Lef tonen in je contentstrategie is dé online trend

Afbeelding Contenttrends 2019

Lef tonen in je contentstrategie is dé online trend

Dat ‘online marketing’ of een ‘contentstrategie’ meer is dan berichten schrijven op Facebook wordt (gelukkig) voor steeds meer bedrijven duidelijk. Maar, zoals alles in marketing, is de manier waarop men die content schrijft en de strategie inzet, hevig aan verandering toe. In 2019 vindt er een hele belangrijke, interessante verschuiving van vertrouwen in de consument plaats. Een grote kans voor bedrijven, mits zij met deze verandering in contentstrategie meegaan.

Meer vertrouwen in bedrijven

Het komt waarschijnlijk niet als een verrassing dat het vertrouwen onder de mensen in overheden, instanties en politieke partijen al jarenlang terugloopt. Echter, het verrassende hieraan is dat we dit vertrouwen gaan terugzien bij bedrijven. Ja echt, de verwachting is dat wij – anno 2019 – bedrijven eerder zullen geloven dan overheden (*). Plat gezegd zou je dus kunnen zeggen dat wij binnenkort Unilever sneller geloven dan onze eigen premier. Nu is het wel belangrijk vast te stellen in wat voor soort bedrijven wij geloven.

Het vertrouwen in sommige bedrijven staat namelijk daartegenover ernstig onder druk. En dan met name bedrijven die zich in de media- en high-techsectoren bevinden. Dit zijn vooral bedrijven waarvan wij, de consument, het idee krijgen dat zij meelopen met overheden. Een goed voorbeeld is het miljardenbedrijf Huawei. Dit bedrijf staat erom bekend een nauwe samenwerking te hebben met de Chinese overheid en verliest hierdoor steeds meer terrein onder de consument. Want tja, wie wil er een telefoon waarvan je weet dat de Chinese overheid erop mee gluurt?

Durven

Nu kunnen we het cirkeltje rondmaken! De bedrijven waarover we eerder spraken, degene die anno 2019 het vertrouwen gaan winnen van de consument, mede door de inzet van contentstrategie, doen namelijk het tegenovergestelde. Dit zijn bedrijven die zich juist uitspreken over politieke kwesties, maatschappelijke discussies niet uit de weg gaan en een positie durven in te nemen bij een maatschappelijk probleem. Een goed voorbeeld hiervan is dat Nike mensenrechtenactivist en atleet Colin Kaepernick inzet als het gezicht van de nieuwe Nike-campagne. Op wat enkele verbrande Nike schoenen na, bleek dit een absoluut geniale zet van Nike. Wat ons betreft een prachtige ontwikkeling in marketingland dat consumenten zich willen verbinden aan bedrijven die ‘goed doen’ en zich daarbij durven uit te spreken tegen maatschappelijk kwesties.

Positie innemen

Wat betekent dit voor jou, als bedrijf? Dat je een positie zal moeten innemen in maatschappelijke discussies. Eromheen draaien wordt niet meer gewaardeerd, de consument verwacht bedrijven met een mening en statement. Zoals John Verhoeven van Frankwatching vertelt in zijn blog: “denk niet meteen dat je klanten zullen weglopen als je je uitspreekt over een maatschappelijk probleem. Integendeel: dat verwachten we anno 2019 juist van een bedrijf”. En daarom is het in deze tijd nóg belangrijker dat je nadenkt over wat je allemaal plaatst op social media. Niet gewoon als een berichtje, maar als een overkoepelende strategie.

Kun jij daar als bedrijf wel wat hulp bij gebruiken? Wij helpen je graag!

Bron: Frankwatching, contentstrategie de trends voor 2019

Geen reactie's

Geef een reactie