Je marketingdoelen vertalen in een contentplanning

In het najaar en januari heb je stil gestaan bij het op papier krijgen van je doelen en strategie. De documenten zijn getekend en goedgekeurd. Zo, nu gaan wij dit toch even in de praktijk brengen?


Hoe moeilijk kan het zijn. Ondertussen wordt er door je collega – contentmarketeers – al druk gewerkt aan de content. Zo zijn er productlanceringen, staan Valentijnsdag en de Pasen al snel op de planning als gedacht en is de planning gevuld zonder dat iemand heeft gevraagd hoe het zat met het jaarplan.

Wij hebben voor jou een belangrijke oplossing. Wij noemen dit ook wel de brug tussen de strategie en de uitvoer. Lees snel verder. Wij helpen je uit de brand.

Welke stappen je het beste kan doorlopen vanaf nu

Je hebt het vast nog niet toegepast, anders was je vast nu niet aan het doorlezen. Kies een moment gewoon deze week en ga aan tafel zitten met elkaar.

1) Zet de strategische doelen in een Spreadsheet.
In de meeste gevallen herken jij de indeling wel van doelstellingen voor je marketingstrategie.
1. Verhogen van de omzet (bij E-commerce = SQL’S; bij marketing; MQL’s.
2. Groei van merkbekendheid.
3. Realiseren van besparingen.
4. Klantbehoud/klantervaring.

2) Hang er 12 maanden aan zodat je vanaf nu elke maand kan bepalen wat je met traditionele uitingen en online marketing hebt gedaan om aan je doelen te werken.

3) Vervolgens heb je de contentplanning van je collega’s waar aan gewerkt is. Hoe kan je nu de berichten, die zij al hebben bedacht, koppelen aan de doelen die gesteld zijn?
Bepaal bij elk bericht dat je opstelt, welk doel daarbij hoort en probeer dit visueel te maken in de planning. Je ziet zo ook of je elke maand aan je gewenste doelen werkt en kan je ook aan het einde van de maand de resultaten meten.

Zet de strategische doelen in een Spreadsheet.

In de meeste gevallen herken jij de indeling wel van doelstellingen voor je marketingstrategie.

TIP: Je ziet nu dat het handig is om volgend jaar op het moment je met de strategie bezig bent, ook al contact te zoeken met de contentmarketeers, Inkoop en overige afdelingen om te zorgen dat de plannen van het bedrijf direct al een link kunnen hebben met de overkoepelende doelstellingen van het bedrijf. Het kan zijn dat je wel hele mooie en interessante content hebt bedacht, maar dat je onbewust te weinig werkt aan de doelen van je bedrijf.

Benieuwd naar onze tips over het maken van content? Volg ons dat zeker op de social media kanalen, wij delen hier binnenkort meer over.