Iets met Growth Marketing

De laatste maanden lees ik steeds meer over Growth Marketing. Dit gebeurt bij mij nooit voor niets. “Heb je één duidelijk doel voor ogen? Kun je je flexibel opstellen? Ben je bereid om het werk aan specialisten over te laten waar nodig? En heb je een can do-mentaliteit? Dan is een Growth Marketing aanpak ook geschikt voor jouw bedrijf.”

Dat is wat wij binnen Prosos doen. Met Growth Marketing breng je een paar disciplines in één keer bij elkaar: creatieve marketing, data analyse en testing, én het automatiseren van processen.

Wij richten ons niet alleen op de korte termijn aanpak, maar nemen de gehele klantreis onder de loep. En daar heb je Growth Marketing; toepasbaar in al je doelstellingen, om snelle en schaalbare groei te realiseren. I love it. Dit is wat ik fijn vind. In de komende weken nemen je mee in ‘Growth Marketing’. Wat houdt dit nou precies in en wat kan je er precies mee? In dit blog introduceren wij Growth Marketing en leggen we onder andere de verschillen met Online Marketing uit. Lees je mee?

Growth Marketing kan je inzetten voor veel verschillende doelstellingen zoals bekendheid en verkeer genereren.

Growth Marketing

Wat is Growth Marketing?

Tijdens Growth Marketing wil je het bedrijf via een proces dat er op gericht is om specifieke doelgebieden te optimaliseren laten groeien. Dit gebeurt meestal aan de hand van data-gedreven experimenten. Growth Marketing wordt ook wel eens ‘Growth hacking’ genoemd. Hacking geeft echter een beladen gevoel en het is ook net even iets anders. Bij Growth Marketing draait het meer om het inrichten van de marketingactiviteiten om de waarde van een product of dienst te laten zien aan de klant. Je helpt ze bij het nemen van de juiste beslissing in de fase waarin ze zitten.

Growth Marketing kan je inzetten voor veel verschillende doelstellingen zoals bekendheid en verkeer genereren. Met Growth Marketing ben je continu aan het experimenteren om meer resultaat te behalen.

Wat zijn de verschillen met Online Marketing?

Bij Growth Marketing wordt de gehele klantreis onder de loep genomen. Bij Online Marketing gebeurt dit niet. Hierbij worden vooral de eerste twee stappen van de ‘Pirate Metrics’ uitgevoerd. Bij Growth Marketing worden alle stappen van de Pirate Metrics gebruikt. Als Growth Marketeer moet je er voor zorgen dat je het overzicht bewaard, innovatief bent, test en deze testresultaten omzet in lessen die je kan gebruiken voor je volgende experiment.

Digital Growth marketing canvas

Met het Digital Growth canvas kan je een effectieve groeistrategie ontwikkelen. Hierin staan de doelstellingen en de huidige performance centraal. Om je gestelde doelen te behalen zoek je in elke fase naar data, kanalen en creatives die kunnen helpen bij het behalen van de doelstellingen. Voor dit canvas is het belangrijk om goed te weten wie je doelgroep is, wat je doelstellingen van het bedrijf zijn, maar ook de online doelstellingen en wat de waardepropositie is.
Ook is het belangrijk om de juiste data en technologie te weten en je hier in te verdiepen.

Growth Marketing proces

Bij Growth Marketing werkt je vanuit een procesmatige manier. Het Growth Marketing proces ziet er als volgt uit:

  • Bepalen van het doel, het probleem of de kans
    De klantreis wordt geanalyseerd om te bepalen op welke doelen, problemen of kansen aangepakt kunnen worden om verder te groeien.
  • Het bedenken van ideeën
    In deze stap ga je verschillende ideeën bedenken om de gestelde punten in stap 1 te kunnen verbeteren.
  • Prioriteren van de ideeën
    Je gaat de ideeën uit stap 2 prioriteren om bekijken met welk idee je als eerste aan de slag gaat.
  • Experimenteren en testen
    Je gaat actie ondernemen door met het idee onderzoek te doen en te testen. Vergeet hierbij niet een nulmeting te maken.
  • Feedback verwerken en evalueren
    In de laatste stap ga je bekijken wat het resultaat is en wat er bijvoorbeeld beter kan de volgende keer. Is het een succes? Voer dan de experimenten definitief door.

Hulp nodig?

Kunnen wij jou ondersteunen bij het uitdenken van een passend dashboard? Wij denken graag met je mee. Neem contact op via support@prosos.nl of bel naar: 055-2070680.

Bronnen:
Fingerspitz
Growth Marketing