oma, opa of bekende die in een verpleeg- of verzorgingstehuis woont. We weten dat de bewoners goed verzorgd worden in deze woonvormen, maar op sommige vlakken kan het nóg beter.

Ga maar eens met ome Henk (fictieve naam) naar het restaurant in het verzorgingstehuis. Ome Henk is een bewoner en daarom wordt de behandeling van de gast in het restaurant enigszins aangepast. Waarom wordt er ineens anders optreden richting ome Henk? Waarom wordt er voor ome Henk beslist? Volgens mij kan ome Henk prima zelf beslissen wat hij vandaag zou willen eten of drinken. Waar is het gevoel van “Klant is Koning”?

Juist op deze plaats waar de Klant Koning is zou gastgerichtheid en gastvrijheid in optima forma uitgevoerd kunnen worden. Het “horeca-gevoel” van het lezen van de gast zou hier zeker prima tot zijn recht kunnen komen. Hier hoef je namelijk niet te piekeren over de vraag of gasten wel of niet komen, ze wonen er, dus de gasten komen toch wel. Het zou zo fijn zijn voor Ome Henk en zijn bezoek als er goed geserveerd wordt, het personeel kennis van zaken heeft en op een respectvolle manier met de gasten wordt omgegaan. In een regulier restaurant wordt het ook gedaan, dus waarom hier niet?

De oorzaak ligt misschien wel in het ontbreken van het goede voorbeeld op de werkvloer. Iemand met een dienstverlenend hart, een groot hart voor de cliënten, met passie voor horeca en gastgerichtheid. Niet iemand op kantoor, maar daadwerkelijk dagelijks op de werkvloer. Iemand die een voorbeeld is voor het personeel, en op deze manier de gastvrijheid in de zorg naar een hoger plan kan tillen. Iemand die de cliënt behandeld zoals jezelf behandeld zou willen worden, of zoals je je vader of moeder zou behandelen. En het allerbelangrijkste: tevreden cliënten zorgen voor meer cliënten…dit gaat nog altijd vaak via mond-tot-mond reclame.

Eén van de middelen om de gastvrijheid in de zorg te bevorderen is het vergroten van kennis bij het personeel in de horeca van de zorg. Vaak gaat het hier om personeel zonder enige horeca ervaring. Ervaring in de horeca wordt niet als belangrijk gevonden, leert men wel in de praktijk is de opvatting. Jammer, want juist in de horeca staat dienstbaarheid voorop en wordt men getraind in gastvrijheid en gastgerichtheid. Eén van de mogelijkheden om de kennis op een eenvoudige manier te vergroten is om het personeel een online cursus te laten volgen over Gastvrijheid & Gastgerichtheid van Horeca-Impuls. Kijk op www.meeromzetdoorgastvrijebediening.nl voor meer informatie hierover. Hierin worden de belangrijkste pijlers van de horeca in beeld gebracht. Een online cursus bestaande uit 6 lessen die (thuis) op elk gewenst moment van de dag bekeken kunnen worden. De cursus is een initiatief van Horeca-Impuls.

Met gastvrije groet,

Horeca-Impuls

Gastvrijheidstrainer & Horeca-Marketeer

www.horeca-impuls.nl | info@horeca-impuls.nl

2 Reactie's
  • [Gastblog] Gastvrijheid in de zorg door de jaren heen | Anita Holthuis- van Leeuwenkamp (AnitaHvL)
    Geplaatst op 15:03h, 21 januari Beantwoorden

    […] Jolanda Vonhout van Horeca-Impuls spreekt over Horeca in de zorg heden ten dagen in het blog “Het horeca-gevoel in de zorg” Maar weet u nog hoe het vroeger was? We gaan terug naar 1974, het jaar dat ik als leerling-kok […]

  • Leo Haas
    Geplaatst op 14:03h, 27 augustus Beantwoorden

    Gastvrijheid moet in je genen zitten daar kun je mensen niet voor opleiden..Wij selecteren op uitstraling, hoe je over komt. ,daarnaast is kennis van horeca en sociale hygiëne wel een must. maar het zwaartepunt ligt op gedrag en uitstraling van de nieuwe collega. Het gaat in ons bedrijf niet om wat je doet of zegt , dat vergeet de gast al snel. Het gaat om het gevoel waarmee hij het restaurant verlaat, dat is een blijvende herinnering.

Geef een reactie

× Kunnen wij je ergens mee helpen?