Hoe geef je met Valentijnsdag de mensen een lach op het gezicht?

Vrijdag 14 februari = Valentijnsdag. De eerste grote ‘consumentendag’ van het nieuwe jaar! Net zoals vele andere feestdagen een goede inhaker voor de meeste bedrijven om ‘iets’ te doen op het gebied van marketing. We moeten het uiteraard wel uitnodigend maken en origineel.

Neem bijvoorbeeld het winnen van de Postcodeloterij met Oud en Nieuw. Zorg voor een opvallende marketingcampagne tijdens deze dagen wanneer er heel veel aanbieders zijn. Denk er dus ‘goed’ over na hoe je zo’n campagne bedenkt!

Wat is het voordeel om rond dagen zoals Valentijnsdag een campagne in te zetten? Wat levert je dit specifiek op als bedrijf? En wat moet je hierbij in je achterhoofd houden om succesvol te zijn? Via Sendible Insights lazen wij dat consumenten over de hele wereld naar verwachting meer dan $19.6 billion in 2018 uitgaven aan snoepgoed, kaarten, avondje uit, bloemen, juwelen, kleding en cadeaubonnen. Bron: Sendible Insights

Nieuwe klanten bereiken

Het is al jaren een trend dat rond bepaalde feestdagen de (e-commerce) verkopen omhoog schieten. Het grote verschil met mensen die rond deze dagen aan het shoppen zijn, al dan niet op het internet, is dat zij heel doelgericht naar iets op zoek zijn. Dit zorgt ervoor dat jij als bedrijf gemakkelijker op de wensen van de consument kan inhaken. De belangrijkste kenmerken van het vertoonde koopprofiel zijn:

  • deze consumenten bezoeken winkels die zij nog niet eerder bezochten
  • deze consumenten zijn niet perse op zoek naar producten voor zichzelf
  • deze consumenten kijken naar reviews of inspiratie
  • de aankopen worden vaak last-minute in de winkel gedaan.

Natuurlijk is het verstandig om lokaal te adverteren op Facebook en Instagram, maar wie kan je dan het beste benaderen? Dit lichten we graag toe aan de hand van data die Facebook beschikbaar stelt.

Persoonlijke touch

Het klinkt logisch, maar toch wordt dit vaak vergeten: de persoonlijke touch. Feestdagen zoals Moederdag, Kerstmis en Valentijnsdag vragen om marketing met een persoonlijke touch. Om als marketeer op te vallen, is het dan ook aan te raden om creatieve, gepersonaliseerde advertenties te maken. Team Prosos kan jouw bedrijf helpen om op maat gemaakte campagnes in te stellen en hierdoor betere resultaten te realiseren.

Van campagne naar social mediastrategie

Wanneer jij als bedrijf een tof idee hebt voor een Valentijnsdag-campagne, is het zaak om dit goed uit te zetten naar de verschillende social mediakanalen.

Van campagne naar social mediastrategie

Wanneer jij als bedrijf een tof idee hebt voor een Valentijnsdag-campagne, is het zaak om dit goed uit te zetten naar de verschillende social mediakanalen. Sta jij er als bedrijf überhaupt wel eens bij stil op welke social mediakanalen je zichtbaar wilt zijn, hoe je deze vervolgens inzet met relevante content en waarom? Lees dan ons blog over de customer journey, relevante content en download gratis het Whitepaper Pondres model om meer te weten te komen over contentmarketing!

Meer weten?

Vanuit Prosos kunnen wij ook jouw bedrijf helpen met het opzetten van succesvolle campagnes. Denk aan hulp bij het bedenken, uitzetten, adverteren, en uiteraard het personaliseren van deze campagnes. Wil jij meer informatie hierover? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. In onze gratis whitepaper over het Pondres Model vind je uitgebreidere informatie over Content & Distributie. Deze whitepaper kun je hier downloaden.

Target mannen: ze zijn de grootste afnemers

Benader mannen in de week van Valentijnsdag. Ze deden namelijk de meeste Valentijn-aankopen afgelopen jaar. De leeftijdscategorie van 25 – 34 gaat aan kop, gevolgd door de 35 – 44 en 18 – 24. Tijdens deze periode geven mannen 2x zoveel uit als vrouwen (73% van de bloemen wordt gekocht door de man). Meestal kopen mannen cadeaus voor vrouwen, maar er is ook een marktaandeel vrouwen dat iets voor de man koopt.

Een man wil graag een goede indruk maken op zijn vrouw of vriendin en deze emotie kan je opwekken met je campagnebeeld en/of -tekst.

Sluit alleenstaanden niet uit. Valentijnsdag is een kans om de relatie met je doelgroepen te versterken en uit te bouwen. Promoot bijvoorbeeld lokaal een bericht waarin je niet direct iets verkoopt, maar bijvoorbeeld vrouwen target en ze veel liefde toewenst. Volgens Linkdex, doen mensen niet alleen aankopen voor hun partner, maar kopen ze ook geschenken voor familie (ca. 60%), vrienden en collega’s.

Wat zijn populaire internationale hashtags met Valentijn?

#valentine #love #valentinesday #valentines #sos #valentineday #valentinesdaygift #art #birthday #gift #anniversary #valentinegift #kadovalentine #rdr #red #florist #kadoultah #heart #romance #proposeday #handmadegifts #valentinesgift #giftsforher #birthdaygifts #buketbunga #instagram #fashion #roses #boyfriend #bhfyp #valentinesday2020

Idee 1: Leuke berichten om te delen

Veel mensen zijn liever lui dan moe en worden getriggerd als ze een leuk bericht kunnen delen: denk aan quotes, gedichten en lieve zinnetjes. Met het vieren van deze dagen op social media kan je ook ‘fun’ en plezier tonen en delen met je volgers.

Idee 2: Bedenk een # die overal terug kan komen
Gebruik tijdens de periode van de campagne rond Valentijnsdag een #. Als je hieraan een deel+winactie hangt, dan kan je bericht zo maar ‘trending’ worden!

Idee 3: Give-away
Overweeg om een give-away-actie te organiseren, waarop mensen kunnen reageren. Zo kan je veel traffic op je kanalen creëren.