Meer engagement op social media: 10 handige manieren, deel 2

Meer engagement op social media: 10 handige manieren, deel 2

In het vorige blog hebben we al vier tips met je gedeeld om meer interactie te krijgen op jouw social media platformen. In dit deel vind je de overige zes slimme manieren voor meer engagement.

Creëer bewustzijn

Vergroot het bereik op jouw social media platformen zodat meer personen bewust zijn van jouw onderneming. Meet het bereik van de social media-activiteiten, aantal deelacties en hoe vaak je vermeld wordt over een bepaalde periode.
Zoek naar influencers op de platformen waar jouw onderneming aanwezig is. Dit zijn personen die worden ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van een doelgroep. De influencers hebben veel volgers op social media waar ze veelvuldig gebruik van maken. Zorg er wel voor dat de influencers aansluiten op de producten of diensten van de onderneming en aansluiten op jouw doelgroep. Probeer in contact te komen met de influencers en vraag of zij een gastblog, of vlog willen maken.

Bouw aan vertrouwen

Transparantie en het aloude credo “zeg wat je doet en doe wat je zegt” vergroten het vertrouwen van de onderneming. Consumenten vertrouwen op ‘earned media’ zoals mond-tot-mondreclame. Earned media (of free publicity) is de tegenhanger van paid media, waarbij betaald wordt voor media-aandacht. Bij earned media heeft de onderneming door nieuwswaardige dingen te doen – en te delen op social media – aandacht verdiend. Aandacht verdienen van het publiek is mooi. Daarmee krijg je een groot bereik op de social media platformen.

Behoud focus

Een lastig onderwerp is het aanbrengen van focus en het behouden van die focus. “Stick to the plan” is een uitspraak die je daarbij kan helpen. Ontwikkel een visie over hoe je jouw doelgroep kan informeren, inspireren en uitlokken tot actie. Creëer en zoek content die aansluiten bij jouw branche en jouw doelgroep. Daarbij is het niet gezegd dat je je moet beperken tot wat andere branchegenoten doen. Wees innovatief en blijf de concurrentie voor. Daarmee groeit jouw zelfvertrouwen en van jouw onderneming.

Deel content door de hele dag

In het vorige deel spraken we al over een contentkalender. Daarin kunnen we content plannen voor een langere periode. Zorg er in elk geval voor dat de berichten voor die dag verdeeld worden over de hele dag. Let wel op dat de goede-ochtendwens niet pas in de middag wordt geplaatst!
In de contentkalender staat ook op welke platformen de content wordt gedeeld. Doe vooraf onderzoek naar jouw doelgroep en op welke platformen zij voornamelijk actief zijn. Er is niets zo vervelend als jouw online activiteiten geen volgers en reacties opleveren.

Vind jouw unieke toon

Social media gaat in de eerste plaats over communicatie. In de omgang met klanten, maar ook met vrienden en kennissen heeft iedereen een eigen stijl. Laat die herkenbaarheid terugkomen in de communicatiestijl op de social media platformen. Daarmee sluit jouw online omgeving naadloos aan op de offline omgeving, met een duur woord authenticiteit.
Houd daarbij de lengte van de online boodschappen in de gaten. Ben je van nature uitgebreid in de (offline) communicatie, de onlinecommunicatie mag kort.

Wees proactief

Ga op zoek naar nieuws uit de branche en daag jouw doelgroep uit hierop te reageren. Met de vraagstelling kun je jouw publiek al sturen in hoe deze zal reageren. Het nieuws kun je veelal vinden door jouw branche te volgen.
Ook terugvolgen geeft aan dat je actief bezig bent als merk met social media en niet alleen maar berichten plaatst. Het kan er tevens voor zorgen dat jouw volgeraantal toeneemt.
Met een grote schare volgers wordt de kans dat het publiek reageert op berichten groter. Dat de reacties niet altijd positief kunnen zijn, is in het vorige deel al aan bod gekomen.

Meer info

Nu je de social media platformen hebt ingericht, kun je met het toepassen van deze tips de betrokkenheid vergroten.
Wil je op persoonlijke wijze tips en adviezen? Bel of mail ons gerust voor een afspraak.

Geen reactie's

Geef een reactie