Leeftijd en gebruik van social mediaplatformen onder de loep

Leeftijd en gebruik van social mediaplatformen onder de loep

Blogserie: Wat zijn de trends in social media?

Deel 3: Leeftijd en gebruik van social mediaplatformen onder de loep

In deel 1 en 2 van deze blogserie kon u al lezen dat we niet meer om social media heen kunnen. Het aantal social mediaplatformen groeit verder door. Diverse organisaties doen onderzoek naar het gebruik van social media. Newcom onderzoekt dat gebruik al sinds 2010. Dit bedrijf voert jaarlijks het grootste landelijke onderzoek van Nederland uit. Omdat we het belangrijk vinden om onze relaties op de hoogte te houden van de ontwikkelingen op online communicatiegebied, besteden we in een blogserie aandacht aan de uitkomsten van dit uitgebreide onderzoek. In het eerste blog behandelden we de vraag of de voorspellingen van 2016 waren uitgekomen. De ontwikkelingen van de 10 meest populaire social mediaplatforms stonden in het tweede blog centraal. Nu nemen we de leeftijd en het gebruik van de social mediakanalen onder de loep.

Leeftijd en social media

Als we naar de social media-ontwikkelingen per leeftijdscategorie kijken, dan valt het volgende op:

  • Vooral bij jongeren zijn Instagram en Snapchat favoriet
  • In alle leeftijdsgroepen blijken WhatsApp en Facebook populair te zijn
  • We zien een behoorlijke stijging in Facebook-gebruik bij 65- en met name 80-plussers
  • Onder jongeren daalt juist het gebruik van Facebook in vergelijking tot 2016.

Gebruik van social media

Werpen we een nadere blik op het gebruik van social media, dan springen onderstaande punten eruit:

  • Bij mensen boven de 20 jaar zien we een toename in het dagelijks gebruik van Facebook.
  • Jongeren gebruiken Facebook echter minder intensief.
  • Onder jongeren daalt de frequentie van het dagelijkse gebruik van WhatsApp ten opzichte van 2016.
  • De frequentie van het dagelijkse Whatsapp-gebruik stijgt juist onder ouderen.
  • In elke leeftijdscategorie zien we een stijging in Instagram-gebruik. Dit is met name onder de 40 jaar het geval.
  • Het dagelijks gebruik van Instagram is onder jongeren tot 19 jaar lager dan in 2016.
  • Binnen de groep 20- tot 39-jarigen zien we juist een stijging ten opzichte van vorig jaar.
  • 15- tot 39-jarigen maken dagelijks meer gebruik van Snapchat.

Wat betekenen deze trends voor uw organisatie?

Graag gaan wij met u in gesprek om te kijken wat deze trends voor uw organisatie, uw medewerkers, uw producten en diensten betekenen. Neem gerust contact met ons op. Ontdek op onze website welke mogelijkheden wij u te bieden hebben, van social advies tot social uitvoer.

In ons volgende blog over social mediatrends zoomen wij in op het vertrouwen en de verwachtingen omtrent social media.

Bron: Newcom

Geen reactie's

Geef een reactie