Kriebels van marketing en sales

Ken jij dat dat je de kriebels krijgt van de woorden marketing en sales? Ik denk altijd bij bureaus, die je marketing & communicatie verzorgen aan kantoren met pingpongtafels en ‘bureauhonden’…

Ja, Aniet maar jij hebt toch ook een bureau waar je spreekt over marketing en sales. Dat klopt 200%. Alleen bij het lezen van het boek bevestigde dit onze werkwijze. Dus ik vind het ook leuk om mijn eerste boekreview te schrijven over dit boek. Ik heb het zelf niet in een keer weg gelezen. Ik heb ervoor gekozen om het in delen te lezen.

Stoppen met liegen en schuldig voelen

Goede marketeers zetten marketing in om problemen op te lossen van hun klanten. Deze marketeers willen de wereld beter maken en de marketing die ze voeren draaien om empathie en emotie. Als je dit leest, denk je: “dat wil toch iedere marketeer”, maar dat is in de praktijk echt niet het geval. In het boek schrijft Godin: “Marketeers maken verandering. We veranderen mensen van de ene emotionele toestand naar de andere. We nemen mensen mee op reis; we helpen ze de persoon te worden van wie ze droomden te worden, beetje bij beetje.”

Persoonlijk

De marketingwereld verandert. De vraag die bij iedere marketeer centraal moet staan: “Hoe kan ik mijn werk persoonlijk maken. Welke boodschap draag ik uit, zodat ik laat zien wat de oplossing is van mijn product of dienst?” Een belangrijke stap die Godin in zijn boek deelt, is dat je als marketeer moet durven kiezen. “Besef je dat je niet eens iedereen moet willen bereiken met je merk”. Maak keuzes, wees specifiek. Als je een keuze maakt wie je wil bereiken, hij noemt dat een kerngroep waarvan de kans het grootst is dat ze iets aan jouw product of dienst hebben. Als je de juiste groep hebt gevonden, dan kan je heel specifiek zijn in je berichtgeving en voelt deze doelgroep zich ook gehoord en gezien.

Bouw geen merk voor iedereen.

Wees zeer specifiek

Specifieke keuze doelgroep

Bouw geen merk voor iedereen, daar heb je geen tijd en geld voor. Wees zeer specifiek.” In zijn boek legt Godin uit dat je je als marketeer het beste kunt richten op een kerngroep waarvan de kans het grootst is dat ze iets aan jouw product of dienst hebben. Kies voor de kleinste rendabele markt. Vind uit wie die groep is voor jouw bedrijf. Help die groep met het doormaken van een verandering en doe dat met hun toestemming. In ons vak zijn wij dagelijks samen met onze klanten bezig om tijd te besteden aan het maken van een boodschap die er toe doet voor mensen die er ook écht iets aan hebben.

Storytelling

Een sterke tip welke ik heb opgeslagen, is dat je als marketeer naar een paar keer de boodschap te hebben verteld, denkt: “Nu is het tijd voor iets nieuws”. Wat door ons, marketeers, wel eens vergeten wordt is dat juist de herhaling helpt bij het creëren van vertrouwen en aansluiting bij je (potentiële) klanten. De markt legt een duidelijke link om frequentie te verbinden met vertrouwen.

“Ik geloof dat als je jezelf meer profileert als helpende hand en niet zozeer als salesmedewerker, je daar veel voor terugkrijgt.” ~ Seth Godin

Prijsstelling

Zelf vond ik het stuk over prijsstelling interessant. Vooral in de afgelopen periode van corona zien wij de GRATIS producten, GRATIS diensten om onze oren vliegen. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik lees dan altijd wat is het addertje onder het gras. Of ik volg het webinar, het event omdat het ‘toch’ gratis is. Als ik echt iets wil, dan betaal ik er een prijs voor op welke manier dan ook. De zin die Godin in zijn boek schrijft:

“Marketing verandert je prijsstelling en je prijsstelling verandert je marketing”, is bij mij blijven hangen. Volgens hem is een lage prijs het laatste toevluchtsoord van een marketeer die geen krachtige ideeën meer heeft. Godin heeft ook een mening over gratis. Volgens Godin zijn er twee redenen om niet alles gratis te maken.

  1. Een transactie aangaan is volgens hem fundamenteel anders dan iets dat gratis wordt gedeeld.
  2. Daarnaast heb je als bedrijf nou eenmaal cashflow nodig om te kunnen investeren in je product, team of marketing.
    Toch schrijft hij niet dat je niet niets gratis moet weggeven. Het kan namelijk wel heel nuttig zijn. Denk hierbij aan een IDEE of INSPIRATIE. Wat hij namelijk uitleg, is dat het belangrijk is dat je hiermee moet denken wat het doel van de boodschap dan is. Als je bekendheid, toestemming en vertrouwen kunt opbouwen, dan creëer je een ‘veilige haven’ waar je namelijk kunt verkopen en waar men het ook waard vindt om voor te betalen.

Ben je geïnteresserd in het vakgebied marketing?

Lees dan dit boek! Je kunt dit boek oprecht lezen in welke fase je zit als marketeer en/of als eigenaar van je bedrijf. Het boek laat je nadenken hoe je marketing anders kunt inzetten. De case studies en verhalen brengen de theorie tot leven. Het gaat niet om jou, het gaat om je (potentiele) klanten. Voor iedereen die het lef heeft om een ​​verschil te maken, Dit is nu Marketing helpt je bij het ontraadselen van hoe mensen beslissingen nemen, zodat je een ervaring voor hen kunt creëren die zowel uitzonderlijk als de moeite waard is. Bepaal welke impact je wilt maken, sta open voor wat mogelijk is en doe het met de bedoeling. Dit is nu marketing helpt je om je ideeën te verspreiden.”

Dit is nu Marking, Seth Godin
Bol.com, Managementboek.nl