Hoe overtuig ik mijn websitebezoekers?

Hoe overtuig ik mijn websitebezoekers?

Wanneer een bezoeker zich op jouw website bevindt, dan wil je dat deze persoon ‘ja’ zegt tegen jouw producten en/of diensten. Je wilt de bezoeker informeren over datgene waar jouw bedrijf voor staat. Je wilt de oplossing zijn voor het probleem. Maar hoe overtuig je websitebezoekers? Hier komen zowel technische als sociale aspecten bij kijken.

Inboundmarketing

Binnen Prosos kiezen wij voor een pull-strategie in plaats van een push-strategie: Inboundmarketing. We willen dat de potentiële klanten jouw bedrijf vinden (pull) in plaats van dat je hen ongevraagd benadert (push). Inboundmarketing is een strategie die ervoor zorgt dat potentiële klanten naar jou toekomen. Je wordt gevonden omdat je via jouw website handige en zinvolle informatie deelt. Mensen vinden dat je iets toevoegt en kiezen daarom voor jou. Het is dé basis voor leadgeneratie.

Professor Robert Cialdini heeft zes principes geformuleerd die ervoor zorgen dat je website beter converteert.

Autoriteit

Door autoriteit uit te stralen op je website krijgen bezoekers sneller een vertrouwd gevoel bij wat zij zien. Door logo’s te plaatsen van bijvoorbeeld een branchevereniging of de verschillende betaalmogelijkheden krijgt de bezoeker de indruk dat de boel goed geregeld is en dat er veel aandacht aan wordt besteed.

Commitment

Het inschrijven voor een nieuwsbrief is het bekendste voorbeeld van commitment. Door binding te krijgen met een product of merk ontstaat er een loyaliteit vanuit de klant. Het voordeel van deze manier van communicatie is het feit dat je bij e-mailmarketing precies kan meten hoeveel mensen de link hebben geopend.

Sympathie

De gunfactor verkrijg je door als bedrijf sympathiek over te komen bij de doelgroep. Een aanbeveling van een bekende is van grotere waarde dan een aanbeveling van het bedrijf zelf. Daarom is het van belang dat er sympathie verkregen wordt. Dit kan bijvoorbeeld door social sharing, tell-a-friend acties en het gebruik van persoonlijke foto’s op de website en de social mediakanalen.

Sociale bewijskracht

Sociale druk heeft als gevolg dat mensen sneller geneigd zijn een beslissing te nemen. Dit kun je ook toepassen op de website. Bezoekers zijn vaak wat afwachtend en zoeken nog naar bevestiging. Je kunt hen daarbij helpen door aan te geven hoeveel personen het betreffende product al hebben bekeken en gekocht. Ook het toevoegen van reviews kan bij deze bezoekers onzekerheid wegnemen.

Schaarste

Zaken die over het algemeen moeilijk verkrijgbaar zijn, zien mensen vaak als meer waardevol. Wanneer een bezoeker een gevoel van urgentie ervaart, is de kans tot aankoop groter.

De wet van wederkerigheid

Wanneer je iets doet voor een ander, voelt deze persoon zich eerder verplicht om iets voor jou terug te doen. Daarom is het belangrijk om iets te willen geven, zoals een sample of proefmonster. De potentiële klant is hierdoor onbewust in staat om iets voor jou terug te doen.

Jouw overtuigingskracht inzetten?

Heel veel succes met het overtuigen van jouw websitebezoekers. Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Het Prosos-team staat voor je klaar! Onze contactgegevens vind je hier.

Bronnen: Karelgeenen.nl, StanandStacy.com en IMU

Geen reactie's

Geef een reactie