Instagram Stories of toch gewoon Snapchat?

Instagram Stories of toch gewoon Snapchat?

Begin augustus introduceerde Instagram het nieuwe Instagram stories. Een manier van content delen zoals we dit alleen nog bij Snapchat hadden gezien. Foto’s en video’s welke slechts 24 uur te bekijken zijn en daarna volledig verwijderd zal worden. Op alle andere Social Media kanalen blijven de berichten, foto’s en filmpjes staan.

Op dit moment is Snapchat een van de populairste apps onder de millennials. Veel grote bedrijven gebruiken Snapchat door middel van advertenties als marketingtool. In Nederland is adverteren op Snapchat helaas nog niet mogelijk, maar dat weerhoudt creatieve marketeers er niet van om met deze hype mee te gaan.

Storytelling

Wat we vooral zien is dat op de andere social media kanalen mensen hun belevenissen bundelen en vervolgens plaatsen in een enkel bericht. Dit is waar bij Snapchat en Instagram Stories verandering in komt aangezien je met korte filmpjes of foto’s van moment tot moment kunt laten zien waar je mee bezig bent, waar je bent en wat je aan het doen bent. De gebruiker aan de andere kant kan heel snel door je snaps of story heen scrollen (door te drukken op het scherm ga je naar de volgende snap of story). Daar waar het niet acceptabel zou zijn om per dag 30 berichten op Facebook te plaatsen is dit binnen Instagram Stories of Snapchat heel normaal.

Neemt het aantal Snapchat gebruikers nu af?

Het zou natuurlijk kunnen dat met de komst van Instagram Stories het aantal gebruikers op Snapchat zou gaan afnemen. Dagelijks maken 541.000 mensen in Nederland gebruik van Snapchat en 992.000 van Instagram. Vooral bij de jongeren tussen de 15 en 19 is goed te zien dat beide platformen evenveel worden gebruikt, instagram heeft iets meer gebruikers binnen deze leeftijdscategorie (2% meer) Maar Instagram heeft ook meer gebruikers in een oudere leeftijdscategorie én op dit moment een hoger bereik (Nationale Social Media Onderzoek 2016, Newcom, pdf). Het zou niet gek zijn als deze mensen nu alles binnen 1 en de zelfde app zouden willen gaan doen (Instagram). Toch blijkt dit niet het geval.

Uit onderzoek van SensorTower blijkt dat er sinds de lancering van Instagram Stories nog geen afname te zien is in het gebruik van Snapchat wereldwijd. Deze informatie is gebaseerd op hun mobiele panel met miljoenen gebruikers in 30 landen. Volgens het bedrijf is er een mogelijkheid dat beide platforms blijven bestaan.

De kwaliteit van de foto’s en filmpjes is op Instagram iets beter, dit betekent echter wel dat de laadtijd ook langer is. Dit kan door gebruikers als vervelend worden ervaren. Lees de overige verschillen tussen de 2 applicaties in ons eerdere blog. Livestreamen en Livestories de voordelen op een rijtje.

Toekomst

Met de komst van Instagram Stories zou je kunnen zeggen dat de toekomst van Social Media is vastgelegd. Video content on demand, korte momentopnames van je vrienden, kennissen en je favoriete bedrijven. Sneller bepalen welke content je wel en niet wilt zien als gebruiker. Wij verwachten dat er nog veel meer gaat komen wat de manier van content creatie zal laten veranderen. Content creators zullen door on demand video’s dus in de nabije toekomst nóg scherper moeten letten op de kwaliteit van hun inhoud om geen volgers te verliezen.

Meer weten over de inzet van Snapchat of Instagram Stories voor uw bedrijf? Neem contact met ons op en wij leggen het u uit.

You were born an original. Don’t die a copy.
Geen reactie's

Geef een reactie