Inzet social media ouderenzorg

Inzet social media ouderenzorg

Inzet social media ouderenzorg

Inleiding
Interessant. Via mijn ingestelde RSS feed ontving ik een bericht dat de Social Media Monitor 2013 is gepresenteerd. In totaal zijn er 127 VVTinstellingen opgenomen in deze monitor. De monitor geeft inzicht hoe actief deze 127 VVTinstellingen zijn op Social Media. Nog interessanter vind ik om te lezen wat het online aanwezig zijn kan betekenen voor je VVTinstelling. In dit blog neem ik je
graag mee in resultaten die ik heb gelezen in de monitor van Redmax. Let wel ik heb ervoor gekozen om teksten over te nemen uit deze monitor en aan te vullen met mijn eigen bevindingen.

SocialMediaMonitorZorg2013

Bijna 40 procent van de aanbieders in de VVT heeft geen Facebookpagina. Ook is bijna de helft van de instellingen afwezig op Twitter. YouTube en Google+ zijn nog minder populair onder de VVT-aanbieders. De instellingen die wel aanwezig zijn op de verschillende platforms laten volgens Redmax kansen liggen. Zo is de geplaatste vaak weinig relevant en reageren de instellingen niet of nauwelijks reageren op mentions en retweets op Twitter.

“De zorg is bij uitstek een onderwerp dat zich leent tot uitingen op bijvoorbeeld Facebook en Twitter. Van klachten tot complimenten, de verschillende zorginstellingen worden uitgebreid besproken op social media.” (bron: Redmax)

130615 socialmedia facebook

Facebook
Facebook wordt het meest ingezet in de instellingen. Wat opvallend is om te zien dat het aantal 75+ op Facebook toeneemt. Zelfs 90 jarigen bevinden zich af en toe op Facebook. Wat het gemakkelijk maakt is de mogelijkheid om via een Ipad Facebook te gebruiken of een blog van iemand te volgen. “Mijn kleinkind is op reis en ik lees dagelijks zijn verhalen, hoe leuk is dat”. “De (klein)kinderen hebben niet zo veel tijd om langs te komen, maar ik weet alles van ze: Ik volg ze toch!”

Deze reactie kreeg ik zelf nog niet zo lang geleden terug. Ouderen vinden het leuk om (klein)kinderen te volgen, oude bekenden van vroeger op te zoeken of hun mening over zaken te geven. Naast het gebruik door de ouderen onderling is er een behoefte ontstaan van familieleden die graag contact wensen met de instelling. Facebook is laagdrempelig en is een ideaal platform om familie op de hoogte te houden van de activiteiten die georganiseerd worden of foto’s die gedeeld worden.

Uit de resultaten van Redmax komt naar voren dat instellingen het goed doen op Facebook. Het kanaal wordt goed ingezet er is een goed beeld wat er leeft bij de doelgroepen en hoe hierop ingespeeld kan worden:

De doelgroepenbenadering: cliënten, werknemers en mantelzorgers worden voorzien van relevante content en er wordt gewerkt aan interactie met hun doelgroepen.
Hoe is dit zichtbaar: Berichten worden geliked, gedeeld met andere en er worden reacties op gegeven.

130615 socialmedia twitter

Twitter
Voor de ouderenzorg wordt Twitter erg gebruikt als zendkanaal. Dit herken ik zelf ook erg als ik zorgorganisaties op Twitter volg. Er wordt vergeten dat het juist het ideale kanaal is om de dialoog aan te gaan met de doelgroepen door het gebruik van mentions.
Resultaten uit de monitor: het gemiddeld aantal volgers op Twitter is 292 volgers, terwijl de instellingen gemiddeld zelf maar 114 accounts volgen. Dit is weinig.
Twitter is een zeer open kanaal en voor een organisatie is het de perfecte manier om interessante content makkelijk op te pakken en uiteraard door te zetten om zo nog meer ‘volgers’ te bereiken.
Voorbeeld vanuit de monitor: Zo had Laurens een strategische ontwikkeling van de organisatie breed uitgezet via Twitter. Dit nieuws werd opgepikt door een wethouder met veel volgers en een groot bereik. Hij zette dit nieuws door met een positieve mening erbij waardoor dit nieuws door vele anderen op Twitter ook positief werd opgepakt. Goede kanttekening is uiteraard wel dat een nieuwsbericht ook negatief kan uitpakken. Zorg dat je hier op inspringt en de dialoog aangaat. Nu is het zichtbaar dat er een negatieve reactie komt. In het verleden waren deze er ook, maar dan was niet altijd tastbaar van wie de reactie kwam en hoe dit tot stand was gekomen. Nu kan je de dialoog aan gaan. Het is dus ook belangrijk voor een instelling om invloedrijke accounts te gaan volgen.

Wat werkt: succes is toe te wijzen aan de structurele aanpak en het constant volgen van de resultaten van de social media-inzet (bron: Laurens)

130615 socialmedia youtube

YouTube
Volgens de monitor is YouTube na Facebook en Twitter het meest actieve kanaal van de 127 VVTinstellingen. “YouTube wordt voornamelijk ingezet om een beeld neer te zetten van de organisatie. Wat biedt onze instelling? Welke aandoeningen zijn er en hoe behandelen of gaan wij om met deze aandoeningen? Welke activiteiten organiseert onze instelling? YouTube kan steeds meer worden gezien als een grote zoekmachine. Om daar als instelling gevonden te worden is het belangrijk dat het account goed ingericht is en dat er regelmatig nieuwe video’s aangeleverd worden. Ook voor de arbeidscommunicatie is YouTube een ideaal kanaal. Een video kan een goed beeld geven over een bepaalde functie binnen de instelling.”

Google+
Net als bij de GGZ-sector Google+ staat nog in de kinderschoenen. Weinig instellingen hebben hun weg naar dit kanaal gevonden. Het is dan ook nog een beetje de vraag waar het heen gaat met Google+. Social media zijn er in vele soorten kanalen die gratis ingezet kunnen worden, maar de kosten zitten vooral in manuren. Het kost tijd om regelmatig relevant content te plaatsen en het kost tijd om de dialoog in te voeren, maar het is wel een marketingmechanisme dat conversie kan opleveren.

Resultaat
De zorgorganisaties die inmiddels gestart zijn met social media geven terug:

Investering:
– Tijd: inrichting, monitoring en het neerzetten van de basis en bijbehorende structuur.
– Monitoringtool: wat wordt er geschreven over mijn organisatie? Relevante content volgen etc.

Wat levert het op:
Social media heeft geleid tot meer bezoeken op de site (awareness), doelgroepen geven aan meer ‘betrokken’ (klantbeleving, customer journey) te zijn met de organisatie, horgere respons op vacatures.

Bron:
Social Media Monitor Zorg, Redmax 2013

Bron afbeeldingen:
1. Afbeelding 1: Social Media Monitor Zorg
2. Afbeelding 2: Frankwatching
3. Afbeelding 3: Changing Healthcare.nl
4. Afbeelding 4: Nationaal programma ouderenzorg

Geen reactie's

Geef een reactie

× Kunnen wij je ergens mee helpen?