Hoe leg je contact met je (potentiële) doelgroep rondom een event

Hoe leg je contact met je (potentiële) doelgroep rondom een event

De rol van de klant verandert, wij kunnen wel zeggen dat je dit dagelijks terug kan zien in je werk. Was er vroeger nog een drempel voor een klant om je reactie op een dienst of product te uiten.

Tegenwoordig wordt er een berichtje op social media gezet en de hele wereld is op de hoogte van de positieve/negatieve reactie op jouw product/dienst. Als je wil dat een klant bij jou terugkomt dan is het enorm belangrijk dat je je voelsprieten volledig hebt uitstaan als het gaat om deze vormen van communicatie. Wij beseffen ons als geen ander dat de werkzaamheden veel uitvoeriger geworden zijn en dat je als (online)marketeer je gewoon met zoveel zaken bezig (kan) moet houden dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Als het gaat om een beurs of event is het goed om te werken met een ‘contactstrategie’.

Welke klantsegmenten ken jij?

Voor je aan de slag mag gaan met de teksten en beelden die je wilt gebruiken om je event zichtbaar te maken, is het van wezenlijk belang dat je eerst bepaald wat je gewenste klantsegmenten zijn. Ook is het belangrijk om te bepalen waar je je (toekomstige) klanten kunt vinden. Waar kan je met ze in gesprek komen? Waar zijn ze naar op zoek? Welke informatie spreekt aan?

Campagne

Deze vragen zijn goed te beantwoorden als je er over nadenkt. Om rust te behouden in de weken dat je bezig bent met je campagne is het belangrijk om een campagne te bepalen met een bijbehorende planning. Wat ga je doen voor welke doelgroep? Op welk kanaal? Met welke boodschap (beeld, tekst, video/fotografie)? Uiteraard weet je wat je doelstelling is en meet je de resultaten per week zodat je je inzet kan bijsturen. De benodigde meetinstrumenten en acquisitie hulpmiddelen zijn bedacht en kunnen worden ingezet, zowel traditioneel als online.

Webcare en engagement

Op het moment je berichten gaat delen, of dit via een e-mail, social media kanalen is, of per brief of telefoon dan is het wel belangrijk dat je de reacties kunt verzorgen. Klanten kunnen in staat zijn om op meerdere manieren te reageren op een bepaald bericht en je dient ervoor te zorgen dat deze reacties kunnen worden vastgelegd en dat ze meetbaar zijn. In veel gevallen zijn er specifieke landingspagina’s of speciale websites nodig zijn om data vast te leggen voor analyse.

Personalisatie is van groot belang

Belangrijk is dat de berichten die je deelt zo persoonlijk mogelijk zijn. Sluiten ze aan op de behoefte van de (potentiële) klant? Wat is nodig om de klant te triggeren? Een bericht met ‘fun’ of een bericht dat een reactie vraagt is hierin een manier om in gesprek te komen met de doelgroep.

Automatisering

Blij je plan volgen als je eenmaal gestart bent. Vaak merken wij dat je na een week of 2-3 ongeduldig wordt en je dan graag je plan een beetje losser gaat inzetten of zelfs wat afremt. Blijf alsjeblieft je plan volgen en stel alleen bij op basis van feiten en resultaten.

Na een eenmalige pilot of campagne worden de verkregen inzichten opgenomen in het reguliere proces. Uiteindelijk is een geautomatiseerd proces dat wordt gemonitord, de meest toereikende manier om de vaak complexe contractstrategie gecontroleerd te laten verlopen en te beheren.

Test en blijf leren

De coördinatie van een dergelijke campagne is ingewikkeld. Denk eventueel goed na over de persoon of partij die je kan helpen, om de data te analyseren. Voorkom meteen dat je blijft hangen in de planvorming of te snel gaat naar ‘doen’. Zorg dat je (met jouw partners) ook echt in staat bent, om de contactstrategie te stroomlijnen, te automatiseren en deze voortdurend te verbeteren. Zowel het verzamelen en kunnen tonen van de resultaten als het kunnen inspelen daarop, is enorm belangrijk voor je event!

Ben jij voor jouw evenement op zoek naar de online- en offline mogelijkheden? Wij weten als geen ander hoe je een event effectief organiseert. Meer informatie? Neem contact met ons op!