Hoe bepaal ik mijn campagnebudget?

Hoe bepaal ik mijn campagnebudget?

Herken je dat? Je bent online aan het adverteren en na verloop van tijd kom je erachter dat je eigenlijk veel te veel budget hebt uitgegeven!

Dit is een zeer onaangename verrassing en al helemaal wanneer de campagne niet het gewenste effect heeft opgeleverd. Wij zien regelmatig dat bedrijven, die dit zelf uitvoeren, hier tegenaan lopen. Daarom beantwoorden we in dit blog de vraag: Hoe bepaal ik mijn campagnebudget?

Hoe start ik?

Wanneer je hebt besloten om over te gaan tot online adverteren of wanneer je een nieuwe campagne wilt starten, is het bepalen van een campagnebudget een belangrijk aspect in het voortraject. Om tot een juist budget te komen is het goed om o.a. je doelstelling helder voor ogen te hebben.

Wat wil ik bereiken?

De belangrijkste vraag om jezelf (of je collega’s) te stellen; wat wil ik bereiken met deze campagne? Is je campagne gericht op naamsbekendheid, bereik of conversie (leads en/of aankoop)? Wanneer je je richt op conversie is het belangrijk om jezelf de volgende vragen te stellen: Hoeveel een conversie gemiddeld oplevert? Wat de gemiddelde besteding van 1 klant is? Wanneer je dit weet kan je bepalen hoeveel procent je daarvan in je marketingbudget wil steken. Zo voorkom je dat de kosten van de campagne hoger liggen dan de opbrengsten.

Maak schattingen

Zowel Google Ads als Facebook en Instagram hebben tools waarmee je enigszins een schatting kunt maken van je resultaat. Wanneer je een campagne aan het opzetten bent en je kiest een budget, looptijd en doelgroep laat Facebook zien wat de verwachte resultaten zijn. Via Google Ads kan je een schatting maken door de Zoekwoordplanner te gebruiken, dit geeft je een schatting van wat de kosten per klik zijn voor een bepaald zoekwoord.

Het is dus belangrijk om eerst je doel te bepalen en deze uit te drukken in concrete cijfers. Op basis van die cijfers ga je ‘terugrekenen’ om zo een juist budget te formuleren waarmee je je campagne gaat boosten.

Kan jij hulp gebruiken bij het bepalen van je budget passend bij de gewenste doelstellingen (naamsbekendheid, bereik of versie). Wij staan voor je klaar om met de juiste vragen en adviezen je op weg te helpen.

Laat gerust je gegevens achter en wij bellen je voor het maken van een afspraak online of op locatie: +31 55 207 06 80 of via support@prosos.nl.