Hoe houd jij jouw social media bij?

Een nieuw jaar, een nieuwe start! Iets wat je overal op dit moment voorbij ziet komen. Maar stiekem is dit een mooi moment om ook echt fris te starten. Want wie houdt er nou niet van een timeline die klopt of van de juiste content op het daarvoor bedoelde platform? Daarom delen wij graag een paar tips om jouw social media kanalen up en running te houden in 2021.

Je social media kanalen

Hoe vaak ga jij jouw social media kanelen langs?
Lees je dan ook wat er staat of kijk je vooral naar hoe het er uit ziet?

Klopt de biografie nog van het bedrijf?

Wie weet zijn er veranderingen geweest, ben je onlangs verhuisd of heb je eigenlijk na de eerste dag van het aanmaken van je pagina nooit meer omgekeken naar je biografie. Daarom is onze eerste tip, loop van elk kanaal je biografie door. Maar kijk ook iets dieper dan alleen de voorkant bij bijvoorbeeld Facebook. Heeft je bedrijf openingstijden, zijn deze veranderd? Pas ze aan! Ook kan je dit invullen bij Google, hierdoor werk je gelijk aan het vertrouwen.

Headers van je pagina’s

Vaak kan je er met je headers uitspringen. Je gaat mee in thema’s en past deze dan ook aan. Maar tocht is het ook een beetje het ondergeschoven kindje, net zoals de biografie, op social media.
Het is daarom ook belangrijk om dit regelmatig bij te houden. Onze tip: zet het in je agenda of in de contentplanning als een terugkerende actie.

Het is belangrijk om te kijken welke content je deelt en welke berichten goed werken.

Zorg dat je niet in herhaling valt en dat mensen niet denken, huh alweer dit beeld?

Wat deel je op welk kanaal?

Wij zien heel vaak in plannen van aanpak dat er al heel snel gedacht wordt aan de kanalen. Wij willen je 1 tip geven:
Voordat je überhaupt start met het delen van content op je kanalen is het belangrijk om te kijken wat je gewenste resultaat is en waar jouw doelgroep actief is. Want het is zonde om veel tijd te steken in een kanaal, terwijl jouw doelgroep daar niet actief is of niet onbelangrijk dat je met de inzet van het kanaal jouw doelgroep niet in beweging brengt.

LinkedIn

LinkedIn is een mooi kanaal om zakelijke (nieuws)berichten te delen. Maar ook een perfect kanaal om te netwerken. Dus deel met jouw privé account gerust de content door die wordt geplaatst op het zakelijk account. Maar ook hier, lok interactie uit! Hier kun je veel informatie uit halen en kijken of je de juiste content deelt op het kanaal.

Facebook

Op Facebook kan je vaak los gaan met je creativiteit. Omdat je daar een “scrollende” timeline hebt, is het niet erg om hier gebruik te maken van drukkere content. Je kan op Facebook ook gebruik maken van polls. Hiermee lok je op een laagdrempelige manier interactie uit met je doelgroep.

Instagram

Om een Instagram zo clean mogelijk te houden, is er een mooie optie. Namelijk het archiveren van je afbeeldingen. Je zet je afbeelding, die eigenlijk niet goed met de timeline matchen, in het archief. Hierdoor houd je de timeline rustig en in stijl met de rest. Of kies ervoor om eerst een rustige en daarna een drukkere foto te plaatsen zodat mensen hiertussen kunnen swipen.

Twitter

Twitter is een platform waar vooral korte gedachtes worden gedeeld of vragen worden gesteld. Het delen van informatie met een blog is ook zeker mogelijk. Twitter is ook één van de weinige platformen waar het prima is om alleen tekst te delen. Wij zien hier vooral veel “nieuwsgerelateerde” bedrijven nog steeds aanwezig.

Pinterest

Ben jij met jouw bedrijf de inspiratiebron van 2021? Denk bijvoorbeeld aan de foodindustrie, woondecoratie en mode. Je hebt vaak content met de mooiste foto’s waarop de lekkerste gerechten zichtbaar zijn en het de doelgroep stimuleert om het te kopen of na te gaan maken. Dan is Pinterest de perfecte plaats. Je berichten worden gepind en hierdoor weer verspreid met andere mensen. Het is belangrijk om altijd te linken naar je website en watermerk je foto, zodat mensen er niet zomaar mee vandoor kunnen gaan.

Video

Video’s kunnen op elk platform, maar als je een video deelt, let dan op welke inhoud geschikt is voor welk kanaal. Denk hierbij aan afmetingen, ondertitelen ja/nee, etc. De beste manier van het verspreiden van video’s op social media is door de video die verspreid moet worden aan te passen aan het desbetreffende social media kanaal.

Kijk terug

Het is belangrijk om te kijken welke content je deelt en welke berichten goed werken. Zorg dat je niet in herhaling valt en dat mensen niet denken, huh alweer dit beeld? Maar val juist op. Wil je een keer informatie herhalen? Geen probleem, maar blijf de mensen triggeren met verschillende beelden. Want het beeld is het eerste wat men ziet op social media. Daarom ook goed om bij te houden wat aanslaat en op die manier kan je de perfecte timeline op bouwen voor 2021.

Samen aan de slag me jouw social media?

Vind je het lastig om te bepalen wat je op welk kanaal gaat plaatsen of heb je misschien totaal geen tijd om dit uit te gaan zoeken? Wij gaan graag samen met jou aan de slag om je hierbij te ondersteunen! Neem vandaag nog contact met ons op en wie weet tot snel.