Gastblog: Nieuwe bestuurders, nieuwe wetten?

Nieuwe bestuurders, nieuwe wetten?

Anita Holthuis, AnitaHvL

Nieuwe bestuurders, nieuwe wetten?

 

De eerste reactie op mijn oproep om een gastblog voor mijn site www.anitahvl.nl te schrijven ontving ik van Marco Aarden. Een bezoekje aan een Rust en Verpleeg Tehuis in België.

Gastblogger: Marco Aarden

Account manager Boermarke Desserts

Voor mijn werk kom ik zowel in België als in Nederland. Ik kom dan ook in de zogenaamde RVT’s ofwel de Rust en Verpleeg Tehuizen. De meeste van deze worden aangestuurd door een OCMW. Deze staan dan weer onder toeziend oog van het gemeentebestuur van de desbetreffende gemeente. Zodra er een nieuwe gemeenteraad gekozen is kan dus ook een nieuwe frisse wind waaien door die OCMW’s.

Een mooi voorbeeld van een staaltje politieke invloed in de zorg kwam ik tegen bij een klant. Deze chef kok vertelde me een mooi verhaal van politieke belangen en passie voor koken. Op zijn kantoor hingen al zijn diploma’s, vakbekwaamheidsbewijzen, certificaten en deelname bewijzen aan diverse wedstrijden en workshops. Een indrukwekkend gezicht. 20 jaar ervaring hing aan de muur. Warenkennis en ontwikkelingen in de markt waren hem dan ook niet vreemd.

Na een flink aantal jaren dezelfde politieke partijen die de macht hadden in zijn gemeente was er bij de laatste verkiezing een verandering. Een andere partij had gewonnen en die kwam ook in het gemeentebestuur terecht. Men kreeg dus ook wat te zeggen bij het OCMW. Op een dag kwam men ook bij deze chef kok terecht. Hij kreeg te horen dat zijn traditionele keuken niet meer van deze tijd was, veel geld kost, er liep te veel personeel rond en ook de inkoop deugde niet. Men had een beter voorstel; kant en klare maaltijden. Alle voordelen werden opgesomd om zo de chef te overtuigen. De bestuurder wist ook al welke partij de maaltijden moesten gaan leveren. Eigenlijk was de beslissing al genomen.

De week die daarop volgde vergaderde het bestuur bij het RVT waar de chef kok werkte. Hij werd verzocht een week lang de lunches te verzorgen. Op de eerste dag had hij keurig alles op een bord opgemaakt en gepresenteerd. Bijna alle borden kwamen vol terug met de mededeling dat het echt niet lekker was. De tweede dag gebeurde hetzelfde waarbij hij zich moest melden bij zijn gasten. De chef kok beloofde beterschap. De daaropvolgende dag werd er weer niet gegeten van zijn lunch. Opnieuw moest hij zich melden en kreeg de wind van voren. De bestuurder was woest. Wat een rotzooi, smakeloos en zonder passie klaar gemaakt. De chef hoorde het hele verhaal aan. Daarna vertelde hij dat dit de maaltijden waren die de bestuurder aan zijn klanten wilde gaan verkopen. Omdat de bestuurder er zo vol lof over was had de chef kok deze besteld voor de lunch. De twee overige dagen maakte de chef kok de lunch zelf klaar, zoals hij dat altijd deed. Geen klachten, maar complimenten.

De keuken maakt tot op heden nog steeds zelf de maaltijden. Men is wel kritisch gaan kijken naar inkoop, personeel en ingrediënten keuze. Sommige onderdelen worden kant en klaar aangekocht, andere juist zelf bereid.

Dit verhaal staat los van gastvrijheid. De beleving van deze maaltijden waren juist niet voor maar achter de schermen goed voelbaar. De maaltijdgebruikers hebben nooit iets gemerkt van de perikelen achter de schermen. Ondanks de sombere aankleding, maar zeer kundige gastvrouwen, eet men iedere dag daar zeer smakelijk. De chef kok loopt iedere dag een rondje door de zaal tijdens de warme maaltijd. Iedereen mag vragen stellen en/of opmerkingen geven m.b.t. de maaltijd. Ook wensen worden dan kenbaar gemaakt.

Marco Aarden

juli 2011

1Reactie
  • Hans-Jorg van Broekhoven
    Geplaatst op 17:01h, 28 juli Beantwoorden

    Goed verhaal Marco! Mooi om te lezen dat betrokken vakmensen met échte liefde voor hun werk zoiets voor elkaar krijgen.

Geef een reactie

× Kunnen wij je ergens mee helpen?