Loyaliteitsmarketing van klant naar fan

Vaak is binnen een bedrijf het werven van nieuwe klanten een doel die hoog op het lijstje staat. Alleen, wist je dat je door middel van een loyaliteitsstrategie ook je omzet kan verhogen?

Aan het einde van het jaar staan bij de meeste bedrijven hun strategieplan als een huis voor het nieuwe jaar. De doelen zijn gezet, de budgetten staan vast en we kunnen in het nieuwe jaar met volle moed aan de slag. Wat heb jij gepland staan voor je huidige klanten?

Loyaliteitsmarketing  is het fundament voor je bedrijf.

Je huidige klanten behouden

Krijgen jouw klanten nog steeds het gevoel dat zij de koning zijn? Want vaak, als je eenmaal een aantal maanden/jaren met de klant werkt, voelt dit vertrouwt en besteed je onbewust minder aandacht aan de huidige klanten. De focus ligt namelijk vaak bij het behalen van nieuwe klanten. Want welk bedrijf wil dit nou niet?

Alleen is dit echt gemiste kans, loyaliteitsmarketing is namelijk het fundament voor je bedrijf. Je wilt dat de huidige klanten loyaal aan je zijn en ook positief over je praten doordat ze een goede ervaring hebben. De focus bij loyaliteitsmarketing ligt namelijk op het aspect vertrouwen!

Vertrouwen stimuleert de goede mond tot mond reclame en zo maak je, onbewust, jouw huidige klanten influencers van jouw bedrijf! Dit kost uiteraard tijd, maar het verliezen van klanten en het werven van nieuwe klanten kost ook tijd. Daarom is onze tip: blijf tijd en energie steken in je huidige klanten, ongeacht hoe lang ze al bij je klant zijn.

Loyaliteitsmarketing: beïnvloeden van de klantwaarde van een klant.

“Loyale afnemers” krijgen een speciale behandeling waardoor zij geen reden hebben om naar de concurrent te gaan.

Huidige doelen passend maken

Het aantrekken van nieuwe klanten kost meer tijd, uit onderzoek van Brain en Co is gebleken dat dit 7 keer meer tijd kost. Ook toont het onderzoek aan dat wanneer 5% van jouw huidige klanten bij het bedrijf blijft, zorgt voor een omzetstijging van 125%. En heel eerlijk, wie wil dit nou niet?

Blijf daarom in contact met je huidige klanten en zorg dat je ze blijft prikkelen met jouw content en diensten.

Uit een onderzoek van Rundle-Thiele & Bennett in 2001 is naar voren gekomen dat de jongeren generatie minder loyaal is dan de oudere generatie. Het is belangrijk om daarom rekening te houden met de leeftijd van jouw doelgroep. De kans is namelijk aantrekkelijker dat een oudere consument langer bij jou zou blijven hangen dan een jongere consument.

Jongere consument

Uiteraard wil je ook de jongere consumenten aantrekken, want de jongeren zijn weer de toekomst.
Ga daarom mee met de trends die er spelen onder de jongeren en blijf opvallen met je content.  Als je bijvoorbeeld op Instagram kijkt, zie je de ene na de andere Instagram winkel online komen. Iedereen concurreert hier met elkaar en soms zie je, helaas, klanten naar een andere klant gaan. Maar de klanten waarmee goed “ge-engaged” wordt en er regelmatig contact mee wordt gemaakt blijven bij deze shop terug komen. Ze worden dus onbewust ambassadeurs van het bedrijf.

Samen jouw bedrijf laten groeien?

Merk je dat bij jou het werken aan het continu werven van nieuwe klanten veel tijd vraagt, maar lukt het niet om bestaande klanten te behouden? Wij denken graag eens met je mee. Misschien is een kleine aanpassing in je planvorming al wel heel veel mogelijk!